تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها
شماره : 13632
تاریخ : ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸ :: ۱۱:۲۵
حجت‌الاسلام احمد رهدار-رییس مؤسسه فتوح اندیشه حجت‌الاسلام رهدار: جریان روشنفکری در ساحت اسلام بی بُته است و نباید آن را مطرح کرد. جریان روشنفکر در ساحت اسلام بی‌بُته است/ شهید مطهری اگر در حوزه می‌ماند شانس تبدیل شدن به مکتب را داشت حجت‌الاسلام رهدار بیان کرد: علامه طباطبایی در بدترین شرایط تبدیل به مکتب و شهید مطهری در بهترین شرایط که یک حکومت پشت ترویج افکار ایشان بود، تبدیل به جریان شد. چون پایگاهی که در آن شهید مطهری، شهید مطهری شد اسلامی نبود، دانشگاه بود. دانشگاه مکتب ساز نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه در نشست «روشنفکر مطهر» که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که جریان روشنفکری در ساحت اسلام بی بُته است و نباید آن را مطرح کرد، اظهار داشت: جریان روشنفکری جریان ما نیست و حتی غرب نیز از آن رد شده است.

وی افزود: ما باید به جای روشنفکر، شخصیت‌های فکری اصیل خود را مطرح کنیم به همین دلیل پیشنهاد بنده این است به شهید مطهری بجای روشنفکر مطهر، فیلسوف، فقیه و عالم مطهر بگوییم. چون روشنفکر هیچ‌گاه مطهر نیست.

حجت‌الاسلام رهدار تأکید کرد: علم یک واژه اسلامیست که غربی‌ها آن را مصادره، تحلیل و تقلیل داده‌اند. خطرناک‌ترین نتیجه این کار ظهور مستشرق شرقی است. روشنفکر نیز در حقیقت همان مستشرق شرقی است که با زبان خود حرف مستشرق غربی را مبنی بر پست و عقب ماندگی شرق تکرار می‌کند.

وی در ادامه به بیان برخی از خصوصیات روشنفکر اصیل انقلابی پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده از باب تسامح از اصطلاح «روشنفکر انقلابی» استفاده می‌کنم وگرنه ما در اسلام چیزی به نام روشنفکر نداریم. نخستین ویژگی روشنفکر انقلابی این است که ارتباط وسیعی با تراث دارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: منظور از تراث هر آن‌چه به سنت‌های اسلامی و ایرانی باز می‌گردد؛ چیزی که امروزه آن را با عنوان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یاد می‌کنیم. چرا باید با تراث ارتباط داشته باشد؟ چون آینده متعلق به کسی است که گذشته داشته باشد.

وی یادآور شد: روشنفکر اصیل انقلابی ریشه در سنت و تاریخ دارد. راز سبکی، بی وزنی و بی بُته بودن روشنفکر ایرانی این است که در تاریخ ردپا و رأس المال ندارد.

حجت‌الاسلام رهدار، دومین ویژگی روشنفکر انقلابی را غیرت داشتن نسبت به غیریت بیان کرد و گفت: روشنفکر انقلابی نسبت به ساحت غرب موضع صریح و روشنی دارد. چون انقلاب اسلامی را هر گونه قرائت کنیم غیر آن غرب می‌شود.

وی افزود: نفس نفی غرب سبب اثبات ما می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان روی شاخه غرب ایستاد و در فکر بریدن آن بود.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این‌که روشنفکر انقلابی باید بازیگری و قدرت ریسک انقلابی داشته باشد، تأکید کرد: روشنفکر انقلابی باید برای انقلاب هزینه بدهد.

وی تصریح کرد: روشنفکری که محافظه کارانه عمل می‌کند تا هم از توبره و هم از آخور بخورد، روشنفکر انقلابی نیست. روشنفکر انقلابی بیش از همه برای انقلاب کار، ریسک و هزینه می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه، مسأله روشنفکر انقلابی را مسأله انقلاب دانست و اذعان کرد: غرب غیریت ماست و وقتی آن را نقد می‌کنیم خیال نکنیم مسأله ماست بلکه غرب مانع ماست. دلیل این‌که روشنفکران، اکثر عالمان را متهم به عقب ماندگی می‌کنند این است که از نظر آن‌ها زمانه یعنی غرب. در حالی که غرب مسأله نیست مانع است.

وی ادامه داد: امام(ره) غرب شناس نبودند بلکه اسلام شناس بودند. امام اگر قرار بود غرب را بخواند که امام نمی‌شد. امام، امام بودند چون چشمه بودند و از چشمه بزرگترین مطالب را می‌گرفتند. ایشان پرسش‌ها را به غرب ارجاع نمی‌دادند.

حجت‌الاسلام رهدار با بیان این‌که مسأله عالم دین، دین است نه غیر دین، تأکید کرد: عالم دین غرب را مانع می‌بیند ولی روشنفکر آن را مسأله می‌بیند. به عنوان روشنفکر انقلابی باید تم اندیشه خود را انقلاب اسلامی قرار دهیم.

وی افزود: در دل و جان روشنفکر انقلابی باید اسلام بسیط و غرب حداقلی باشد نه این‌که 50 دقیقه درباره غرب صحبت کند و 10 دقیقه درباره اسلام.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این موضوع که باید پرسش‌های ما اسلامی و انقلابی باشد، گفت: دانشگاه‌ها در بهترین شرایط، پاسخ اسلامی و ایرانی به پرسش‌هایی می‌دهند که برای ما نیست.

وی یادآور شد: حتی گاهی عالم بزرگی همانند شهید مطهری یا به دلیل تحمیل زمانه و یا غفلت مجبور می‌شود به پرسش‌هایی پاسخ دهد که برای ما نیست. این سبب می‌شود در جایگاهی که باید قرار گیرد، قرار نگیرد.

حجت‌الاسلام رهدار بیان کرد: علامه طباطبایی در بدترین شرایط تبدیل به مکتب و شهید مطهری در بهترین شرایط که یک حکومت پشت ترویج افکار ایشان بود، تبدیل به جریان شد. دلیلش چه بود؟ چون پایگاهی که در آن شهید مطهری، شهید مطهری شد اسلامی نبود، دانشگاه بود. دانشگاه مکتب ساز نیست.

وی افزود: شهید مطهری شانس این را داشت که همانند علامه طباطبایی مکتب شود ولی چون سقف دانشگاه سقف حوزه نبود، ایشان همانند علامه نشد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت دوره علامه با شهید مطهری گفت: اگر میراث فکری مکتب علامه و شاگردانش را از انقلاب بگیریم بی شک انقلاب فرو می‌ریزد. شهید مطهری شاگرد علامه بود و هر چه دارد از ایشان دارد.

وی ادامه داد: ما وام دار افرادی مانند علامه طباطبایی، شیخ عبدالکریم حائری و... هستیم و جفاست که بگوییم این بزرگواران سیاسی نبودند. 20 نفر از مکتب علامه بیرون آمده که هیچ کدام غیر سیاسی نیستند. ولی جنس بازیگری علامه با امام راحل متفاوت بود. جای علامه در ساحل تاریخ ما نیست بلکه در عمق تاریخ ماست.

حجت‌الاسلام رهدار تأکید کرد: البته هر چند آثار شهید مطهری متوجه بیرونی‌ترین مسائل است ولی در ساحتی که ایشان ورود کرد ویژه ورود کرد. این ساحت عمیق نیست ولی شهید مطهری عمیق وارد شد.

وی یادآور شد: شهید مطهری به اختیار به تهران نیامد ولی توانست در تهران خوب ورود کند. ایشان اگر در قم بود این روند را طی نمی‌کرد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: درباره شهید مطهری کارهای تبلیغاتی زیادی صورت گرفته ولی مراکز فکری جهان اسلام به شهید صدر و علامه طباطبایی بیشتر از ایشان مراجعه می‌کنند. پاسخ‌های شهید مطهری ناظر به عقل و شبهه زمان است.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.