به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، متن پیش رو گزیدهای از سخنرانی حجتالاسلام احمد رهدار در مراسم افتتاحیه دوره «تربیت مدرس انسان ۲۵۰ساله» است که به همت کارگروه مکتب امام خمینی(ره) پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «ضرورت نگاه تحلیلی به تاریخ ائمه(ع)» برگزار شد که متن آن در ادامه می آید؛
حجتالاسلام رهدار در این نشست گفت: تاریخ، بُعد وجود آدمی است، چراکه تنها انسان فرایند رشد دارد؛ حال این سیر انسان یا تکاملی است یا تنازلی. به بیان دیگر تاریخ تبیین نمودار تطور و رشد انسان ها است و به همین دلیل است که مطالعه تاریخ هویتساز است. تاریخ اسلام، سوای دیگر تاریخها دارای زاویه مهم دیگری است و آن اینکه تاریخ ۲۵۰ ساله صدر اسلام تنها تاریخ در کل بشریت است که استناد به آن، حجیت معرفتی دارد. دوران ۲۵۰ ساله تاریخ صدر اسلام یک مقطع علمآور است؛ علم، بهمعنای دینی خود. این دوران هم بصورت تقریباً کامل ثبت شده است. در میان تاریخ ۲۵۰ ساله مهمترین رخدادی که برای ما هویتبخشی کرده، واقعه کربلا است. برخی می گویند تاریخ بشر از زمانی آغاز می شود که شریعت(شریعت کامل) آغاز می شود.
حجتالاسلام رهدار افزود: ما یک تاریخ داریم و یک فلسفه تاریخ، کما اینکه یک فقه داریم و یک فلسفه فقه. واقعیت این است که اگر تاریخ به فلسفه تاریخ گره نخورد؛ مانند خواندن قصهها و داستان ها خواهد بود. تاریخ بند به مساله زمان است ولی فلسفه تاریخ بند به مقوله زمان نیست و به راحتی می تواند برای امروز ما نورافشانی کند، ما زمانی که می آییم در لایه فلسفه تاریخ آن زمان میتوانیم خود را از کثرات تاریخی نجات بدهیم و قواعدی را بدست بیاوریم که با آنها می توان کارهای جدی کرد. در واقع فلسفه تاریخ قواعد حاکم بر تاریخ است که البته برای ما قواعد مستنبط از تاریخ است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: ما یک سیره اهل بیت علیهم السلام داریم و یک فرهنگ اهل بیت علیهم السلام؛ فرهنگ علوی فراتر از سیره علوی است. متأسفانه ما مردم را در سیره اهل بیت متوقف کردیم و زمانی که در سیره می مانیم نمیتوانیم در مورد یزیدیهای زمان حرف بزنیم و آنها را معرفی کنیم و مجبوریم تنها یزید دوره اهل بیت را تحلیل و معرفی بکنیم، ما باید از سیره استفاده بکنیم و مردم را با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا کنیم.
وی تصریح کرد: اگر تاریخ صدر اسلام را اینگونه بررسی کنیم که یکبار تاریخ جاهلیت را بخوانیم و ۶۰ سال بعد بعثت حضرت خاتم(ص) را نیز بخوانیم قطعا میگوییم معجزه رخ داده است. نکته در این است که حجج الهی میانبرهای تاریخ را بلد هستند و اینان بازیگران اصلی تاریخ اند و تاریخ را بستر تحقق سنن الهی میکنند و در این بستر است که بالقوه ها بالفعل می شوند. باید توجه داشت که تاریخ اسلام تاریخ شلوغی است، اساساً جاهایی که پیج تاریخی است شلوغ است! و تاریخ اسلام پیچ تاریخ بشریت است. بنابراین ما باید این تاریخ را جریان شناسانه مورد بررسی قرار داده تا راحتتر به تحلیل آن بپردازیم.
انتهای پیام/
منبع: مهر