تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, حوزه و فقاهت, مشروح خبرها
شماره : 21263
تاریخ : ۲۶ آبان, ۱۳۹۹ :: ۱۲:۳۷
آسیب‌های پژوهشی حوزه/ نبودن انگیزه و مقعطی دیدن پژوهش از آسیب‌هاست در گفت‌وگویی مطرح شد؛ آسیب‌های پژوهشی حوزه/ نبودن انگیزه و مقعطی دیدن پژوهش از آسیب‌هاست حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعباس اکبری بیان کرد: از جمله آسیب‌ها در پژوهش حوزه علمیه نبود انگیزه پژوهش و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعباس اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران در گفتگویی اظهار داشت: تقویت دروس پژوهش محور در مدارس علمیه ضروری است؛ پژوهش امکان افزایش دانش، آگاهی و بهبود شرایط زندگی را برای انسان فراهم می‌آورد و سبب پیشرفت جامعه می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران افزود: از جمله آسیب‌ها در پژوهش حوزه علمیه نبود انگیزه پژوهش و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است.

وی با بیان اینکه عده‌ای پژوهش را مانع و نوعی رقیب برای آموزش می‌دانند، عنوان کرد: کمبود متخصص اساتید پژوهش یا اساتیدی که دغدغه تدریس به گونه پژوهش محور ندارند و عدم ساز و کار رسمی و الزامی بودن پژوهش از دیگر کمبودهای این عرصه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام اکبری، نداشتن معاون پژوهش در برخی از مدارس علمیه را یکی از ضعف‌های اساسی حوزه تهران دانست و به منظور ارتقای فعالیت‌های پژوهشی بر رفع آن تاکید کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران با بیان ضرورت تقویت دروس پژوهش محور در مدارس علمیه، خاطرنشان کرد: بر فرض رسمیت بخشی به معاونت‌های پژوهش مدارس و تعلیم اساتید و معاونین پژوهش، باز هم حوزه نمی‌تواند طلبه پژوهشگر پرورش دهد زیرا اینها ابزار و لوازم هستند اما کافی نیست بنابراین باید انگیزه ایجاد شود.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به لوازم ایجاد انگیزه، بیان داشت: تدریس بر محور پژوهش، یعنی استاد و شاگرد در تدریس و تعلیم مطلب را نهایی تلقی نکرده و پرونده بحث را نبندند، برگزاری نشست‌ها و جلسات علمی مستمر در موضوعات مختلف علمی، برگزاری جلسات و کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس با حضور کارشناسان، انتشار و پخش بروشورهای چالشی جلسات بطور خلاصه در حوزه‌ها برای ایجاد سوال در ذهن طلاب، ایجاد دبیر خانه ثابت برای جشنواره علامه حلی و علامه شعرانی و ایجاد مرکز مشاوره پژوهش در استان از جمله ابزار لازم برای ایجاد انگیزه به شمار می‌رود.

وی افزود: چون سیر دروسی که ارائه شده پژوهش محور نبوده طلبه قادر به انجام فعالیت‌های پژوهشی نیست یا موضوع را پژوهشی نمی‌داند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: حمایت معاونان متخصص در عرصه پژوهش سبب می‌شود آسیب‌ها و موانع پژوهش در حوزه‌های علمیه کمتر و سبب پیشرفت‌های پژوهشی طلاب شود، بنابراین مدارس و اساتید در تقویت و توسعه فعالیت‌های پژوهشی طلاب نقش بسزایی دارند به گونه‌ای که منابع پژوهش و مهارت‌های لازم برای تحقیق، نویسندگی و فعالیت‌های پژوهشی را در اختیار طلاب قرار دهند.

حجت‌الاسلام اکبری استفاده از ظرفیت فضای مجازی را در تقویت فعالیت‌های پژوهشی حوزوی ضروری بیان و عنوان کرد: استان تهران فرصت‌های بسیاری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دارد برای مثال تهران به سبب مرکزیت ظرفیت بزرگی برای همکاری و تعاون با سازمان‌ها و نهادها دارد و در این راستا می‌توان از امکانات مراکز آموزشی و همچنین ظرفیت‌های سازمانی استفاده کرد.

وی افزود: وجود اساتید پژوهشگر بنام و خبره در استان، استفاده از ظرفیت مدارس تخصصی به عنوان مؤسسه معین و حمایتی در مناطق ۲۲ گانه شهری و قطب بندی آموزشی مدارس علمیه، تشکیل لجنه و کرسی از نخبگان پژوهشی و منتخبین اهل قلم در تهران برای تشکیل شبکه مطالعاتی و نوشتاری و تقویت نشریات و ارتقای آن به وسیله قطب بندی محتوایی و موضوعی در سطح تهران از جمله فرصت‌های این معاونت به شمار می‌رود؛ همچنین مدارس علمیه خواهران نیز ظرفیت بزرگی است که می‌توان در حوزه پژوهشی از آن بهره برد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: دو همایش بزرگ علامه حلی و علامه شعرانی هر دو ظرفیت بالایی دارند که می‌توان موضوعات مختلف را پیش همایش در مناطق چند گانه پژوهشی برگزار کرد به صورت مجازی و نهایت قدرت گفتمان سازی را بالا برد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.