مرجع تقلید شیعیان با برشمردن عوامل موفقیت یک استاد حوزه تاکید کرد: در شرایطی که بیخبران مدعی نپرداختن حوزه به مسایل روز هستند باید حضور حوزه در متن زندگی مردم و رفع مشکلات و دردهای آنان بیشتر شود.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیتالله العظمی مکارم شیرازی امروز ۱۲ مهرماه در بیستمین اجلاسیه استادان سطوح عالی و خارج حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به روایتی از پیامبر گفت: ایشان فرمودند که بخشندهترین بخشندهها خداوند است که همه هستی و نعمات را آفریده و بعد در میان فرزندان آدم من از همه بخشندهتر هستم که اشاره به تبلیغ دینی دارد که از همه ادیان کاملتر است.
وی افزود: ایشان فرمودند از همه بخشندهتر بعد از خدا و پیامبر کسی است که علم و دانشی بیاموزد و آن را منتشر کند و استادان حوزه انشاءالله همگی مصداق این روایت هستند.
آیتالله مکارم با بیان اینکه کسب علم به تنهایی کافی نیست و نشر آن هم مهم است بیان کرد: اگر کسی گنجینه علم باشد اما کسی از تدریس و نوشتن او بهره نبرد فایدهای ندارد ولی کسی که آثاری دارد و در دوره حضور و بعد از آن دیگران استفاده میکنند همواره زنده است.
این مرجع تقلید با اشاره به ویژگیهای استاد موفق تصریح کرد: استاد موفق کسی است که اولا مطالعه دقیق قبلی قبل از درس داشته باشد؛ هرگز بدون مطالعه برای تدریس نروید ولو اینکه ثبت در سینه شما باشد و چندین مرتبه آن را درس داده باشید. دوم عامل، موفقیت در این است که مطالب را به صورت دستهبندی شده ارائه دهید، همان طور که میبینید رهبر بزرگوار انقلاب همیشه با کاغذ و دستهبندی شده مطالب را میفرمایند.
وی با اشاره به دیگر ویژگیهای استاد موفق افزود: چکیده درس را حتما در پایان درس بیان کنید ضمن اینکه به اشکالات به صورت دقیق گوش بدهید؛ یکی از محاسن دروس حوزوی آزادی طلاب در طرح اشکال و پاسخ از سوی استاد است و استاد باید شجاعت داشته باشد که اشکال طلبه را در صورت درست بودن بپذیرد و از اشکالات مکرر هم، عصبانی نشود.
این مفسر قرآن تصریح کرد: استاد باید بعد از درس فرصتی به طلاب بدهد تا کسانی که در طول درس نتوانستند اشکالات خود را بگویند در این فرصت مطرح کنند.
بیان روشن از علمیت درس نمیکاهد
وی استفاده از بیان روشن و بدون پیچیدگی را از دیگر رموز موفقیت استاد برشمرد و اظهار کرد: ساده کردن کتب درسی علمیت آن را پائین نمیآورد و باید از بیان روشن استفاده کنیم زیرا قرآن فرمود بلسان عربی مبین زیرا برای همه قابل فهم باشد.
آیتالله مکارم با تاکید بر اینکه استاد باید طلبه را به تدریس و تحصیل و مطالعه و مباحثه ترغیب و تشویق کنند عنوان کرد: مباحثه، سنت حسنهای است که در حوزه هست و در دانشگاه نیست همچنین تدریس نقش بسیار مهمی در فهم مطلب دارد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: رفتن سراغ مسائل روز از دیگر رموز موفقیت استاد است؛ برخی همه درسشان بر خلاف آنچه بیخبران گفتهاند پرداختن به مسائل روز است و شما هم باید اهتمام داشته باشید تا معلوم شود حوزه ارتباط نزدیک با همه موضوعات و دردها و مشکلات جامعه دارد و من بر این مسئله تاکید میکنم.
آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: استادان حوزه باید الگوی اخلاقی برای شاگردان باشند؛ درس اخلاق و تذکر اخلاقی و قرائت روایت خوب است که رهبر معظم انقلاب هم در ابتدای دروسشان دارند و ما هم داریم و شما سعی کنید این کار را بکنید و در عمل هم الگو باشید.
وی افزود: در دروس قصد قربت واقعی داشته باشیم؛ ببینیم اگر میتوانیم این درس را بدهیم به آن بچسبیم و اگر برای شاگردان مفید نیست سراغ آن نرویم و بدانیم چیزی که برای خدا هست نمو و رشد میکند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حوزه دشمنانی در داخل و خارج دارد با تاکید بر اینکه ما حوزویان باید حوزه را حفظ و کاری کنیم حوزه حضور در زندگی مردم داشته باشد تصریح کرد: نکته دیگر اینکه دروس آزاد تاثیری دارد که دروس مدارس ندارد، در این دروس طلاب سراغ بهترینها میروند البته دروس مدارس هم باشد ولی اصل را بر دروس آزاد بگذاریم که این سنت منحصر به حوزه است.
حوزه را مرکز تدریس پایههای پائین نکنیم
وی افزود: حوزه را مرکز تدریس پایههای پائین نکنیم؛ باید درس خارج و سطح عالی تدریس شود در این صورت رسیدگی به حوزه هم بهتر خواهد بود؛ حوزه باید دانشگاه عالی اسلامی شود و کسانی که قصد خواندن دروس ابتدایی را دارند در شهرستانها درس بخوانند لذا باید شهرستانها را تقویت کنیم و برای این کار استادانی را به شهرستانها بفرستیم.
وی با بیان اینکه ما نباید ۳۰۰ درس خارج در قم داشته باشیم در حالی که در برخی شهرستانها هیچ درسی نباشد و یا کم باشد بیان کرد: البته باید امکاناتی برای استادان فراهم کنیم تا بتوانند بروند.
این مرجع تقلید در پایان ادامه داد: در کمک کردن مالی به طلاب باید تناسب را در نظر بگیریم و به همه به صورت یکسان کمک نکنیم.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا