تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : مبانی علوم انسانی اسلامی, مديريت
شماره : 3211
تاریخ : ۱۹ فروردین, ۱۳۹۷ :: ۱۷:۴۷
توليد مديريت اسلامی؛ مهمترين هدف فقه‎ الاداره

مدير بنياد فقهی مديريت اسلامی هدف اصلی دانش فقه‎الاداره را توليد مديريت اسلامی عنوان و تاكيد كرد: روش فقه‎الاداره مانع بلكه ناقد ديگر روش‎های مديريت‌پژوهی اسلام نيست بلكه جهادی علمی و مقدس در كنار ديگر مجاهدت‎های اين ميدان است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه مفتاح_اندیشه به نقل از خبرگزاری بين‎المللی قرآن، حجت‎الاسلام والمسلمين سيد صمصام‎الدين قوامی، مدير بنياد فقهی مديريت اسلامی در گفتگویی به مباحث زیر پرداخت. علومی همچون كلام، فلسفه، اخلاق و عرفان اسلامی با علوم انسانی ارتباط برقرار كرده و می‎كنند و برخی رويكردها حاكی از اسلامی شدن علوم انسانی از طريق اين دست دانش‎های دينی است و رويكرد فقهی را يا نا مناسب با اين تعامل نمی‎پندارند يا آن را يكی از راه‎ها و در عدل ديگر علوم دينی قلمداد می‎كنند.

وی افزود: در حالی كه روش فقهی بر پايه مبانی بينشی و ارزشی سامان می‎گيرد؛ فلسفه و كلام متكمل تبيين بينش‎ها هستند و اخلاق عهده‎دار سامان‎دهی ارزش‎هااست؛ لذا اين دانش‎ها با چنين فرايندی در خدمت فقه قرار می‎گيرند و در حقيقت فقه اكبر شكل می‎يابد كه جامع فهم معارف اسلامی است؛ در حالی كه رويكرد كلامی يا اخلاقی صرف لزوما رويكرد فقهی نيست.

مدير بنياد فقهی مديريت اسلامی، اظهار كرد: منطق اقتضا می‎كند كه با روشی جامع، به اسلامی شدن علوم انسانی همت شود و همه تلاش‎های عقلی و ارزشی به استحكام نظريات فقهی كمك كنند؛ اين تعامل بيانگر يك مديريت دانش پيشرفته در ساحت انديشه دينی است بنابراين فقه در تعامل با علوم انسانی از يك سو و با علوم دينی از سوی ديگر، نقشی محوری در توليد علوم انسانی اسلامی ايفا می‎كند؛ علوم دينی بنيادهای آن را محكم می‎كنند و به عنوان يك روش جامع و معتبر به غنی‌سازی علوم انسانی می‌پردازند.

وی گفت: فقه‎الاداره كه به عنوان يكی از شاخه‎های فقه علوم انسانی جايگاهی روشن پيدا می‎كند از خانواده فقه است و برخوردار از مجموعه توانمندی‎های آن كه به غنی‌سازی دانش مديريت می‌پردازد؛ دانش مديريت كه از شاخه‎های كاربردی علوم انسانی است دانشی چند رشته‎ای است نه ميان رشته‎ای كه حاوی جامعه‎‏شناسی، روان‌شناسی، آمار و تعليم و تربيت و... است كه اين بر اهميت فقه الاداره می‎افزايد.

قوامی يادآور شد: گفتنی است كه هر كدام از دانش‎های نامبرده در خدمت يك محور از محورهای چهارگانه مديريت قرار می‎گيرد؛ نخست، اقتصاد و آمار در خدمت وظايف اصلی مديريت(برنامه‎ريزی، ساماندهی، نظارت)؛ دوم، تعليم و تربيت در خدمت مديريت مبانی انسانی؛ سوم روان‌شناسی در خدمت مديريت رفتار سازمانی و چهارم، جامعه‎شناسی كه در خدمت مديريت فرهنگ سازمانی قرار می‌گيرد.

وی افزود: بنابراين حجم عمليات فقه‎الاداره سنگين و مهم خواهد بود و نسبت به شاخه‎های ديگر فقه علوم انسانی در رتبه‎ای جامع‎تر و كاربردی‎تر قرار می‎گيرد.

مدير بنياد فقهی مديريت اسلامی، عنوان كرد: در طول زمان انقلاب اسلامی و قدری پيش از آن، پژوهش مديريت اسلامی، در دستور كار بسياری از اشخاص حقيقی و حقوقی علاقه‎مند به اين موضوع قرار گرفت كه عمدتا رويكردهای ارزشی و اخلاقی و فلسفی را شامل می‏‎شد؛ دستاوردهای اين تلاش‎های وافر و فاخر، متقاضيان را راضی نكرد و سه ضلع حوزه، دانشگاه و اجرا قانع نشدند.

وی افزود: در حقيقت آنچه توليد شد، نتوانست معرف مديريت اسلامی باشد و جايگزين مديريت غربی و به گونه‎ای كه كارآمدتر از آن ارزيابی شود؛ فقه‎الاداره نيز به دنبال توليد مديريت اسلامی است و چون فقه معرفت بعد كاربردی معارف اسلام و بهره‎مند از ديگر معارف است و تناسب بيشتری با مديريت به عنوان دانش كاربردی دارد اميد است به كشف مديريت اسلامی كمك بيشتری كند و راه مطمئن‎تری در جهت حصول به اين هدف مهم باشد.

قوامی عنوان كرد: به تازگی تلاش جديدی در اين جبهه در حال انجام است؛ تاسيس رشته مديريت اسلامی تا سطح كارشناسی ارشد، بلكه دكتری، حركت خجسته‎ای است كه مسيری جدای از فقه‎الاداره را می‎پيمايد ولی می‎تواند از مشاركت آن بهره‎مند شود تا به كمك هم در دو عرصه حوزه و دانشگاه به نظام اداری اسلام دست يابند؛ نظام اداری اسلامی‌‎ای كه به تازگی به مطالبه رهبر معظم انقلاب از جامعه علمی كشور تبديل شده است.

وی گفت: به هر حال روش فقه‎الاداره مانع بلكه ناقد ديگر روش‎های مديريت‌پژوهی اسلام نيست؛ بلكه جهادی است علمی و مقدس در كنار ديگر مجاهدت‎های اين ميدان و يقينا محصول تلاش‎ها به يكديگر پيوند خورده و در نهايت نظام اسلامی را از مديريت اسلامی بهره‎مند خواهد كرد.

قوامی يادآور شد: خوشبختانه به موازات بلكه سابق بر فقه‎الاداره تلاش‎های فقهی ديگری در عرصه علوم انسانی در ميان حوزويان شكل گرفته است كه اطمينان‎افزايی متقابل بلكه هم‎افزايی داشته است؛ از جمله اين تلاش‎ها، فقه‎التربيه و فقه‎الاقتصاد است كه در كنار فقه‎السياسه و فقه‎الولايه فضای با نشاطی را در پژوهشكدهای حوزه پديد آورده‌اند و نظام آموزشی حوزه را نيز تحت تاثير خود به سمت فقه تخصصی سوق می‎دهند و بی‎ترديد فقه‎الاداره در اين فضای رقابتی به بالندگی و شكوفايی بيشتری دست می‎يابند.

 

منبع: خبرگزاری قرآن (ایکنا)

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.