تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار
شماره : 18346
تاریخ : ۱ مرداد, ۱۳۹۹ :: ۱۵:۲۶
سوء برداشت برخی رسانه‌ها از مطلب منتشر شده در مفتاح_اندیشه اطلاعیه؛ سوء برداشت برخی رسانه‌ها از مطلب منتشر شده در مفتاح_اندیشه سوء برداشت برخی رسانه‌ها از مطلب منتشر شده در مفتاح_اندیشه

چهارشنبه یکم مرداد ماه سال جاری، پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه به نقل از خبرگزاری حوزه، محتوای سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاونت محترم پژوهش حوزه‌های علمیه در میان استعدادهای برتر حوزه را منتشر کرد.

در این نشست معاونت محترم پژوهش حوزه‌های علمیه اشاره‌ای به مشکلات پژوهشی حوزه از جمله کمبود بودجه داشته و تأکید می‌کند: «یکی از مشکلات جدی(در عرصه پژوهش) نبود بودجه است. که سال به سال این بودجه کمتر می‌شود. بنده ۲۴ سال در نظام پژوهشی هستم و شناخت خوبی از این نظام دارم، ولی در چارچوبی که قرار داریم نمی‌شود همه کارها را به صورت جهادی پیش برد.»

متأسفانه برخی از کانال‌ها، با سوء برداشت از تیتر خبر منتشر شده در این پایگاه خبری، با استفاده از عکس و مطلبی دیگر، دست به نتیجه‌گیری غیرمرتبط زده‌اند.

پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه ضمن عدم تایید نتیجه‌گیری منتشر شده از این مطلب، متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در میان استعدادهای برتر حوزه را بازنشر می‌کند:

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در نشستی با استعدادهای برتر حوزه که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با بیان این که نقش حوزه برای تمدن سازی بسیار سنگین است گفت: تمدن سازی جامعه، تکلیف بزرگی است که بر عهده حوزه های علمیه گذاشته شده و پژوهش در مسائل و نیازهای روز جامعه یکی از مراتب مهم برای انجام این رسالت مهم است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این‌که پژوهش فرایند مستمر و حرکت از مجعول به معلوم است و اگر در موضوعی پژوهش صورت نگیرد، علمی تولید نشده است، اظهار داشت: محیط علمی زمانی شاداب می شود که علمی به علمی افزوده شود و این با پژوهش محقق می شود و پژوهش نیز می تواند دانش را مولد و نافع کند. این نقش پژوهش است و عناصری برای آن در نظرگرفته شده که از جمله آن تقویت روحیه خود باوری و جستجوگر و پرسشگری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: پژوهشگر در هر زمینه ای جستجو می کند، باید روی مرز علم حرکت کرده و  آشنا به فنون و روش های پژوهش و با تقوا باشد.

وی بیان داشت: این عناصر بیانگر رابطه پژوهش با آموزش و تهذیب است و نظام آموزشی حوزه باید نهادی باشد که به این عناصر گفته شده بپردازد، یعنی روحیه پژوهش را در طلبه تقویت کند، فنون پژوهش آموزش داده شود، شخص را به مرز علم ببرد و نظام آموزش هم متحد با پژوهش، آموزش و تهذیب باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: اما از جمله آسیب حوزه در امر پژوهش، بی توجهی به این نظام ارائه شده، بلکه بهتر است بگویم نظام آموزشی، حافظه محور است و ما در معاونت پژوهشی تلاش می کنیم، تهذیب و پژوهش را به این چنین نظام آموزشی متصل کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: برای رفع این آسیب ابتدا باید تحول در نظام آموزش انجام می شد و اگر نظام آموزشی متحول نشود، نباید شاهد اتفاق خوب در عرصه پژوهش باشیم.

وی بیان داشت: معاونت پژوهش در نگاه اول اقدام به آموزش، طراحی، تدوین و تصویب برنامه جامع پژوهشی با محوریت طلاب سطح اول و با محوریت مراکز حوزوی کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: این برنامه عبارت بود از مهارت پژوهش تا در پایان سطح اول، شاهد پژوهشگر خوب در حوزه باشیم. ولی در موقع اجرای این برنامه، شاهد ساختار سخت در امر نظام آموزشی شدیم که یکی عدم آمادگی اساتید برای اجرای مهارت پژوهشی بود.

حضور ۲ هزار استاد در کارگاه های پژوهش

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: با مشخص شدن این آسیب در بین اساتید، تصمیم گرفته شد که نباید پژوهش برای سطح اول در نظر گرفته می‌شد، بلکه ابتدا باید برنامه جامع پژوهش برای اساتید طراحی و اجرا می شد و بعد وارد برنامه جامع پژوهشی را برای طلاب سطح اول اجرا می کردیم. همه تلاش آن برنامه جامع برای اساتید به برگزاری کارگاه پژوهش ختم و نهایتا تصویب شد. اکنون ۲ هزار استاد با همه مشکلات وارد این کارگاه ها در کشور شده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: مهمترین آسیب در عرصه پژوهشی، عدم برنامه نظام‌مند در نظام آموزشی است. با وجود ساختار سخت در عرصه نظام آموزشی، طراحی های پژوهشی صورت گرفته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در کنار متون پژوهشی، پروژه نظام آموزش پژوهش محور در معاونت پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، ولی با وجود موانع هنوز کاری صورت نگرفته است و فقط ایده و طراحی ها انجام شده است.

وی به آسیب‌های که در مورد پژوهشگران وجود دارد اشاره کرد و گفت: عدم شناسایی و عدم حمایت و رتبه بندی از جمله مشکلات است، در این رابطه آیین‌نامه رتبه‌بندی، شناسایی و حمایتی از پژوهشگران در معاونت طراحی شده، ولی این مسئله هم به دلیل مشکلاتی در عرصه سخت افزاری روی زمین مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: این فعالیت‌ها در معاونت پژوهش نشان از عمق توجه معاونت به آسیب‌های عرصه پژوهش است، ولی مشکلات واقعا درعرصه پژوهش زیاد است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: یکی از مشکلات جدی نبود بودجه است. که سال به سال این بودجه کمتر می شود. بنده ۲۴ سال در نظام پژوهشی هستم و شناخت خوبی از این نظام دارم، ولی در چارچوبی که قرار داریم نمی شود همه کارها را به صورت جهادی پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: یکی از طرح ها در این معاونت، برنامه بانک جامع اطلاعات در عرصه پژوهش است. این امر هم نیاز به هزینه بسیار سنگین برای عملیاتی کردن دارد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: اما حمایتی که معاونت پژوهش می تواند از پژوهشگران در نظام آموزشی و پژوهشی انجام دهد یا به صورت امتیاز و دادن جایگاه علمی و یا حمایت مالی است.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات جدی در عرصه پژوهش، در ساختار علمی است، این مشکل قرار است با ایجاد درختواره رشته های تخصصی رفع شود. در مواردی بود که نهادی درخواست مقاله یا پایان نامه در موضوع خاصی به حوزه علمیه می داد ولی طلبه ای نبود که مرتب با آن موضوع کار کرده باشد و همین خود آسیب جدی در حوزه بود و در مدیریت جدید به این آسیب پرداخته شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی تاکید کرد: اگر این اتفاق بیافتد، پژوهش ها وارد حوزه تخصصی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: حوزه

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.