به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شواری حوزههای علمیه تهران در دومین اجلاسیه مشترک مسئولان، مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه استان تهران که در احمدآباد دماوند برگزار شد، ضمن تشکر از اساتید، مسئولان و مدیران مدارس از تشکیل دادن و شرکت در این جلسه اظهار داشت: برگزاری طرح میثاق طلبگی داوطلبان ورود به حوزه کار ارزشمند و قابل تقدیریست که نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.
آیت الله رشاد ادامه داد: این طرح برای ارزیابی طلاب و مدارس علمیه کار شایستهای است چون در ارزیابی میتوان به ضعفها و قوتها پیبرد تا در جهت رفع ضعفها تلاش و برنامههای بهتری چیده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اساس هر کاری یک هدف و اراده نهفته است. درباره حوزه نیز این امر کاملاً مشهود است که در جهت برنامهریزی صحیح برای طلاب و مدارس علمیه چگونه باید عمل کرد.
وی ادامه داد: در هر فعلی که از انسان صادر میشود حتما اراده و آگاهی لازم وجود دارد و ما باید این مطلب را درباره طلاب جدیدالورود مدنظر قرار دهیم تا این جوانان با هدفهای کلی و خاص حوزه آشنا شوند تا در آینده دچار سردرگمی نشوند.
رئیس شورای حوزه های علمیه تهران ادامه داد: اگر به موضوع هدف توجه نکنیم و آن را کوچک قرار دهیم، نتیجه کار برای ما شهرتافروزی خواهد شد و تنها در این جهت حرکت خواهیم کرد. در نهایت سبب ریزش جوانان داوطلب ورود به حوزه میشود.
این استاد حوزه افزود: جوانان و طلاب دینی باید در طراز و سطحی باشند که بتوانند از دین و اسلام دفاع کنند. این یک هدف عام و یک هدف کلی برای حوزه است؛ چرا که در هر مقطعی هدف خاصی وجود دارد و این هدفهای خاص، هدف کلی حوزه را تشکیل خواهند داد.
آیت الله رشاد با بیان اینکه مقطع سطح یک و سطح دو هدف خاص خود را دارد، ابراز داشت: باید اهداف تدریس لمعتین و اصول برای طلاب تبیین شود که بعد از چند سال برای طلاب این سوال پیش نیاید که این دروس برای چه باید خوانده شود، لذا میبایست اهداف تبیین و تفهیم شود تا از سرگردانی طلاب جلوگیری شود.
رئیس شورای حوزه های علمیه تهران افزود: ساختارها و محتوای فقه باید آگاهانه به طلاب تدریس شود و باید عرض کنم نتوانستیم طلاب را با این اهداف عالی آشنا کنیم و لوازم این اهداف را ایجاد کنیم.
وی گفت: در مقطع مقدمات به دنبال چهار هدف هستیم؛ نخستین هدف، تربیت جوانان مسلمان و نمونه است تا حتی اگر وارد حوزه علمیه نیز نشد، خصیصه مسلمانی و متدین بودن در او نهادینه شود.
آیت الله رشاد درباره هدف دوم ادامه داد: هدف دوم نهادینه کردن زی و روح طلبگی در روح و جسم جوان طلبه است. این کار اگر صورت پذیرد ریزشها کاهش مییابد.
وی در بیان هدف سوم افزود: یادگیری قواعد و فهم مطالب عربی را در طلبه به حد اعلی برسانیم تا در سه سال نخست طلبگی بتواند فهمی از قرآن و حدیث داشته و کار کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان افزود: هدف پایانی این است که طلبه خود را برای اجتهاد آماده کند. حق و باطل را تشخیص دهد، قوه نقد و فکر در او ایجاد شده و درست اندیشه کند. صحیح فکر کردن را بداند و استفاده کند.
انتهای پیام/
منبع: حوزه