مرجع شیعیان جهان با تصریح بر باطل بودن عقاید صوفیانه گفت: یکی از حیلههای صوفیان برای ترویج عقاید خود، چهرهسازی و سرقت روایات به نام بزرگان خود بوده است.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله العظمی حسین نوری همدانی ۳۱ شهریور ماه در دیدار اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصهها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار میشود، گفت: تصوف از فرقههای انحرافی است و آیتالله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقههای انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده و در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کردهاند.
وی با نقد وحدت وجود در تفکر صوفیه گفت: در فقه ما چند جا درباره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و اولین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.
این مرجع شیعه با بیان اینکه امام خمینی (ره) و آیتالله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستند، ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفت: صوفیان چهرهسازی کردند و شخصیتهای خود را با چهره بسیار درخشان نشان دادهاند.
وی با بیان اینکه آنها بعد از چهرهسازی، چهرهآرایی کردند، به طرح این سوال پرداخت که به چه دلیل از حسن بصری و شقیق بلخی و معروف کرخی و بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟ عنوان کرد: این چهرهسازی به اندازهای حیلهگرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را نیز در شمار چهرههای بزرگان خود قرار دادهاند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کردهاند.
حراج خصوصیات ائمه(ع) برای بزرگان صوفیان
این مرجع شیعه گفت: تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه(ع) طی الارض دارند و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را اینها در چهرهسازیهایی خود برای صوفیان بیان کردهاند و عظمتی که ما منحصر در اهلبیت(ع) میدانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
آیتالله نوری همدانی افزود: بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرةالاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل میکنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده و آن را به نام خود جا زدهاند.
وی بیان کرد: برای نمونه در بحار در مورد دعا روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) ذکر شده که آن حضرت، علت مستجاب نشدن دعاهای بندگان را در هشت علت بیان میفرماید، آن وقت صوفیه این روایت را به نام ابراهیم ادهم جعل کردهاند.
این مرجع شیعه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است گفت: مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالائی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهمالسلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه میکنند.
وی اضافه کرد: مولوی امامت را امامت نوعی میداند اما ما شیعیان امامت را شخصی میدانیم که همان دوازده امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است و مولوی در این راستا چنین سروده است: پس به هر دوری ولیئی قائم است/ تا قیامت آزمایش دائم است/ پس امام حی قائم آن ولی است/ خواه از نسل عمر، خواه از علیست.
آیتالله نوری همدانی با بیان این که یکی از کتابهای مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، گفت: این کتاب به جنگ صوفیه آمده است زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق میدادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است لذا صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی میکردند در برابر آنان بایستند.
وی با بیان این که یکی از عبادتهای صوفیان رقص است و در مساجد میرقصیدند گفت: وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه میشود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار میکنند.
روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان
آیتالله نوری همدانی با بیان این که مقدس اردبیلی در کتاب خود ۷۲ فرقه از صوفیان مانند ذهبیه و نعمت اللهیه و ... را برشمرده است، گفت: تمام فرقههای صوفی باطل هستند و فرقی ندارند و ما از اهلبیت(ع) روایات زیادی در طعن و طرد آنان داریم و امام صادق(ع) در روایتی فرمودهاند که «انهم اعدائنا؛ آنان دشمنان ما هستند».
وی تاکید کرد: صوفیان سعی کردهاند که بگویند حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی نیست، ولی نتوانستند ثابت کنند و جلد سیزدهم شرح نهجالبلاغه خویی نزدیک به ۵۰ صفحه در رابطه با صوفیه مطالبی را نوشته است؛ حتی اگر کلمات خودشان را مطالعه کنیم بر باطل بودنشان یقین میکنیم.
این مرجع تقلید با بیان این که یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، گفت: این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشتهاند و فقط نشسته و مثنوی میخوانند و سرشان را تکان میدهند و میرقصند و اسم خود را صوفی گذاشتهاند.
وی با بیان این که صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کردهاند، افزود: من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشتهام ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکردهام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش میگذارم تا منتشر کنند.
مولوی لغزشهای فراوانی دارد
استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی دانست و افزود: باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد؛ چهار تا شعر میخوانند و میگویند چقدر عالی گفته است! خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه میشوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزشهای فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک میداند.
آیتالله نوری همدانی در پایان با تقدیر و تشکر از مسئولان و اساتید همایش تصوف، این همایش را حرکتی خوب و پسندیده قلمداد کرد و با بیان اینکه علمای بزرگوار همیشه با صوفیه گرفتاری داشتهاند. خداوند به شما توفیق دهد که این کار شما کار بسیار مهمی است، چون صوفیه افراد کثیری را گمراه کردهاند.
برگزاری همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها
در ابتدای این دیدار نیز، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریانهای انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصهها و نقدها در مهرماه سال جاری خبر داد.
انتهای پبام/
منبع: ایکنا