تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها
شماره : 11406
تاریخ : ۷ خرداد, ۱۳۹۸ :: ۱۶:۳۰
فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص عظمت شب‌های قدر شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است/ فرصتی برای تمسّک آیت الله جوادی آملی بیان کرد: شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است، ماه مبارک رمضان برای امت اسلامی معجزه‌ای قوی‌تر از معجزه سلیمان پیامبر است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، به مناسبت فرا رسیدن شب‌های قدر، فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص عظمت این شب‌های عزیز را از نظر می‌گذرانیم:

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است، ماه مبارک رمضان برای امت اسلامی معجزه‌ای قوی‌تر از معجزه سلیمان پیامبر است، زیرا اعجاز آن حضرت در مسلط بودن بر باد بود راه یک ماهه را در بامداد یا در شامگاه طی می‌کرد، ولی اعجاز قرآن کریم در این است که سالک صالح در یک شامگاه در لیلة القدر راه هزار ماهه را طی می‌کند. (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) با این تفاوت که او مسیر مکان را می‌پیمود و قرآنیان می‌توانند مسیر مکانت را طی کنند.

وی افزود: همراهان سلیمان نبی در یک بامداد راه ظاهری یک ماهه را طی می‌کردند ولی پیروان قرآن و عترت مکانت و راه معنوی هزار ماهه را یک شبه طی می‌کنند، اگر گفته شد که این طفل یک شبه ره صد ساله می‌رود آن را می‌شود در شب قدر تجربه کرد.

آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سوال که «درک شب قدر به چیست؟» پاسخ داد: بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نهج‌البلاغه این است که «فَتَجَلَّی‏ لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یکُونُوا رَأَوْهُ»؛ خدای سبحان در این قرآن برای بندگانش تجلّی کرده است، ولی مردم جلوه حق را نمی‌بینند. خدای سبحان قرآن را به نحو تجلّی یعنی آویختن نازل کرده است، نه انداختن! این حبل متین یک طرفش به دست خداست و یک طرفش به برکت اهل بیت (علیهم السلام) به دست بشر است.

وی اظهار کرد: شب قدر، فرصت مناسبی است برای تمسّک به این «حبل متین» و از این «حبل متین» بهره بردن و بالا رفتن.

جوادی آملی در ادامه تصریح کرد: شما که در این لیالی قدر قرآن را بر سر می‌گذارید و به برکت چهارده معصوم به خدا سوگند می‌دهید، باید بکوشید که از «عربی مبین» تا «علی حکیم» هر چه مقدور شماست رشد کنید؛ هم از نظر معارف، هم از نظر اخلاق، هم از نظر احکام و هم از نظر حقوق؛ معرفتاً یک، اعتقاداً دو، تخلقاً سه و عملاً چهار؛ این معنای ادراک «لیله قدر» و معنای قرآن به سر گذاری و معنای سوگند دادن خدا به حق قرآن و عترت طاهرین و به حق همه انبیا و اولیا و مؤمنانی است که نام شریفشان در قرآن با مدح ستوده شده است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: اگر قرآن به سر می‌گذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. وقتی یک دوستی سفره‌ای پهن می‌کند، مائده الهی و مَأدبة الهی چید، مهمان‌های خود را به بهترین وجه پذیرایی می‌کند. وقتی مهمان‌ها برخاستند، سفره برچیده می‌شود، آن ریزه‌های سفره را می‌ریزند؛ مرغ‌ها آن ریزه‌های سفره را می‌چینند؛ ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود، اینها شب قدر نیست.

وی افزود: شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد. در دنیا رفتار او، گفتار او، سیرت او، سریرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده کند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانیم در کنار سفره الهی و دولت قرآن بنشینیم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگیریم به دنبال آنریزه های سفره تکان‌ها باشیم که از سفره تکانده شده چیزی به ما برسد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.