چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۴

عناوین داغ

مهمترین اخبار

دانشگاه اصفهان نقش مهمی در توسعه و تحول علوم انسانی ایفا می‌کند / علوم انسانی باید در مسیر تربیت معلمان فرهیخته و دانش‌آموزان متعالی گام بردارد

در دومین نشست «شورای ارتقای پژوهش و اثربخشی علوم انسانی» دانشگاه اصفهان مطرح شد؛

دانشگاه اصفهان نقش مهمی در توسعه و تحول علوم انسانی ایفا می‌کند / علوم انسانی باید در مسیر تربیت معلمان فرهیخته و دانش‌آموزان متعالی گام بردارد

رکنی زاده، رئیس دانشگاه اصفهان: ما در دانشگاه اصفهان با تکیه بر ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود، به دنبال ایجاد تحول در علوم انسانی با رویکرد تمدن‌سازی هستیم. ما در تلاش هستیم تا با تقویت ارتباط میان رشته‌های مختلف علوم انسانی با دستاوردهای علوم پایه زمینه‌ی شکل‌گیری رویکردهای جدید به هر دو حوزه را فراهم کنیم. توجه به مسائل فرهنگ دینی و ملی، و نیازهای جامعه ایرانی در کنار بهره‌گیری از دستاوردهای جهانی، رویکرد اصلی ما در توسعه علوم انسانی است.

هویت ملی، یک نیروی اجتماعی و سیاسی برای بازپس‌گیری اراده تاریخی است / سلطه‌گری مدرن و پاسخ تمدنی ایران

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در باشگاه دانش‌آموزی این پژوهشگاه مطرح کرد؛

هویت ملی، یک نیروی اجتماعی و سیاسی برای بازپس‌گیری اراده تاریخی است / سلطه‌گری مدرن و پاسخ تمدنی ایران

امروز، پس از عبور از دوران استعمار مستقیم و ورود به عصر استعمار نو، چالش‌هایی تازه در برابر هویت ایرانی قرار دارد. نفوذ رسانه‌ای، جنگ نرم فرهنگی و فشارهای اقتصادی، اشکال جدیدی از سلطه را پدید آورده‌اند که اگرچه به‌ظاهر نرم‌تر از استعمار کلاسیک هستند، اما می‌توانند به‌همان اندازه برای پیوستگی فرهنگی خطرناک باشند.

بررسی راهکارهای تبدیل احکام فقهی به هنجارهای اجتماعی / فقیه برای تحقق اجتماعی حکم خود چه باید بکند؟

در چهل‌ودومین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی «یکشنبه‌های روش» مطرح شد؛

بررسی راهکارهای تبدیل احکام فقهی به هنجارهای اجتماعی / فقیه برای تحقق اجتماعی حکم خود چه باید بکند؟

در شکل‌گیری گفتمان معنایی در جامعه؛ اگر فقیه بخواهد حکم فقهی را اجرایی کند، یا اگر سیاست فرهنگی یا صنعتی بخواهد عملیاتی شود، باید این منظومه فکری شکل بگیرد و به گفتمان عمومی تبدیل شود. قوانین و آیین‌نامه‌ها به تنهایی کافی نیستند. اگر گفتمان معنایی در جامعه شکل نگیرد، معنای زندگی و مبادلات ما تغییر نخواهد کرد.»

نقد مقدمه تحول علوم انسانی است / گام اول برای نقادی شناخت نقد است

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در برنامه «سوفیا» مطرح کرد؛

نقد مقدمه تحول علوم انسانی است / گام اول برای نقادی شناخت نقد است

پرداختن به نقد موجب تحول علوم انسانی می‌شود و در حقیقت یکی از بهترین مسیر‌ها برای این تحول است. گاه این تحول را به صورت پر رنگ معنا می‌کنیم و بحث علوم اسلامی و انسانی مطرح می‌شود؛ اما گاه علوم بومی را دربر می‌گیرد. گروهی دیگر این دو را نمی‌پذیرند و در فرضِ سوم، از تغییر و تحول علوم انسانی یاد می‌کنند؛ والا علوم انسانی به دریاچه‌ای راکد و صامت بدل خواهد شد.

احیای اقتصاد اسلامی و برچیدن ربا / چرا ساختار پولی فعلی کشور با اقتصاد اسلامی ناسازگار است؟

خسرو غنی‌زاده، کارشناس مسائل اقتصادی، در یادداشتی مطرح کرد؛

احیای اقتصاد اسلامی و برچیدن ربا / چرا ساختار پولی فعلی کشور با اقتصاد اسلامی ناسازگار است؟

یکی از بنیادی‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی، بازنگری در تعریف و کارکرد «پول» است. آنچه امروز در نظام اقتصادی کشور ما به‌عنوان پول رایج جریان دارد، بیشتر مبتنی بر اعتبار و خلق پول بدون پشتوانه است. این ساختار، به تعبیر آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، ذاتاً آلوده به رباست و پایه بسیاری از بحران‌های اقتصادی نظیر تورم، شکاف طبقاتی، و بحران بدهی و ورشکستگی بانک‌ها است.

سند ملی ارتقای فرهنگ وقف به تصویب رسید

رضا معممی مقدم، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اظهار کرد؛

سند ملی ارتقای فرهنگ وقف به تصویب رسید

سند ملی ارتقای فرهنگ وقف که با هدف بازتعریف و احیای نقش اجتماعی وقف به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسیده، به‌زودی با برگزاری نخستین جلسه و معرفی نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو وارد مرحله اجرایی می‌شود؛ اقدامی که می‌تواند آغازی برای یک حرکت ملی در جهت ترویج سنت حسنه و ریشه‌دار وقف در جامعه ایرانی-اسلامی باشد.

محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات و ‌آسیب‌های اجتماعی محیط دیجیتال / رهنمودهایی برای ‌بهبود چارچوبهای قانونی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مطرح کرد؛

محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات و ‌آسیب‌های اجتماعی محیط دیجیتال / رهنمودهایی برای ‌بهبود چارچوبهای قانونی

دسترسی کودکان و نوجوانان به فناوری های اطلاعات و ارتباطات به صورت هم زمان فرصت ها، مخاطرات و آسیب های روانی-اجتماعی را برای آنان به همراه دارد. از این رو سیاستگذاری به منظور ارتقای فرصت ها و کاهش مخاطرات و آسیب های آن برای این قشر از جامعه به عنوان گروهی نیازمند حمایت ضروری است. بر این مبنا هدف این نوشتار احصای مخاطرات و آسیب های برخط برای کودکان و ارائه رهنمودهایی جهت بهبود چارچوب های قانونی در این حوزه است. یافته های این گزارش نشان می دهد مخاطرات و آسیب های این حوزه جدی هستند و کودکان در این محیط با طیف وسیعی از آنها مواجه اند.

پیام رهبر انقلاب منشوری برای تمدن‌سازی نوین اسلامی است / حوزه علمیه قم سنگ‌بنای تمدنی در برابر تمدن‌های انحرافی غربی

حجت الاسلام والمسلمین محمد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، مطرح کرد؛

پیام رهبر انقلاب منشوری برای تمدن‌سازی نوین اسلامی است / حوزه علمیه قم سنگ‌بنای تمدنی در برابر تمدن‌های انحرافی غربی

پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به مناسبت صدسالگی بازتاسیس حوزه علمیه قم دارای ابعاد راهبردی بی‌سابقه است و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشد. چنین پیام تفصیلی‌ تاکنون برای هیچ نهاد دیگری صادر نشده و همین نشان‌دهنده جایگاه ممتاز حوزه‌های علمیه در نگاه رهبری است.

راه مقابله با استعمار نو تولید علوم انسانی قرآنی است / مواجهه اسلام‌شناسانه رهبر انقلاب با استعمار مدرن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مجمتع آموزش عالی قرآن و حدیث،در همایش بین‌المللی «ما و غرب» مطرح کرد؛

راه مقابله با استعمار نو تولید علوم انسانی قرآنی است / مواجهه اسلام‌شناسانه رهبر انقلاب با استعمار مدرن

در گذشته کشورهای مختلف اروپایی مانند هلند و انگلیس جنایات مختلفی در حق هند و کشورهای آفریقایی روا داشتند تا هم منابع طبیعی و ثروت آنان را غارت کنند هم دنبال حرکت تبشیری و مسیحی‌سازی مسلمین بودند و برده‌داری جنسی را هم دنبال کردند. البته اینها از مسیحیت به عنوان ابزار بهره می‌برند زیرا در برخی موارد خود مسیحیان را هم قربانی مطامع خود کرده‌اند. استعمار جدید از طریق علوم انسانی و تهاجم فرهنگی کار خود را پیش می‌برد.

چالش‌های استدلالی در تحلیل فقهی قضایای هوش مصنوعی / لزوم دقت مضاعف در تحلیل فقهی پدیده‌های نوظهور

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بیست‌وششمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی مطرح کرد؛

چالش‌های استدلالی در تحلیل فقهی قضایای هوش مصنوعی / لزوم دقت مضاعف در تحلیل فقهی پدیده‌های نوظهور

پژوهش فقهی در مسائل مرتبط با هوش مصنوعی – همانند سایر حوزه‌های نوپدید – پژوهشی پیچیده و دقیق است؛ چرا که با پدیده‌ای نوظهور و دارای ویژگی‌ها و شرایط خاص روبه‌رو هستیم. ازاین‌رو، چنین پژوهش‌هایی نه‌تنها سزاوار شتاب‌زدگی نیستند، بلکه نیازمند احتیاط علمی و روشی منسجم‌اند و نمی‌توان آن‌ها را در زمره پژوهش‌های آسان و ساده قرار داد.

مفهوم حکمرانی هنوز برای مدیران هم روشن نیست / مدیریت دولتی گرفتار انبوه نظریه‌های بدون مبنا

در نشست و گردهمایی اساتید مدیریت دولتی دانشگاه‌های سراسر کشور مطرح شد؛

مفهوم حکمرانی هنوز برای مدیران هم روشن نیست / مدیریت دولتی گرفتار انبوه نظریه‌های بدون مبنا

واژه حکمرانی این روزها زیاد شنیده می‌شود. دانشکده‌هایی برای آن شکل گرفته، اما هنوز معلوم نیست دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌کنیم. برای ما اهل مدیریت هم هنوز شفاف نیست که منظور از حکمرانی دقیقاً چیست. ما نیازمند یک تحول جدی در حکمرانی و مدیریت دولتی هستیم. سرعت پیشرفت در حوزه دولت هوشمند رضایت‌بخش نیست و باید بسیار سریع‌تر حرکت کنیم.

مسجدمحوری خدمات در محلات، گره‌گشا و کرامت‌آفرین است / نگاهی دوباره به ظرفیت مغفول‌مانده مساجد در حل مشکلات اجتماعی

امیرخوراکیان، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک، مطرح کرد؛

مسجدمحوری خدمات در محلات، گره‌گشا و کرامت‌آفرین است / نگاهی دوباره به ظرفیت مغفول‌مانده مساجد در حل مشکلات اجتماعی

با توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مساجد می بینیم که رسیدگی به محرومان و مشکلات مردم منطقه و مسائلی که مردم با روبرو هستند، با محوریت مساجد انجام می شود، چراکه خانه های خدا، پایگاه مردمی هستند و می توانند در شناسایی افراد نیازمند و مستضعف در محله‌ها، با حفظ کرامت افراد و تاکیدات دین مبین اسلام، یاری رسان مردم باشند.

تجربهٔ چلهٔ اول انقلاب: منبع تولید دانش انسانی-اسلامی / لزوم پیوند علوم انسانی اسلامی با حل مشکلات جامعه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛

تجربهٔ چلهٔ اول انقلاب: منبع تولید دانش انسانی-اسلامی / لزوم پیوند علوم انسانی اسلامی با حل مشکلات جامعه

تجربهٔ چلهٔ اول انقلاب، یکی از منابع تولید دانش انسانی و اسلامی است؛ به‌ویژه برای دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام. نگاه تمدنی به گذشته و آیندهٔ این تراکم تجربی، بسیار کلیدی و حیاتی است. از طرف دیگر، تولید، توسعه و ترویج علوم انسانی اسلامی ما با پیدا کردن نقاط مشترک با علوم انسانی جریان اصلی یا انتقادی گره خورده است.

فراخوان حمایت ویژه بنیاد ملی علم از پژوهش‌های علوم انسانی و هنر

پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی گزارش می‌دهد؛

فراخوان حمایت ویژه بنیاد ملی علم از پژوهش‌های علوم انسانی و هنر

بنیاد ملی علم ایران در چارچوب «برنامه جامع حمایت ویژه از پژوهش‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر» فراخوانی منتشر کرده که پژوهشگران می‌توانند از ۱۷ اردیبهشت تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ پیشنهاده‌های خود را ارسال کنند؛ این برنامه با هدف شناسایی ظرفیت‌ها، تقویت مشارکت پژوهشگران و پاسخگویی به نیازهای جامعه، از طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری، طرح‌های پسادکتری، پروژه‌های بین‌المللی و کرسی‌های نظریه‌پردازی حمایت می‌کند.

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید