به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، در سی و پنجمین سالروز تأسیس جامعهالزهرا(س)، در گفتوگویی، اظهار کرد: اسلام به عنوان کاملترین آیین الهی و «قرآن» معجزه جاویدِ پیامبر خاتم، سعادتِ همه انسانها را تضمین کرده و تحصیلِ علم و دانش و دوری از نادانی را از ضروریات رسیدن به کمال دانسته است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «طَلَبُ العلم فریضةٌ علَی کُلِّ مُسلمٍ ومسلمةٍ» از پیامبر اکرم(ص) افزود: جایگاه تعلیم و تعلُّم در کلام خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، وظیفه هر مسلمانی را برای تلاش و خدمت در عرصه علم آموزی و فراهم کردن شرایط لازم برای تربیت عالمان و فرهیختگان را دوچندان میکند و تاریخِ اسلام، گَواهِ مردان و زنانی است که با تلاشی خستگیناپذیر به مراتب بالایی از دانش و معرفت رسیده و جویندگانِ علم را از چشمه دانایی و فضل خویش سیراب کردهاند.
نماینده سابق مقام معظم رهبری در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران که با تلاش و مجاهدت بانوان غیور، دوشادوش مردانی از جان گذشته در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزیِ شکوهمندی دست یافت، برای ادامه راهش به حضور بانوانِ عالِم و متعهد در مجامع علمی و مَناصب مدیریتی نیاز داشت.
مدنی بیان کرد: جامعه زنان ایران اسلامی برای ارتقای وضعیت علمی و برونرفت از جهالتِ دوران ستمشاهی، کمر همت بستند تا در عمل به سفارش اهل بیت علیهمالسلام و رسیدن به اهداف انقلاب، با حضور در دانشگاهها و مراکز علمی حوزوی، نقشی بیبدیل برای زنان مسلمان رقم زدند و به فضل الهی این اتفاق مهم در روز ۳۱ مرداد ۱۳۶۳ از سوی امام راحل به ثمر نشست.
نویسنده کتاب ارزشمند «سنن الرسول الاعظم(ص)» اظهار کرد: جامعةالزهرا علیهاالسلام پس از تأسیس و طی مراحل آمادهسازی و تجهیز، با حمایت علمای اعلام و هدایتهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب با سرعت در مسیر تعالیِ بانوانِ مشتاق گام نهاده است و اکنون به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع» در سطح ملی و بین المللی فعالیت میکند.
مدیر جامعهالزهرا(س) افزود: این تجربه موفق به تدریج باعث راهاندازی حوزههای علمیه خواهران و تأسیس صدها مدرسه علمیه خواهران در سایر نقاط کشور و کشورهای دیگر شد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صحبت درباره جامعهالزهرا علیهاالسلام و آثار و برکات آن در نظام اسلامی ساعتها زمان لازم دارد، گفت: این مجموعه بزرگ و فرهیخته در بخشهایی از جمله «تحصیلات حوزوی»، «تحصیلات غیرحوزوی»، «آموزشهای کاربردی»، «امور پژوهشی»، «مدیریتها و مراکز مستقل» و همچنین سایر خدمات و امکانات اقدامات ارزشمندی را انجام میدهد که به مناسبت این روز مبارک میتوان به آنها اشارهای کرد.
مدنی یادآور شد: هماکنون این مرکز بزرگ علمی به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع همچون نگینی در جوار حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلامالله علیها میدرخشد و میزبان بیش از ۱۸هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی در سطوح مختلف عمومی و عالی حوزه، بیش از ۲۲۰۰ دانشآموز پیشدبستانی تا دبیرستان در مجتمع هدی و حدود ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۸ رشته علمی و زیر نظر ۶ گروه علمی در دانشکده هدی است.
نویسنده کتاب «موسوعه کلمات الامام امیرالمؤمنین(ع)» ادامه داد: ارائه خدمات علمی در طول سال تحصیلی با حداقل ۴۵۰۰۰ ساعت کلاسهای آنلاین آموزشی به بیش از ۸ هزار طلبه غیرحضوری در سطح کشور، آموزش زبان فارسی به بیش از ۷۵۰۰ طلبه متقاضی از داخل و خارج از جامعةالزهرا(س)، پشتیبانی از پژوهشگران خواهر و اهتمام به تربیت محقق و پژوهشگر، مدرس، مترجم، مشاور همراه با ارائه خدمات کتابخانهای در بزرگترین کتابخانه اختصاصی خواهران قم و استقرار پژوهشگاه حضرت معصومه سلامالله علیها، ارائه خدمت در ورزشگاهی مجهز به استخر و ۲۰ رشته ورزشیِ دیگر برای خواهران طلبه و بانوان فرهیخته و فرهنگی نمونهای از فعالیتهای این مرکز بزرگ آموزشی است.
وی ادامه داد: دارا بودن بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با بیش از ۱۰۰۰ کودک از شیرخواره تا پیشدبستانی، امکان اسکان طلاب خواهران شهرستانی و غیرایرانی در خوابگاه حضرت خدیجه سلامالله علیها با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، ارائه خدمات برگزاری اجلاسیهها و همایشها در بزرگترین سالن مجهز استان قم با ظرفیت ۱۴۰۰ نفر و هدایت امور کلی دبیرستانهای معارف اسلامی هدی در شهرستانهای مختلف و ... از خدمات جاری این مرکز مهم علمی به شمار میرود.
مدنی اظهار کرد: جامعهالزهرا سلامالله علیها در طول ۳۵ سال خدمت با تربیت بیش از ۴۳۰۰۰ طلبه خواهر ایرانی و ۷۰۰۰ طلبه غیرایرانی از بیش از ۹۰ کشور جهان در کسوت اساتید مجرب، پژوهشگران و محققان متخصص، مبلغان زُبده و فعالان فرهنگی مفتخر است که شرایط فراگیری علم و معرفت در تمامی سطوح دانشی حوزوی برای بانوان سرتاسر دنیا در شهر مقدس قم مهیا کرده است.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود به خدمات علمی و آموزشی جامعهالزهرا(س) پرداخت و گفت: در عرصه تحصیلات حوزوی در حال حاضر در سطح ۲ (کارشناسی) سالانه با پذیرش هزاران طلبه بانو از سراسر ایران و کشورهای دنیا و همچنین جذب طلبه در دورههای غیرحضوری و الکترونیکی در سطح ۲ (کارشناسی) گام بلندی در مسیر آموزش علوم حوزوی خواهران زیرنظر ۹ گروه علمی برداشته شده است.
مدیر جامعهالزهرا(س) افزود: مدارس علمیه ششگانه این مرکز بزرگ علمی عبارتاند از: صالحات (طلاب تمام وقتِ روزانه)، بیّنات (طلاب تمام وقتِ خوابگاهی)، طیّبات (طلاب نیمه وقتِ صبح)، فائزات (طلاب نیمه وقتِ عصر)، کوثر (استعدادهای برتر) و مشکات (طلاب غیرایرانی) که بانوان بر اساس وقت و توانایی خود میتوانند در یکی از مدارس علمیه مشغول به تحصیل شوند و پس از گذراندن ۱۶۰ واحد عمومی و ۳۰ واحد گرایشی دانشنامه سطح دو خود را دریافت کنند.
وی به فعالیتهای سطح ۳ (کارشناسی ارشد) این مرکز اشاره کرد و گفت: بانوان فارغالتحصیلِ سطح ۲ و همچنین خواهرانِ دانشآموخته دانشگاههای ملی و بینالمللی با مدرک کارشناسی در رشته های همسو میتوانند تحصیلات تکمیلیِ کارشناسی ارشد را در مراکز تخصصی جامعةالزهرا(س) ادامه دهند.
مدنی بیان کرد: رشتههای مختلف علمی این مؤسسه در حال حاضر عبارتند از: «تفسیر و علوم قرآن (حضوری و از راه دور)»، «کلام با گرایش مهدویت و کلام اسلامی (حضوری و از راه دور)»، «فقه و اصول (حضوری و از راه دور)»، «فلسفه اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی (حضوری و از راه دور)»، « مُدرّسی ادبیات عربی و تاریخ اسلام (حضوری و از راه دور)»، «تبلیغ با گرایش حج»، «مطالعات اسلامی زنان»، «مشاوره خانواده»، «تربیت دینی کودک و نوجوان» از جمله گرایش های سطح ۳ یا کارشناسی ارشد مرکز است.
نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» ادامه داد: با توجه به درخواست های مکرّرِ طلاب خواهر و پس از اخذ مجوزهای لازم، دوره آموزشی سطح ۴ علوم حوزوی با هدفِ احاطه به مبانیِ رشتههای مختلف در سال ۱۳۹۳ راهاندازی شد.
این مبلغ عرصه بینالملل افزود: هم اکنون جذب طلبه در رشتههای «فقه و اصول (گرایش فقه خانواده)، تفسیر(گرایش تفسیر تطبیقی و گرایش علوم و معارف قرآن)، کلام اسلامی، حکمت متعالیه، تاریخ اسلام (گرایش اهل بیت(ع)» صورت میپذیرد.
مدیر جامعهالزهرا(س) به سطح عالی یا دوره اجتهاد این مؤسسه اشاره کرد و گفت: این مؤسسه، زمینه ارتقای درجات علمیِ بانوان مستعد را از طریق شرکت در دوره فوق تخصصی «آموزش عالی فقه» با هدف تربیت عالمانی طرازِ اوّل و صاحب نظرانی مهذّب و فقیه، از سال ۱۳۹۶ با بهرهگیری از اساتید برجسته مهیا کرده است. فارغالتحصیلان این دوره ۸ ساله، مبانی استنباط احکام از منابع را به صورت کاملاً استدلالی فرامیگیرند.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود به فعالیت های آموزشی و تحصیلات غیرحوزوی اشاره کرد و افزود: «دبیرستان دخترانه دولتی علوم و معارف اسلامی هُدی» براساس نیازهای روز جامعه اسلامی و تلاش هیئت موسّس، در سال ۱۳۶۷ با مجوز رسمیِ وزارت آموزش و پرورش در جامعةالزهرا(س) تأسیس و به تدریج در کرمان، بَوانات، کَهنوج و رفسنجان شعبه هایی از آن ایجاد شد. سال ۱۳۸۶، در پیِ نتایجِ درخشان «مدارس علوم و معارف اسلامی»، راه اندازیِ مجتمع آموزشی تربیتی غیردولتی هُدی در دستور کار قرار گرفت و در کنار دبیرستان مذکور، مدارس پیشدبستانی، دبستان دوره اول و دوم، دبیرستان دوره اول و دوم (با رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی) شروع به کار کرد.
مدنی به «دانشکده هُدی» اشاره کرد و افزود: «دانشکدة الهیات و معارف اسلامی هُدی» با الهام از برنامه ها و اهداف سند چشمانداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تحول راهبردی و ارتقای سطح کیفی آموزش با مجوز رسمیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۱۳۷۷ راهاندازی و امکان تحصیل برای متقاضیان خواهر، از ایران و سایر کشورهای دنیا در سطح کارشناسی با ۵ رشته «علوم قرآن و حدیث، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، روانشناسی) و کارشناسی ارشد با ۷ رشته «علوم قرآن و حدیث، مدیریت آموزشی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و حقوق خانواده، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، شیعه شناسی با گرایش کلام» تحت اشراف کادر علمی مجرّب مهیّا شد.
استاد حوزه علمیه قم به موضوع «آموزشهای کاربردی» در جامعةالزهرا سلامالله علیها پرداخت و اضافه کرد: در کنار آموزش های مصوبِ تحصیلی، دورههای کاربردی متنوعی (تربیت پژوهشگر، مبلغ، مدرّس، مشاور، مدیر فرهنگی، کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی و مترجم، تدوینگر متون درسی) برای کسب مهارت بهکارگیری اندوختههای دانشی برگزار می شود که نتیجه آن آمادگی طلاب برای فعالیت در یکی از عرصههای تخصصی مورد نیاز جامعه است.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به برگزاری دوره های متنوع فرهنگی و مهارتافزایی از جمله دوره های رایانه، هنرهای زندگی، هنرهای تجسمی، نویسندگی ویژه طلاب و دختران آنها در ایام تحصیلی یا تابستان اشاره کرد.
مدیر جامعهالزهرا(س) در پایان صحبت های خود پژوهش را محور اصلی فعالیت های این مرکز توصیف کرد و گفت: ضرورت ارتقای شاخصهای علمی پژوهشی طلاب و دانشآموختگان با نگاهِ «آموزش پژوهش محور» از ابتدا مورد اهتمامِ متولیانِ امر پژوهش در این مؤسسه بزرگ علمی بوده است.
مدنی افزود: راهاندازی پژوهشگاه حضرت معصومه در سال ۱۳۸۴ با بهرهگیری از ۵ گروه علمی ـ پژوهشی اخلاق وتربیت، تفسیر و علوم قرآن، تاریخ اسلام، فقه و حقوق و فلسفه و کلام، تأمین و بروزرسانیِ منابع علمی و روشهای ارائه خدمات در کتابخانه حضرت معصومه(س)، اجرای طرحها و پروژههای تحقیقاتی، برگزاری کرسیهای ترویجی و آزاداندیشی، نشستها و کارگاههای علمی ـ پژوهشی، تدوین نشریات مختلف، راهاندازی دانشنامه زن مسلمان و تربیت صدها کارشناسِ مسائلِ اجتماعیِ روز به ویژه در حوزه زن و خانواده، بخشی از دستاوردهای مهم پژوهشی این مرکز است.
یادآور میشود، سی و یکم مردادماه سالروز تأسیس جامعهالزهرا(س) به دستور بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است که در سال ۱۳۶۳ در پی درخواست برخی علما و بزرگان وقت از حضرت امام خمینی(ره) و با دستور مستقیم معظمٌ له تاسیس و برای اولین بار، مسیر روشنی برای تعلیم و تربیت بانوان عالمه، مهذب و دینشناس به صورت متمرکز در شهر مقدس قم راهاندازی شد.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا