نشست نقد کتاب «تورات، انجیل، قرآن؛ دو شهر یک داستان» ۱۵ مهرماه از سوی انجمن ترجمه حوزه علمیه و با حضور آنتونی وسلز، مؤلف این کتاب، برگزار شد و وی تأکید کرد: بنده باور دارم که میتوانیم به تعبیر قرآن حول کلمه «سواء» با هم گفتوگو کنیم و به یکدیگر نزدیک شویم.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آنتونی وسلز، مؤلف این اثر، در ابتدای این نشست سخنانش را با شعری از «جبران خلیل جبران» آغاز کرد که «وای بر ملتی که سرشار از باور و خالی از دین است» و گفت: امروز در غرب افرادی هستند که میگویند خوش به حال کسانی که خالی از دین هستند؛ زیرا دین در جهان امروز از سوی یهودیان، مسیحیان و مسلمین مورد سوءاستفاده است.
وی با بیان اینکه افراد زیادی در غرب تصور میکنند مشکلات ما در کل جهان به خاطر دین است افزود: این افراد باور دارند که کتب مقدس باید مفقود شوند، زیرا عامل مشکلات هستند، ولی بنده معتقدم که این سه کتاب عامل حل مشکلات و نه ایجاد آنها هستند.
نویسنده تورات، انجیل، قرآن با اشاره به حضورش در لبنان در دورهای از زندگیاش تصریح کرد: جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ شروع شد و در سال ۹۶ یک راکت به آپارتمان من در بیروت اصابت کرد؛ این راکت یهودی بود که توسط مسیحیان مارونی به منطقه مسلماننشینی که بنده در آنجا بودم اصابت کرد، ایدهآلترین شیوه همکاری میان یهودیان و مسیحیان بود، ولی این چیزی نبود که ما از کتب آسمانی آموختهایم.
این محقق و پژوهشگر بینالادیان بیان کرد: دغدغه فعلی من رابطه میان این سه دین است که باید مبنای ما در آن، این سه کتاب باشد و با هم بخوانیم و چیزهایی را یاد بگیریم که از دوره ابراهیم تا زمان محمد (ص) ارائه شده است.
وی افزود: اوباما بعد از حمله تروریستی به پاریس معتقد بود ما در دوره آخرالزمان هستیم؛ سخن اوباما شبیه برخی جریانات مسیحی است که معتقدند ما در آخرالزمان زندگی میکنیم و این ادبیات را نهتنها مسیحیان آمریکا، بلکه دولت اسلامی داعش در عراق و شام هم استفاده میکنند. خلیفه خودخوانده داعش گفته که ما آخرین جنگ در تاریخ جهان را تجربه میکنیم که در شمال سوریه رخ میدهد.
آنتونی وسلز اظهار کرد: رهبر داعش میگوید جنگ ما بر ضد مسیحیان و یهودیان است و تا پایان دنیا و تسلیم این پرچم به عیسی ادامه خواهد یافت، ولی آیا این سخن خلیفه داعش از تورات، انجیل و قرآن برداشت میشود؟ این سه کتاب بینشی به ما میدهد که وضعیت خود را در دنیای امروز بفهمیم.
وی با اشاره به داستانی در مورد دانیال نبی بیان کرد: دانیال یک تبعیدی بود که در زمان بختالنصر به بابل آورده شد. دانیال یک متفکر آپوکالیپتیک یا آخرالزمانی است که برای ما الگوست. هنگامی که عربها ایران را فتح کردند در شوش، تابوت دانیال پیدا شد، به همراه کتاب وی که مربوط به دو قرن قبل از میلاد است؛ در آن دوره اسکندر حکومت میکرد و او خودش را تجلی خدا میدانست و این وضع خطرناک است که حاکمان خود را تجلی خدا بدانند، همان طور که فرعون میگفت که هیچ خدایی به جز من نیست.
وی با اشاره به قصهای از این کتاب گفت: تفسیر دانیال این بود که خدا روزهای حکومت تو را شمرده و قرار است حکومت به دست مادها و پارسها بیفتد. این مطلب نشان میدهد که اراده خدا متعلق به یک دوره نیست و برای همه دورانهاست.
آنتونی وسلز بیان کرد: سؤال این است که آیا رهبران و سیاستمداران و خود ما این مطلبی را که در این قصه وجود دارد میفهمیم یا خیر؟ آیا آموزش یافتهایم که قرآن و تورات و انجیل را بفهمیم یا آموزههای این حاکمان را؟ دانیال دو نوع آموزش داشته است، یکی اینکه اسیر بوده و دیگر اینکه آموخته بود که چگونه مشاور پادشاه شود.