کارشناس مسائل خانواده یکی از ویژگی های کودکان را پرسشگری آن ها دانست ولی تأکید کرد: پرسشگری بسیار زیاد کودکان ناشی از بیکاری آن ها است و این اصلاً خوب نیست چرا که این پرسشگری زیاد ممکن است ذهن کودک را به سمت و سویی ببرد که اصلاً برای سن او مناسب نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، پنجمین جلسه از دوره «تربیت کودک» با تدریس حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه و دانشگاه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
در این جلسه استاد تراشیون در ادامه مباحث خود در تربیت کودک به تشریح ویژگیهای کودکان پرداخت و خاطرنشان ساخت: هر چه در تربیت کودکان به مشکل بر میخوریم ناشی از عدم شناخت کودک و ویژگیهای او است.
وی ویژگیهای عقلی و ذهنی کودکان را چنین برشمرد: نخستین ویژگی عقلی و ذهنی کودکان آن است که تجربیات آن ها براساس محسوسات است. در حقیقت این حواس کودکان هست که کانالهای یادگیری آن ها است.
وی اضافه کرد: دومین ویژگی کودکان، انسان پنداری آن ها است. این ویژگی بدین معنا است که هر چه کودکان آن را مشاهده یا تجربه نکرده باشند را در ذهن خود به شکل انسان در میآورند. البته نباید مفاهیم انتزاعی مانند خدا، بهشت، جهنم و... را به کودکان انتقال داد چرا که اگر به خوبی برای کودک توضیح داده نشود ممکن است این انحراف تا آخر با او بماند.
کارشناس مسائل خانواده، یادآور شد: سومین ویژگی کودکان پرسشگری است. البته باید توجه داشته باشیم پرسشگری بسیار زیاد کودکان ناشی از بیکاری آن ها است و این اصلاً خوب نیست چرا که این پرسشگری زیاد ممکن است ذهن کودک را به سمت و سویی ببرد که اصلاً برای سن او مناسب نیست.
وی ادامه داد: ویژگی چهارم عقلی و ذهنی کودکان آن است که تقلیدگر هستند. این تقلیدگری بیشتر از آن جهت است که کودک قدرت تحلیل ذهنی ندارد.
استاد تراشیون در ادامه به بررسی عوامل شکل گیری شخصیت کودکان پرداخت و گفت: یکی از عوامل شکلگیری شخصیت کودکان تقلیدگری آن ها است. شخصیت نیز آن چیزی است که انسان واقعاً هست نه آن چیزی که نشان میدهد.
گفتنی است؛ این دوره به همت دبیرخانه مفتاح_اندیشه و با هدف تربیت مربیان و مادران در عرصه تربیت طی 24 جلسه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/