تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها
شماره : 8439
تاریخ : ۱۳ آبان, ۱۳۹۷ :: ۱۶:۳۴
استکبارستیزی قرآنی، مقطعی و فصلی نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نبرد اندیشه استکباری و ربوبی همیشگی است، تأکید کرد: استکبارستیزی قرآنی، فصلی و مقطعی نیست بلکه همه‌جانبه، همیشگی و جامع است و بر تمامی روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... باید حاکم باشد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگویی؛ با اشاره به فرارسیدن ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار به بحثی قرآنی در مقوله استکبار پرداخت و گفت: استکبارستیزی و برتری‌جویی از مطالب مهمی است که در فضای گفتمانی قرآنی به آن پرداخته شده و قرآن کریم به‌شدت علیه استکبار و به نفع استکبارستیزی موضع گرفته است. تلاش برخاسته از فرهنگ قرآنی امام خمینی(ره) هم این بود که ملت ایران را از تداوم رابطه مستضعف و مستکبری برهانند.

وی در تبیین رابطه استکباری «مخلوق با خالق»، به رابطه‌ای که شیطان برای خود با خداوند تعریف کرده، توجه داد و افزود: در مورد شیطان و رابطه‌اش با خداوند، آیه «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»(بقره/۳۴) نشان‌دهنده نوع رابطه استکباری او حتی در مقابل خداوند به طور مستقیم است. نمونه بارز رابطه استکباری «مخلوق با مخلوق» نیز فرعون است و این رابطه استکباری به جایی می‌رسد که حتی جنسیت فرزندان هم توسط مستکبران مطابق مصالح آنان تعیین می‌شود و ابراهیمی که تولدش مخالف مصالح سیاسی آنان و نه مصالح الهی حاکمیت است، باید کشته شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آیات قرآن آکنده از مصادیق استکبار و مبارزه با آن است، تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌توان به آیه «وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا أَفَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاسْتَكْبَرْتُمْ وَكُنْتُمْ قَوْمًا مُجْرِمِينَ»(جاثیه/ ۳۱) یا شریفه «أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ»(بقره/۸۷) اشاره کرد که هر بار پیامبری برای آنان می‌فرستاد که مخالف هواهای نفسانی آنان بود با او به مقابله و مبارزه می‌پرداختند و ریشه مقابله آنان با پیامبران هم در استکبار آنان بود.

عابدی بیان کرد: در داستان قوم عاد نیز فرمود: «فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ»(فصلت/۱۵) بنابراین فرهنگ قرآنی رابطه انسان و خدا را رابطه مخلوق و خالق، معبود و عبدا و رابطه رب و مربوب و بندگی و اطاعت تعریف کرده و فرموده است که خداوند قادر و حکیم و قهار و ... است و این خدا، شایستگی حاکمیت دارد.

وی با اشاره به آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»(ذاریات/ ۵۶) اظهار کرد: بر اساس این آیه، هدف از آفرینش، عبودیت و بندگی است و آیات می‌فرمایند عزت و قدرت و غلبه با خداوند است؛ بنابراین کلید روابط اجتماعی، فردی، ملی و فراملی در منظر قرآنی، بندگی و عبودیت است.

عابدی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: «قولوا لا اله الله تفلحوا»؛ یعنی بگوئید الهی جز الله نیست؛ این تفکر دقیقا در برابر تفکر کسانی است که روابط خود را بر خلاف رابطه خالق و مخلوق، رب و مربوب و عبد و معبود تعریف می‌کنند؛ نظام استکباری فرعون و نظام استکباری دنیای کنونی، محور رابطه خود را«من فردی» و «من حزبی» تعریف کرده است؛ بنابراین در آن اصالت با سرمایه و منافع و پول «من» است و هر فرد و دولت و نظام دیگری که منافع این «من» را به خطر بیندازد، باید مورد هجوم و تحریم و نابودی واقع شود.

این محقق و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه من فردی و گروهی در اقتصاد و تجارت و سیاست در نظامات استکباری کنونی دنیا حاکم است و منشأ آن نیز خودبرتربینی و استکبار است، تصریح کرد: این منیّت، وقتی سیستمی می‌شود نظام فرعونی و «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى»(نازعات/۲۴) را شکل می‌دهد که در برابر نظام «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»(اعلی/۱) است؛ نظامی که اقتصاد، سیاست، ازدواج و تجارت آن، الهی و خدایی است و خدا به آن رضایت دارد.

وی با بیان اینکه قرآن رابطه «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» و رابطه فردی و اجتماعی مشرکانه را قبول ندارد و تنها رابطه مبتنی بر ربوبیت و مربوبیت را می‌پذیرد، تاکید کرد: براین اساس نبرد اندیشه استکباری و ربوبی همیشگی است؛ استکبارستیزی قرآنی، فصلی و مقطعی نیست بلکه همه‌جانبه، همیشگی و جامع است؛ یعنی در تمامی روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... باید حاکم باشد؛ از این رو هنرمند و فعال تجاری و اقتصادی و سیاسی و نماینده مجلس و وزیر نظام اسلامی و همه شهروندان باید خود را موظف به استکبارستیزی بدانند.

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه «ما رابطه با آمریکا برقرار نمی‌کنیم مگر اینکه آدم شود» بیان کرد: امام(ره) رابطه با آمریکا را به اصلاح سیستم «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» به نظام «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»، منوط می‌کند؛ بنابراین تقابل میان ما و آمریکا تقابل دو دولت و کشور و جامعه نیست بلکه تقابل دو گفتمان و فرهنگ است؛ فرهنگی که از یک‌طرف برآمده از قرآن و قائل به تسلط روابط الهی بر همه ساختارهاست و در سوی دیگر، مبتنی بر سلطه و اعمال منافع فردی و دنیوی ملی و فراملی(فارغ از لحاظ خواست الهی) بر دیگران است.

عابدی تصریح کرد: آنچه مورد پذیرش اسلام است این است که در روابط ما با دیگران نه زیر بار ظلم می‌رویم و نه به کسی ظلم می‌کنیم؛ قرآن به ما اجازه می‌دهد که از برتری‌ها و پیشرفت‌های دیگران بهره ببریم ولی تا جایی که باعث سلطه آنان بر مسلمین نشود به همین دلیل شاهدیم که امام(ره) فرمودند اگر ما را تحریم کنید ما فرزند رمضانیم؛ بنابراین پیشرفت به بهای زیر بیرق کفر و استکبار رفتن مورد پذیرش دین نیست.

عابدی با بیان اینکه همه از جمله ما و دیگر کشورها دنبال برتربودن در دنیا هستند، عنوان کرد: برتر بودن، بد نیست بلکه این برتری باید بر معیار «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى » و نه «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» باشد؛ خدا کبیر و اکبر است و اگر فرد و نظام سیاسی، اقتصادی و علمی در نظامات فردی و اجتماعی خود، در قوانین و اجرای امور و قضا و نظارت خود، متصل به آن قدرت کبیر و اکبر باشد، بزرگ واقعی است، در غیر این صورت بزرگ دروغین است.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.