حیدر همتی با تأکید بر اینکه مسئله سکولار بودن یا نبودن حوزه علمیه را باید با مقیاس اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) سنجید، به بررسی تاریخی فقه سیاسی شیعه از زمان امام معصوم(ع) و تفاسیر فقها از آن دوران پرداخت و در نهایت، جریان موسوم به شاگردان امام را مورد تحلیل قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزه امام رضا(ع) که حوزه مطالعاتی خود را معطوف بحث فقه حکومتی کرده است و از صاحبنظران این حوزه به شمار میرود در گفتوگویی به بررسی ریشههای اندیشه سکولار در حوزه علمیه پرداخت. وی در این گفتوگو بیان کرد: دعوای اسلام و سکولاریسم مسئله دین و بیدینی نیست؛ بلکه مسئله قلمرو دین است. در فضای سکولاریسم هم شما نماز میخوانید، حج میروید و بودجه فرهنگی هم برای این امور میگیرید؛ پس سکولاریسم به معنای بیدینی نیست. مسئله سکولاریسم به این پرسش باز میگردد که قلمرو دین تا کجاست؟
پژوهشگر فقه اسلامی ادامه داد: وقتی انقلاب اسلامی شکل گرفت در درون حوزه علمیه یک جریان سنتی وجود داشت که سیر گذشته خود را در پیش گرفته بود. حوزه سنتی متمرکز بر درس و بحث خودش بود و در محدود مسجد و هیئات مذهبی به فعالیت تبلیغی میپرداخت. بعد از انقلاب کبیر امام خمینی(ره) بعضی از این افراد به لحاظ اینکه شخصیت امام را قبول داشتند در ساختارهای حکومتی حضور پیدا کردند اما این بدان معنا نبود که از لحاظ معرفتی هم تحول پیدا کرده باشند.
وی گفت: در بحث تفسیر مبنای امام خمینی در نسبت دین و سیاست، حوزه علمیه یک تفسیری ارائه کرد که پیروان این نظریه به جریانهای چپ معروف شدند.این افراد گفتند اینکه امام گفته است «دین، عین سیاست است» یعنی قلمرو دین تا سیاست است. یعنی کار ما تا رفع طاغوت بود؛ یعنی مبارزه با طاغوت و استقرار حاکم اسلامی. ما یک حاکم اسلامی داریم، یک حکومت اسلامی. این افراد میگفتند ما شاه را کنار گذاشتیم و حاکم اسلامی استقرار پیدا کرد. فرهنگ، اقتصاد و ... باید بر اساس تجربه بشری مدیریت شود. ما یک بحثی داریم با عنوان «مدرنیته اسلامی» که با این جریان قابل انطباق است. در نتیجه انقلابیونی که شاگرد امام بودند نظریه امام را تا استقرار حاکم سیاسی فهم کردند.
حجتالاسلام همتی ادامه داد: جریان دومی که شاگردان امام به وجود آوردند ورود فقه در ساختارهای انقلاب اسلامی بود. پیروان این جریان به صورت فقیه در ساختارها حضور پیدا کردند؛ یعنی به جای اینکه فقه وارد ساختار جامعه بشود، فقها وارد ساختارهای جامعه شدند؛ یعنی دستگاه فقهی نیاورند. در نتیجه فقها در نهادهای مختلفی مثل اوقاف و قوه قضائیه و ... ورود پیدا کردند و همچنان جای نظام فقهی در این ساختارها خالی بود.
وی در معرفی سومین جریان اظهار کرد: جریان دیگری که از گفتمان امام خمینی(ره) برآمد مبتنی بر افرادی بود که وارد کار سیاسی شدند و دچار جناحزدگی شدند. برخی حوزویان به نام اینکه حوزه نباید سکولار باشد وارد جناحگرایی شدند. تفسیر آنها از سیاستی که امام میگفت سیاستزدگی بود.
همتی در مقام جمعبندی گفت: اگر بخواهیم حوزه کنونی را تحلیل کنیم باید برویم سراغ آسیبشناسی جریانهای برآمده از گفتمان امام(ره). واقعیت قضیه این است که یکسری از شاگردان امام(ره) که صاحب تفکر بودند شهید شدند و بسط اندیشه امام(ره) اتفاق نیفتاد. مسئله سکولار بودن یا نبودن حوزه را باید در اندیشه امام سنجید. باید بررسی کنیم حوزه کنونی چه نسبتی با اندیشه امام دارد. باید یک معیار معرفتی تعریف کنیم و سکولار بودن یا نبودن حوزه را در نسبت با آن بسنجیم.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا