نبوی با بیان اینکه زمانه امروز با صد یا ۲۰۰ سال قبل متفاوت است، تصریح کرد: اینکه امروز هم روند عادی ۲۰۰ سال قبل را بخواهیم دنبال کنیم و آن را ادامه دهیم کار درستی نیست، ابتدا باید اهداف را تعریف کنیم و طلاب را متناسب با اهداف تربیت کنیم.
وی با بیان اینکه باید ببینیم حوزه برای چه تشکیل شده است تصریح کرد: همه کارهای علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیت طلبه باید متناسب با تعریف ما از چرایی تاسیس حوزه برنامهریزی و اجرا شود.
نبوی با بیان اینکه همه طلاب را اگر با هدف رسیدن به اجتهاد تربیت کنیم و سوخت و سوزهای آن را به کارهای دیگر بفرستیم درست نیست اظهار کرد: اولاً بسیاری از طلاب توان اجتهاد را ندارند، ثانیاً در بخشهای دیگر مانند تبلیغ مبلغان کارآزموده، همچنین تربیت پژوهشگر هم نیازمند طلاب با سواد هستیم.
معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه با تصریح بر اینکه باید هدفگرا باشیم و همه برنامهها را در این راستا تعریف کنیم، بیان کرد: نمونه موفقی که در حوزه انجام شد بحث سفیران هدایت بود؛ در سفیران، طلاب بعد از خواندن ۵ سال درس به کار تبلیغ میپردازند و گاهی از طلبهای که ۱۰ تا ۱۲ سال درس خوانده موفق تر هستند و نتیجه خوبی از مدارس سفیران در مجموع گرفتیم.
نبوی با بیان اینکه مدتی است سفیران هدایت به معاونت آموزش حوزه واگذار شده است، بیان کرد: اگر طلبه در مدت ۵ سال میتواند به نتیجهای که میخواهیم برسد چرا او را ده تا ۱۲ سال نگه داریم.
وی با بیان اینکه حرکتهایی برای تحول در حوزه شروع شده و شاهد برطرف شدن موانع هستیم اظهار کرد: باید روند تحول را سرعت بدهیم و سمت و سوی کلی آموزش و پژوهش به سمت اهداف باشد وگرنه مشکلات حفظ خواهند شد.
وی تصریح کرد: تحول هم لزوما بسنده کردن به اصلاح نیست و ممکن است در جایی نیاز باشد که دگرگونی واقعی ایجاد کنیم.
معاون تبلیغی فرهنگی حوزههای علمیه افزود: حوزه امروز باید پاسخگوی نیازهای ملی و بینالمللی در عرصههای مختلف باشد؛ بنابراین قطعا وضعیت آموزش و پژوهش، تبلیغ و کارهای دیگر باید متفاوت از گذشته باشد.
وی تصریح کرد: حوزه در دورههای گذشته محدود به چند هزار طلبه بود و دامنه تبلیغ آن هم محدود بود، اما امروز دهها هزار طلبه در حوزهها تحصیل میکنند و شبهات و مسائل مستحدثه و جدید هم آنقدر زیاد شده است که دیگر نمیتوان با روشهای گذشته فرایند آموزشی، پژوهشی و تبلیغی را مدیریت کنیم.
معاون تبلیغی فرهنگی حوزههای علمیه سراسر کشور اظهار کرد: یکی از فعالیتهای صورت گرفته برای ایجاد تحول در حوزه و نظام آموزشی کشور، توسعه مدارس امین است که امروز نزدیک به سه هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است و یک روحانی به اقامه نماز جماعت و مشاورههای مذهبی مشغول است.
نبوی بیان کرد: توسعه اخلاق در سطوح مختلف حوزه، توجه بیشتر به قرآن در دروس، آشنایی طلاب با فنون تبلیغ و مهارتهای آن همچنین توسعه زبان عربی برای پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام از جمله مصادیق تحول در حوزه بوده است، اما متناسبسازی کارها براساس نیازها و اهداف همواره باید مدنظر باشد تا سرعت تحول افزایش یابد.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا