تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها
شماره : 10277
تاریخ : ۴ اسفند, ۱۳۹۷ :: ۱۸:۰۳
 آیت الله علی اکبر رشاد-گام دوم انقلاب/ درس خارج  آیت الله علی اکبر رشاد بیانیه گام دوم انقلاب را در عداد اسناد پرافتخار تاریخ ایران معاصر به شمار آورد و تاکید کرد: انقلاب اسلامی سرآغاز عصر جدیدی است/ جایگاه و رسالت حوزه در تحقق بیانیه‌ی گام دوم انقلاب آیت الله رشاد گفت: انتظار می‌رود حوزه به اقتضای جایگاه راهبردی و رسالت تاریخ‌ساز خویش، برای تفسیر، تفصیل، تحقیق و تحقق مفاد و مفاهیم بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، پیشگام شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، در آغاز درس خارج خود که روز دوشنبه ۲۹ بهمن در حوزه امام رضا (ع) تهران برگزار شد بیانیه گام دوم انقلاب را در عداد اسناد پرافتخار تاریخ ایران معاصر به شمار آورد و تاکید کرد: «همه‌ی طبقات در قبال این پیام راهبردی و تاریخ ساز و بی‌نظیر مسؤولند، در این میان نخبگان کشور، خصوصا ارباب معرفت و بالاخص اصحاب حوزه، مسؤولیت مضاعف دارند».

مدرس خاج فقه و اصول حوزه تصریح کرد: حوزه در صورتی هم‌آهنگ و هم عنان با انقلاب پیش‌خواهد تاخت که اصحاب حوزه از سه وصف: «دانشمندی»، «اندیشمندی»، و «دغدغه‌مندی انقلابی» برخوردار باشند.

آیت الله رشاد در پایان بیانات خود از علمای اعلام و ائمه جمعه و جماعت و همه‌ی ارکان مدارس علمیه استان، برای شرکت در اجتماع چندهزار نفری «حوزه ، روحانیت و گام دوم انقلاب» که قبل از ظهر روز یکشنبه پنجم اسفند، در حرم مطهر حضرت امام خمینی برگزار خواهدشد دعوت کرد.

متن سخنرانی آیت الله رشاد به شرح زیر است:

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» که از سوی زعیم حکیم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران، خاصه جوانان، صادر شد، هم حاوی تحلیل عمیق، جامع، کامل و کارشناسانه‌ای بود از چهل سال پرفراز و نشیب اما درخشان و پرافتخار انقلاب اسلامی، هم حاوی راهبردهای کلان و کامل و نقشه‌ی راه دهه‌های آینده برای تداوم و تکامل انقلاب اسلامی.

زمینه‌سازی تحقق آرمانِ «تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» غایت قصوای انقلاب در «گام دوم» قلمداد شده است. مسئولیت مهمی که مخاطب اصلی آن نسل جوان است که رسالت‌بردوشان دهه های آتی‌اند.

همه‌ی طبقات در قبال این پیام راهبردی و تاریخساز و بی‌نظیر مسؤولند، در این میان نخبگان کشور، خصوصا ارباب معرفت و بالاخص اصحاب حوزه، مسؤولیت مضاعف دارند. زیرا حوزه مبدع، مبداء و مطلع انقلاب اسلامی است، تداوم و تکامل آن نیز در گرو نقش‌آفرینی خاص این نهاد نورانی است، تا کنون نیز چنین بوده و هرچند نه در حدی که بایسته و شایسته‌ بوده. شتاب تحولات و گستره‌ی نیازهای انقلاب بسی از تحرک حوزه افزون‌تر بوده و لهذا باید حوزه سعی کند خود را به این کاروان پرشتاب برساند.

حوزه در صورتی هم‌آهنگ و همعنان با انقلاب پیش‌خواهد تاخت که اصحاب حوزه از سه وصف: «دانشمندی»، «اندیشمندی»، و «دغدغه‌مندی انقلابی» برخوردار باشند؛ یعنی حوزه باید دانشمندپرور باشد، دست‌پروردگان آن چونان گذشته در مرزهای معرفت حرکت کنند، این حوزه گاهواره‌ی ظهور نوابغ بشر بوده است، شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن سینا، فارابی، خواجه نصیر، علامه حلی و محقق حلی، محقق کرکی، شیخ بهایی، ملاصدرا، علامه‌ی طباطبایی، علامه‌ی مطهری، شهیدصدر، امام خمینی، و صدها شخصیت عظیم دیگر پرورده‌ی حوزه اند. اما سهم حوزه‌ی کنونی در تربیت نخبگان و زبدگانی این دست چیست؟

حوزویان باید قادر به نظریه‌پردازی راهگشا و تحول‌آفرین باشند. تولید علوم انسانی اسلامی، فرهنگ‌پژوهی نظری، تمدن‌پژوهی و پشتیبانی علمی و نظری از الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، اقل امری است که به لحاظ اندیشمندی از حوزه و حوزویان توقع می‌رود.

چنان که دغدغه‌مندی انقلابی و انقلابیگری ذاتی طبقه‌ی روحانی و عالم دین است، که « اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلَّا یُقارُّوا عَلی کِظَّهِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم‌»، و این است وصف امیرالمؤمنین (ع) از علمای دین، اگر اسوه‌ی عالم دین، آن بزرگوار است، لاجرم هم دانشمند است و هم اندیشمند است و هم دغدغه مند است، و کسی که واجد چنین اوصافی نیست فاقد اوصاف ماهوی عالم دینی است، در حقیقت یا «عالم» نیست، یا «دینی» نیست و یا هردو، حوزه به تاسی از تعالیم علوی مهد تربیت «عالم دینی» است افرادی که چنین نیستند علوی نیستند و قهرا حوزوی نیز نیستند. اینهمه اضافه بر آن است که رهبری ولی امر است و امتثال از او شرعا بر همه واجب است، در التزام به امور شرعی اصحاب حوزه پیشقدم و پیشتازند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به جایگاه و رسالت حوزه تاکید کرد: انتظار می‌رود حوزه به اقتضای جایگاه راهبردی و رسالت تاریخساز خویش، برای تفسیر، تفصیل، تحقیق و تحقق مفاد و مفاهیم بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، پیشگام شود. پیشگامی در این امر نیز، تحول در سخت افزارها (فیزیک، سازمان، تشکیلات و مدیریت) و نرم‌افزارها (مواد و محتوا و برنامه‌ها) می‌طلبد که باید بدان تن در داده فراهم نماید.

رییس و مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌اسلامی افزود: اگر انقلاب «سرآغاز عصر جدیدی» است که هست، و اگر مرام انقلاب که فرزند حوزه است، « صراحت و شجاعت در ایستادگی در برابر زورگویان و گردنکشان و دفاع از مظلومان و مستضعفان در داخل و خارج است » که قطعا چنین است، و اگر «دهه‌های آینده دهه‌های زمامداری و میدانداری جوانان و خاصه طلاب جوان» است که بی شک این‌گونه است، و اگر «آرمان بزرگ انقلاب ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما (ارواحنا فداه) است، که بی‌تردید همینگونه است، پس حوزه و حوزویان خویش را برای انجام رسالت الهی و صنفی خود در این زمینه‌ها آماده کنند و بی درنگی وارد عرصه شوند. این امور «اما» و «اگر» بر نمی‌دارد و برنمی‌تابد.

اگر رهبر زاهد، ساده‌زیست، شجاع و فکور، آرمان‌خواه و عدالت‌طلب انقلاب از «کارکرد عدالت در کشور» ناراضی است، و اگر ابرارزش عدالت‌خواهی و عدالت‌ورزی چون گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی نمی‌درخشد» کدام طبقه جز حوزویان باید برای تحقق آن به ندای مددخواهی امام و ولی‌امر خویش لبیک بگویند؟ نهاد مرجعیت که تالی تلو نهاد امامت است توقع می‌رود چونان همیشه پشتوانه‌ی آرمانهای انقلاب و پشتیبان ولی‌امر و راهبردهای اعلامی او باشد تا به تاسی از آن، دیگر ارکان حوزه و طبقات اجتماعی به صحنه بیایند. بنده اطمینان دارم مانند همیشه زعمای حوزه (دامت برکاتهم) پرچمدار تحقق آرمانها و راهبردها خواهند بود.

مفاهیمی چون : «دست‌یابی به پیشرفت همه‌جانبه»، «استقرار عدالت»، «پاسداری از کیان انقلاب»، «امید به آینده»، « تحقق اقتصاد مقاومتی و مقاوم»، «حلّ مشکلات معیشتی مردم»، «مبارزه با فساد»، «محرومیّت‌زُدایی»، « حراست از استقلال فکری، فرهنگی، اقتصادی و ارضی کشور»، «صیانت از آزادی‌های مشروع»، و «ارتقاء معنویت» و «تحکیم و تعمیق ایمان و عقیده‌ی طبقات مختلف بویژه جوانان»، «پاسداری از عزّت و عظمت جمهوری اسلامی»، «مرزبندی با دشمن»، «مقابله با ترویج سبک زندگی غربی»، و در یک جمله: « تبیین و ترویج اندیشه‌های امام خمینی» (قدس الله نفسه الزکیه)، کلمات کلیدی این پیام تاریخی را که قطعا در عداد اسناد پرافتخار تاریخ ایران معاصر بشمار است. آیا جز این است که اینهمه از وظائف و رسالتهای اصلی حوزه است، و آیا حوزه جز این‌ها وظیفه‌ی دیگری دارد؟ و این وظائف را می‌توان جز از حوزویان مطالبه کرد؟

حوزه‌ی عریق و عظیم تهران و مدارس سراسر استان، هم بخش برادران و هم بخش خواهران، برای پیگیری مفاد این پیام عمیق و انیق، برنامه‌هایی را در حد توان و امکان خویش تدارک دیده است که عنقریب آنها را اعلام و پی‌خواهیم گرفت ؛ ان شاء الله.

همین‌جا به عنوان خادم طلاب و اساتید عزیز این حوزه‌ی بزرگ از علمای اعلام و ائمه جمعه و جماعت و همه‌ی ارکان مدارس استان، که مسؤولان و متولیان، مدیران و معاونان، مدرسان و اساتید، و فضلا و طلاب عزیزند، متواضعانه دعوت می‌کنم در اجتماع چندهزار نفری «حوزه، روحانیت و گام دوم انقلاب» که قبل از ظهر روز یکشنبه پنجم اسفند، در حرم مطهر حضرت امام خمینی برگزار خواهدشد شرکت بفرمایند. ان شاء الله در این اجتماع عظیم که در آستانه‌سالگرد صدور «منشور روحانیت» و برای میثاق با حضرت امام و رهبری معظم برگزار می‌شود همگان حضور خواهندیافت.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/

منبع: مهر

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.