عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: جریان روشنفکری غربگرا با اصل حوزه، مشکل دارد و میخواهد مرجعیت، فقیه و آخوند نباشند. آنها به دنبال تضعيف و بلكه حذف حوزه، فقه و مرجعيت هستند. امروز جای دهها کرسی درس خارج فقه در موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، احکام جديد قضا، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، فقه بانکداری، فقه روابط بین الملل، فقه شهرسازی، معماری، سینما و... خالی است و اين خلاء با نظامات غربي در حال پُر شدن است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حسن رحیم پور ازغدی در پنجمين نشست بصيرتي سياسي «اولي الابصار» با موضوع «روحانيت و انقلاب اسلامي در موقعيت كنوني» در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه مشهد به نقش حوزه های علمیه در عرصه نظامسازی اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس دو نوع طلبه داشتیم؛ عدهای كه اهل جبهه نبوده و صرفاً به زندگي خود مشغول بودند و آنان كه در صحنه جنگ حضور داشتند و در واقع هم اهل علم و هم اهل عمل بودند.
وی به تفاوت افراد در زمینه بصیرت و آگاهی در هر دوره زمانی اشاره و خاطر نشان کرد: تاریخ ایران میتواند به اعدام، تبعید، شکنجه و زندانی شدن حوزویانی که قبل از انقلاب و سپس در جبهههاي دفاع مقدس برای اقامه قسط و عدل جنگیدند، شهادت دهد. عدهای جان خود را فدا ميكردند، در حالی که گروهي هم نه در مبارزات انقلاب و نه در هيچ عملياتي در جبههها حاضر نشدند و الآن مدّعي هستند.
بيش از چهار هزار شهید روحانی در دفاع مقدس
وی با بیان اینکه با وجود این دو دسته که در حوزههاي علمیه همیشه وجود داشتند، بیش از 4هزار شهید در دوران دفاع مقدس از همين حوزهها تقدیم انقلاب شده و در واقع بیشترین شهید از این قشر بوده است، گفت: امروز امّا دفاع مقدس دیگری در جريان است، اکنون حوزههای علمیه باید براي حفظ انقلاب، نظام سازی، اقامه قسط در حوزه اجتماعی و حکومتی ابعاد پيچيده فقه حکومتی را درست بشناسند. تهديدها در اين عرصه، نامحسوس تر و فوق العاده جدی تر است.
رحیم پور ازغدی به خطر نفوذ در حوزه که امام خمینی(ره) بارها نسبت به حوزههای علمیه هشدار دادند، اشاره کرد و افزود: امروز خطری که حوزه های علمیه را تهدید می کند، ضعف استدلالي متوليان فقه و نظامسازي است كه باعث تن دادن به حاكميت مؤلفههاي سكولاريزم در قالب حكومت ديني ميشود. در واقع، وقتي دروس خارج فقه از صحنه نهادهاي عرصه عمومي غائب باشند و در مسائل تكراري فقه عبادي و فردي محدود شوند اين عملاً به معناي همدستي ناآگاهانه با سكولاريزم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: این سطح از سكولاریزم، مخالفتي با نماز و عبادت خصوصي ندارد، بلکه میخواهد حوزهها به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی جامعه نپردازند و در مسائل کشور و مردم، پژوهش فقهي و درسهاي خارج فقه فعال نداشته باشد.
وی با بیان اینکه سکولاریزه شدن حوزه های علمیه تهدیدی در حوزه نظام سازی است، گفت: در سکولایزم، امورات تفکیک میشود، به نحوي که حوزههای علمیه دخالتی در حکومت نداشته باشند، امّا حکومت در حوزه دین دخالت کند؛ به عبارت دیگر، حکومت برای دین، تعیین تکلیف کند، ولی دین برای حکومت نتواند تصمیم بگیرد.
رحیم پورازغدی افزود: امروز جای دهها کرسی درس خارج فقه در موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، احکام جديد قضا، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، فقه بانکداری، فقه روابط بین الملل، فقه شهرسازی، معماری، سینما و... خالی است و اين خلاء با نظامات غربي در حال پُر شدن است.
دهها درس خارج فقه حكومتي در حوزه های علمیه کم داریم
وی ادامه داد: دفاع مقدس امروز یعنی اینکه به عرصه نظامسازي علمی و فقهی بیشتر توجه شود و وضعیت بازار، بانکها و... از مواردی هستند که حوزه باید در آن ورود تخصصيتر پیدا کرده و مسائل فقهي جديد آن را حل کند.
وی با تاکید بر اینکه مرجعیت شیعه، مسئولیت بسيار مهمی است و همه بايد مدافع آن باشیم، تاکید کرد: امروزه در عرصههای مختلف، به دهها مجتهد نياز داریم تا به مسائل حقوقی پاسخ داده شود.
رحیم پور ازغدی با اذعان بر این مطلب که متاسفانه بخشي از اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی مانند موسسات مالی اعتباری، کلاهبرداریها و فساد مالی روی داد، به لحاظ عملي، محصول ناكارآمدي دولت و به لحاظ نظري، حاصل کم توجهی به فقه حکومتی بود، تصریح کرد: در عرصه هایی که فقاهت، مراجع و حوزه های علمیه ورود پیدا نکردند، نگاههاي سکولار و تئوريهاي ترجمهاي برای آن برنامهریزی کردهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به حاضران گفت: یک جریان به مبانی مرجعیت در حوزههای علمیه حمله میکند و مدل خشن آن در دوران رضا خانی اتفاق افتاد که حوزههای علمیه را تعطیل ميکرد و مدل نرم آن، جریان روشنفکری غربگرا بوده است كه با اصل حوزه، مشکل دارد و میخواهد مرجعیت، فقیه و آخوند نباشند. آنها به دنبال تضعيف و بلكه حذف حوزه، فقه و مرجعيت هستند. اما جريان اصلاح و تكاملخواه حوزه، به دنبال تقويت حوزه و توسعه و تعميق فقه است. هركه تفاوت اينها را نفهمد، پس چه چيز ميفهمد؟!
وی افزود: نشست فيضيه قم در مردادماه 97، يك نقطه عطف ديگر با حضور هزاران طلبه در دفاع از عدالت اقتصادي و مبارزه با فساد بود و انشاءالله آثار خود را در آينده خواهد داشت. فيضيه از خرداد 42 تا امروز، نماد انقلاب اسلامي و خط امام خميني است. اين نهضت كه نهضت تقويت حوزه و مرجعيت است، ادامه خواهد يافت.
رحیمپور ازغدی در پایان گفت: لُبّ پيام فيضيه، ضرورت اجراء وصيتنامه امام خميني در باب اصلاح و تكامل حوزهها جهت حفظ و اصلاح نهادهاي جمهوري اسلامي و مبارزه با سكولاريزم در حاكميت بود. حوزه مشهد و قم، جلوداران اين نهضت خواهند بود.
انتهای پیام/
منبع: حوزه