استاد حوزه، یکی از موضوعات بسیار مهم در تربیت کودک را این گونه بیان کرد «جایی نباشد که کودکان باشند ولی والدین نباشند» و خاطرنشان کرد: کودک را نمی توان به حالت فریزر تربیت کرد یعنی نمی شود او را در خانه محصور کرده و اجازه نداد با کسی بازی کند. باید اجازه داد با دیگران بازی کند ولی تحت نظر باشد که آیا واقعا بازی می کند یا خیر؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیتی در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، درباره دلایل بی نظمی کودکان خاطرنشان کرد: انسان نباید در برابر نظم های منطقی مقاومت داشته باشد.
وی افزود: اگر فردی در برابر نظم های منطقی مقاومتی نداشته باشد یعنی مشکلی وجود ندارد ولی اگر در برابر آن مقاومت داشت باید دانست مشکلی وجود دارد.
حجت الاسلام تراشیون درباره علل مقاومت برخی در برابر نظم های منطقی نیز اذعان داشت: گاهی مشکل در خود نوآموز است، مانند این که گرفتار بیش فعالی است. گاهی مشکل در برنامه وجود دارد و گاهی نیز مجری برنامه دارای مشکل است.
این استاد حوزه با تأکید بر این که در تربیت کودک باید درک مطلب به صورت حسی و فکری صورت گیرد، گرایش به گروه همسال را یکی از ویژگی کودکان عنوان کرد و یادآور شد: انسان موجودی جمع گراست و به تنهایی عادت ندارد. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند همبازی هستند. البته همبازی کودک باید با او هم سن باشد تا بتواند ارتباط خوبی برقرار کند. هر چه اختلاف سنی میان کودک و همبازی او کمتر باشد بهتر است.
وی ادامه داد: اگر کودک ما همبازی هم سن ندارد باید برای او یک همبازی هم سن پیدا کنیم. والدین خیال نکنند اگر در خانه بنشینند کودک هم سن کودکشان برای بازی خودش می آید. گاهی برای این موضوع باید پرس وجو کرد. البته در بیشتر مواقع خواهر و برادرها برای یک دیگر همبازی خوبی نمی شوند، چون میان آن ها دعوا صورت می گیرد هر چند گاهی این دعواها لطف است چون کودک یاد می گیرد که در برابر دیگران هم از خود دفاع کند. ولی با این وجود باید کودکان را مشغول کاری کرد که با یک دیگر زیاد دعوا نکنند.
کارشناس مسائل خانواده، با یادآوری این موضوع که باید نوع تعامل کودک با دیگران تعریف شود، بیان داشت: تعامل کودک با دیگران باید از زمانی شروع شود که بتواند تعامل های موردنیاز را در جمع برقرار کند. این تعامل نیز زمانی صورت می گیرد که نخست، فرد بتواند نسبت به طرف مقابل درک داشته باشد. دوم، قدرت کلام داشته باشد و سوم، بتواند یا بخواهد بخشی از نیازهای طرف مقابل را تأمین و نیازهای خود را دریافت نماید.
وی اضافه کرد: همچنین در تعاملات اجتماعی باید زمینه رشد فرزند دیده شود. نشانه های این رشد نیز افزایش قدرت حل مسأله و افزایش و تقویت هوش(هوشمندی) است.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که باید برای تعامل فرزند با دیگران برنامه داشت، گفت: این تعامل به شکل های مختلفی همانند شرکت در بازی، کمک در انجام تکالیف، شرکت در مسائل فرهنگی و... رخ می دهد.
وی در ادامه تربیت را دارای سه فرمول صبر، استمرار و روشمندی برشمرد و اذعان داشت: تربیت کودک باید در میدان عمل صورت گیرد و تنها با تئوری نمیتوان کودک را تربیت کرد. برای نمونه دفاع از خود را باید به کودک در قالب داستان آموزش داد تا تو سری خور نباشد. البته مستقیم به کودک نگوییم که اگر فردی تو را زد تو هم باید از خودت دفاع کنی و بزنی. بلکه باید در قالب داستان به او یاد دهیم که اگر مورد اذیت دیگران قرار گرفت از خود دفاع کند.
استاد حوزه، یکی از موضوعات بسیار مهم در تربیت کودک را این گونه بیان کرد «جابی نباشد که کودکان باشند ولی والدین نباشند» و خاطرنشان کرد: کودک را نمی توان به حالت فریزر تربیت کرد یعنی نمی شود او را در خانه محصور کرده و اجازه نداد با کسی بازی کند. باید اجازه داد با دیگران بازی کند ولی تحت نظر باشد که آیا واقعا بازی می کند یا خیر؟ برای نمونه گاهی پیش می آید کودکی به مادر خود می گوید که می خواهد با کودکان دیگر فوتبال بازی کند ولی با آن ها مشغول تماشای موبایل می شوند. والدین باید مطمناً باشند وقتی کودکی به آن ها می گوید می خواهد فوتبال بازی کند حتماً فوتبال بازی می کند.
وی ادامه داد: کودکان مسلماً در برخی محیط ها برخی از فحش ها را یاد می گیرند و نمی توان با حالت فریزر و پاستوریزه آن ها را به بار آورد ولی باید به گونه ای مدیریت کرد که به زبان جاری نکنند.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود، محبت میان زوجین را نخ تسبیح زندگی بیان کرد و گفت: در جهان فقر عاطفی بیشتر از فقر اقتصادی است.
انتهای پیام/