تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, جامعه و فرهنگ
شماره : 5236
تاریخ : ۷ تیر, ۱۳۹۷ :: ۱۴:۵۹
کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد

حجت الاسلام رفعتی گفت: کارکرد رسانه فرهنگی است و گاهی فرهنگ سالم را ترویج می کند اما گاهی فرهنگ ابتذال را ترویج می کند. اشخاصی که رسانه فساد دارند، فساد را فساد نمی دانند نه اینکه مخالف فرهنگ بشر باشند بلکه تصورشان این است که باید بشر خوش باشد و لذت ببرد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی مدیر شبکه جهانی ولایت، در درس خارج فقه رسانه به بررسی مستحبات پیام رسانه و شیوه القای اثر آن در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام رفعتی در ابتدای درس خارج فقه رسانه اظهار داشت: مستحبات ما در فرهنگ دینی بیش از واجبات است همان طور که در مکروهات بیان شد بیش از محرمات است. باید دانست که مستحبات از مکروهات هم بیشتر است؛ زیرا مستحبات هم از امور توصلی و هم از امور تعبدی است. بنابراین عناوین مستحبات در شرع بیش از عناوین واجبات است که نمونه آن در مقایسه روزه و نمازهای واجب با روزه و نمازهای مستحب قابل مشاهده است. هریک از اعمال واجب را مشاهده کنید به همین صورت می توان با مستحب آن مقایسه کرد و کثرت آن را مشاهده کرد.

وی افزود: در مورد عمل حج نیز بدین صورت است که اگر در طول عمر یک بار واجب است ولی در همان سفر نیز چندین عمره مستحب می تواند انجام دهد. در مورد فقه رسانه نیز بدین صورت است که نباید از مستحبات فقه رسانه غفلت شود.

حجت الاسلام رفعتی تأکید کرد: استحباب و مستحب باید به دقت تعریف شود. استحباب معنای لغوی دارد که باب استفعال و به معنای دوست داشتن است ولی معنای فقهی اصطلاحی خاص دارد؛ یعنی عملی محبوب باشد ولی درحد وجوب نرسیده باشد. عمل مطلوبی که انجامش پاداش دارد ولی ترک آن عقاب ندارد. مرادف هایی نظیر نفل نیز برای آن بیان شده است.

وی اضافه کرد: از واژه مصطلح که همان مستحب و استحباب است استفاده می کنیم و دیگر واژگان را به کار نمی بریم. یکی از خصوصیات لغت عرب اشتراک لفظی و معنوی است که یک واژه چندین معنا دارد و باید این مساله نیز دقت شود. ما به دنبال امری هستیم که انجام آن ثواب دارد و مطلوب است و اگر رسانه ای این ارزش ها را دنبال نکرد عقاب ندارد و اگر این کارکردها را به دست نیاورد نمی توان گفت که رسانه فوق، خطاکار و مجرم است. با این سه نکته ای که بیان شد وارد بحث می شویم که کارکردهای مطلوب برای پیام رسانه چیست؟

این استاد حوزه عنوان داشت: مبنای اصلی کار رسانه این است که به موضوعی که می خواهیم بپردازد. کارکرد رسانه، آموزشی و ترویجی است و باید فرهنگ را نشر دهد. ما بایدها را مربوط به رسانه دینی دانستیم و نبایدها مربوط به رسانه های مجاز بود. امور مستحب نیز مربوط به رسانه های دینی است. به همین جهت ابتدا معنای استحباب را بیان کردیم و باید کار ارزشی دینی انجام دهد.

وی خاطرنشان ساخت: کارکرد رسانه فرهنگی است و گاهی فرهنگ سالم را ترویج می کند اما گاهی فرهنگ ابتذال را ترویج می کند. اشخاصی که رسانه فساد دارند، فساد را فساد نمی دانند نه اینکه مخالف فرهنگ بشر باشند بلکه تصورشان این است که باید بشر خوش باشد و لذت ببرد و عناوین مقدسی مانند عشق و لذت برای آن به کار می برد.

مدیر شبکه جهانی ولایت یادآور شد: رسانه های فساد، فرهنگ انسانی را در بعد حیوانی می دانند و قائل هستند که باید انسان بیش از حیوان از این منابع طبیعی استفاده کند. حتی در این فرهنگ غلط نیز خطوط قرمزی قرار می دهند که حقوق اشخاص پایمال نشود.

وی افزود: رسانه هایی که این فرهنگ را ترویج می دهند در قبال استفاده از برنامه های فوق حق اشتراک می گیرند و برنامه های خود را می فروشند. پس بنابراین اصل کارکرد رسانه اگر از نگاه دینی باشد مستحب است و گسترش فرهنگ است که عناوین جزئی تر را در روزهای آتی بیان خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: وسائل

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.