به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور در چهاردهمین برنامه «گفتگوی هفته» وزارت آموزش و پرورش که با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانها و مدیران ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور به میزبانی این وزارتخانه در تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی، شهدای علم و دانش و سردار حاج قاسم سلیمانی، خدمات آموزش و پرورش به نسل جوان به ویژه در دوره کرونا را قابل تقدیر دانست.
وی از «آموزش و پرورش»، «حوزه علمیه» و «دانشگاه» به عنوان سه ضلع بنیادین تعلیم و تربیت نام برد و گفت: آموزش و پرورش بر همه نظامات فکری و آموزشی کشور اثرگذار است و این نقش مهم، همه ما را موظف به همکاری، همدلی و همراهی با این وزارتخانه میکند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت به دانش افزایی مستمر، مطالعه و خود دانش افزایی نیاز دارد، اظهار کرد: یک مدیر در حوزه تعلیم تربیت، بیش از هر مدیر دیگری به دانش افزایی و خود دانش افزایی مستمر نیازمند است و باید از دانش به روز برخوردار و رویکرد جامع و فرابخشی داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مدیریت در حوزه منابع انسانی باید توأم با ابتکار، نوآوری و خلاقیت باشد، چرا که کلیشه ای شدن در مدیریتهای آموزشی و پژوهشی سم مهلک است.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: مدیر در حوزه تعلیم و تربیت باید مملو از عشق به تربیت و توانایی، ایجاد نشاط و انگیزه روز افزون در مجموعه را داشته باشد تا بتواند کاروان بزرگ تعلیم و تربیت را به پیش ببرد و به سرمنزل مقصود برساند.
مدیر حوزههای علمیه کشور در ادامه با تاکید بر این که تمام نهادها و دستگاههای رسمیباید پیوست آموزشی و پرورشی داشته باشند، افزود: آموزش و پرورش قسیم دیگر دستگاهها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاهها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.
آیتالله اعرافی به تدوین اسناد جامع در حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: در قالب درختواره آموزشی، ۴۰۰ رشته و گرایش مقطع در حوزههای علمیه طراحی شده است که بیش از ۳۰ رشته به ساحتهای تعلیم و تربیت اختصاص دارد.
مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حوزههای علمیه، در حال نهایی شدن و یا اجراست.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور به این نکته مهم هم اشاره کرد که حوزه علمیه هیچ گاه قصد ندارد جای دانشگاه و یا آموزش و پرورش را بگیرد، بلکه باید مکمل باشد.
انتهای پیام/