تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : مبانی علوم انسانی اسلامی
شماره : 3051
تاریخ : ۶ فروردین, ۱۳۹۷ :: ۱۵:۵۱
ادعای قابل فهم نبودن زبان قرآن، پشتوانه علمی ندارد

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: برخی قائل به این هستند که زبان قرآن زبان قابل فهم نیست، چون تجربه‌پذیر نیست، ولی ما این مدعا را باطل می‌دانیم زیرا به خود آن ها می گوییم شما هم نمی‌توانید تجربه‌گرای محض باشید ضمن اینکه مطالب تجربی زیادی در قرآن وجود دارد که خلاف حرف شماست ثالثا اینکه کسب آگاهی نیز منحصر به روش تجربی نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در فلسفه غرب، سعادت تنها در همین دنیا خلاصه می‌شود، افزود: قلمرو سعادت از نظر قرآن منحصر در دنیا نیست لذا پیوستگی دنیا و آخرت و تاثیر دنیا در روح و معنویت انسان انفکاک‌ناپذیر است. بنابراین قرآن حتما در عرصه علوم انسانی باید وارد شود و نقش خود را ایفا کند زیرا علوم انسانی سکولار در صدد به سعادت رساندن دنیای بشر و رفاه حداکثری است.

اسدی‌نسب با اشاره به قضایای توصیفی و احکام قرآن در علوم انسانی بیان کرد: قرآن متنی محکم دارد و برای همه مومنان قابل قبول است، ولی شبهاتی که در این زمینه مطرح می‌شود با آیات قرآن درگیری پیدا می‌کند لذا قرآن به عنوان مهمترین مرجع دینی باید پاسخگوی این شبهات باشد.

این قرآن‌پژوه با اشاره به مبانی علوم انسانی اسلامی و ضرورت و امکان علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: در این تحقیق صورت گرفته امکان، جواز، مطلوبیت و ضرورت اسلامی کردن علوم انسانی بحث شده زیرا اگر امکان و یا ضرورت آن زیر سؤال برود جایی برای تحقیق و بحث باقی نخواهد بود.

وی با اشاره به امکان تاسیس علوم انسانی با بیان اینکه ما براساس شبهات در این بخش، هفت مبنا را بررسی کرده‌ایم اظهار کرد: افرادی که امکان اسلامی کردن علوم انسانی را زیر سؤال می‌برند دو گروه عمده هستند. گروهی که معتقدند میان علم دینی و علوم موجود در روش، زبان، هدف و موضوع و ... تباین وجود دارد و افرادی هستند که می‌گویند تداخل وجود دارد اما این تداخل به اندازه‌ای نیست که نتوان وارد این مسئله شد.

اسدی نسب با اشاره به روش‌شناسی علوم انسانی از منظر قرآن عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم به تولید نظریه برسیم ابتدا باید روش فکر کردن را براساس علم منطق بیاموزیم و به مبانی فلسفی دست یابیم و براساس این مبانی، روش بنیادی خود را در عرصه علوم تولید کنیم یعنی هر روشی که ارایه می‌شود مبتنی بر مبانی فلسفی ارایه دهنده است و براین اساس نظریاتی تولید می‌شود و در نهایت منجر به تولید نطریه دینی خواهد شد.

وی افزود: قرآن در هستی‌شناختی مبانی‌ای دارد که به ما روش و متد خاصی ارایه می‌کند مانند اینکه کل عالم هستی کل منسجم بر محوریت حاکمیت الهی است و مبدا و مقصود خداست و نظام جهان نظام احسن است.

اسدی نسب با بیان اینکه اگر تنها کلمه علم را در قرآن بررسی کنیم می‌بینیم صدها بار با مشتقات آن تکرار شده و بیانگر اهمیت علم در قرآن است، در پاسخ به انتقادات وارده ناقدان گفت: مخاطب این نوشته تمامی کسانی هستند که منکر علم انسانی اسلامی اعم از داخلی و خارجی و ملبس و دیندار و غیردیندار تلقی می‌شوند.

وی افزود: هدف ما این است که از منظر قرآن به شبهاتی که قرآن را زیر سؤال می‌برد پاسخ دهیم لذا رویکرد ما کاملا قرآنی است و به همین دلیل رویکرد عقلی را انتخاب نکرده‌ایم لذا با روش اجتهادی موسع از قرآن برای پاسخ به سؤالات استفاده می کنیم.

اسدی‌نسب بیان کرد: حرف ما در مقابل تجربه‌گرایان، عرضه پاسخ‌های قرآن به مطالب این افراد است؛ آنان می‌گویند زبان قرآن زبان قابل فهم نیست چون تجربه‌پذیر نیست ولی ما این مدعا را باطل می‌دانیم زیرا به خود آن ها می گوییم شما هم نمی‌توانید تجربه‌گرای محض باشید ضمن اینکه مطالب تجربی زیادی در قرآن وجود دارد که خلاف حرف شماست ثالثا اینکه کسب آگاهی نیز منحصر به روش تجربی نیست.

منبع: خبرگزاری قرآن (ایکنا)

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.