به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی از اساتید برجسته خارج حوزه علمیه قم به پرسشی درباره نقش رأی مردم در مشروعیت نظام اسلامی پاسخ داده که متن پرسش و پاسخ آن بدین شرح است؛
آیا این سخن صحیح است که یکی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی این است که: نظامِ مشروعیتِ مناصب حکومتی تغییر یافت؛ به این معنی که ملاک مشروعیت در زمان طاغوت با نصب سران استکبار و به گونهی موروثی بین خاندان پهلوی بوده است ولی پس از پیروزی انقلاب معیار مشروعیت، رأی مردم است؛ از این رو مشروعیتِ مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی(اعم از مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و سایر قوا) منوط به رأی مردم میباشد.
نظر جنابعالی در این باره چیست؟
این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معیار مشروعیتِ مسئولیت های حکومتی به نصب سران استکبار و موروثی بین خاندان پهلوی بوده است جای تردید نیست. ولی اظهار این مطلب به فرموده امیرالمومنین علیه السلام: کلمة حق یراد بها الباطل می باشد. چرا که این سخن حق برای مقدمه ای باطل اظهار گردید.
اساسا این که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ملاک مشروعیت همه مناصب حکومتی منوط به رأی مردم باشد، حرف باطل و مخالف شرع می باشد. دلیل باطل بودن اين ادعا مخالفت آن با ضرورت دین و آیات شریفهی قرآن مجید و روایات متواتر و اجماع فقهای شیعه است.
توضیح این که: مشروعیت ولایت بر مردم فقط برای کسی جعل شده است که شرایطی را که خدا و رسول و امامان معصوم برای ولی امر تعین کرده اند دارا باشد و اما نقش مردم فقط تطبیق این شرایط بر فقیه مورد نظر و معاضدت و پشتیبانی جهت اقامه حکومت اسلامی است. بنابراین اگر همه مردم به کسی رأی دهند که دارای شرایط شرعی تعیین شده از جانب خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام، نباشد فاقد مشروعیت است.
با این بیان جایگاه مردم و رأی آنان فقط مقبولیت فقیه حائز شرایط را تأمین می کند و مشروعیت حکومت تنها از سوی خداوند متعال و پیامبران و ائمه مورد تأیید قرار میگیرد. در پایان متذکر می شویم دلائل تحقیقی و تفصیلی مطلب فوق را میتوانید در مجله حلقات الفقه الفعال مورد مطالعه قرار دهید.
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
انتهای پیام/