حجت الاسلام نقیپور فر با اشاره به این که هنوز در حوزه های علمیه بر روی این مسأله بحث نمی شود که صفات مفسر قرآن و صاحب نظر دینی چه باید باشد، یکی از شروط مفسر را علمی معنوی(ملکه اجتهاد) عنوان کرد و اظهار داشت: در ملکه اجتهاد فرد باید به قدرت استنباط برسد ولی این که چگونه ملکه استنباط شکل می گیرد بحث علمی نشده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر، استاد حوزه در دوره «دروس خارج فقه نظام های اسلامی» که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه برگزار شد، براساس آیاتی از سوره های عمران، رعد و زمر برای پژوهشگران دینی سه صفت توجه به نماز، صبر در سختی ها و کمک به ایتام و مستمندان قائل شد و گفت: ویژگی اولوالالباب در قرآن بیان شد.
وی اضافه کرد: براساس آیات قرآن اهتمام به نماز محور بوده و دارای دو بال صبر و انفاق است و اگر روحانیت به این سه ویژگی توجه کند مملکت گلستان می شود. آنگاه مردم به آن ها اعتماد می کنند و پناهگاه خود قرار می دهند.
حجت الاسلام نقیپور فر با اشاره به این که هنوز در حوزه های علمیه بر روی این مسأله بحث نمی شود که صفات مفسر قرآن و صاحب نظر دینی چه باید باشد، یکی از شروط مفسر را علمی معنوی(ملکه اجتهاد) عنوان کرد و اظهار داشت: در ملکه اجتهاد فرد باید به قدرت استنباط برسد ولی این که چگونه ملکه استنباط شکل می گیرد بحث علمی نشد.
وی ادامه داد: یکی از شاخه های شکل گیری ملکه استنباط وراثت بوده و پایگاه آن نطفه است. در حالی که متأسفانه موضوع ازدواج مدیریت نمی شود.
این استاد حوزه با بیان این که تربیت عقلانی، تلاش علمی، ایمان و ورع قدرت استنباط را شکل می دهد، اذعان داشت: علم به زمان شامل دو معنای علم به زمان نزول قرآن و علم به زمان سیره است. یعنی باید به زمان صدور سند و زمان عملیاتی شدن دین توجه داشت. از علم به زمان نزول به عنوان شأن نزول نیز تعبیر می شود.
وی افزود: باید مشخص شود سیاست نزول آیات در صدر اسلام چه بود که متأسفانه در حوزه به این موضوع توجه نمی شود در حالی که نظام به آن نیاز دارد و حقش ادا نشد. باید دید چرا آیات احکام براساس سیاست ناسخ و منسوخ در صدر اسلام آمد؟ چرا حکم نهایی به یکبار نیامد؟
حجت الاسلام نقیپور فر، دلیل نیامدن به یکباره حکم نهایی را سیاست طبابت الهی برای تحقق احکام در جامعه برشمرد و اظهار داشت: جامعه مانند بیماری می ماند که یکباره درمان نمی شود باید سیاست تدریج در آن پیگیری شود تا جامعه ظرفیت تلبس به احکام الهی را پیدا کند. ولی چرا اکنون این سیاست تعطیل است و اختصاص به صدر اسلام پیدا کرد؟ پاسخ درستی از آقایان حوزوی شنیده نشد.
وی افزود: خدا احکام را به پیامبری که با او ارتباط مستقیم دارد و سیدالانبیاء است به شکل تدریجی نازل می کند تا عملیاتی کند. چگونه شده ما که غیرمعصوم هستیم و با وحی ارتباط نداریم به فردی که در دوره کنونی می خواهد مسلمان شود می گوییم: یا همه قرآن را بپذیر یا آن طرف خط بایست. پیامبر(ص) دین را به صورت تدریجی به جهان بشری عرضه کرد به همین دلیل موفق به گسترش آن شد ولی مسلمانان چگونه تدریجی بیان نمی کنند موفق به بسط آن نمی شوند.
این استاد حوزه تأکید کرد: تلبس به حجاب برای کسی که در عریانی کامل بوده بسیار هول انگیز است و اگر بخواهد در آن محیط حجاب خود را حفظ کند بسیار سخت بوده و فشار روانی دارد. غافل از این که در روز ازدواج حضرت زهرا(س) عده ای از خانم ها بی حجاب بودند. چون هنوز حکم حجاب نیامده بود و مردم نمی دانستند. آقایان حوزوی به این سؤال اساسی جواب دهند که چرا در حکومت اسلامی پیامبر(ص) حکم حجاب همان روز اول نیامد؟ باید به اندازه وسع تلبس به دین را شروع کرد. در حوزه های علمیه به این موضوعات توجه نشد.
وی 10 فرمان قرآنی را پایه التزامات دینی برشمرد و گفت: این 10 فرمان نماز، روزه، حجاب و حتی پرهیز از خوردن شراب نیست. بلکه همان دستوراتی است که اهل مکه در بیعت عقبه ثانیه به آن ملتزم شدند و گفتند حالا که مسلمان شدیم التزامات دینی ما چیست و قرآن فرمود «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا.» نخستین جلوه تلبس دین در خانواده است.
این استاد بیان کرد: نخستین این 10 فرمان التزام به توحید و دهمی آن التزام به وحدت اجتماعی است. جامعه ما تلبس به نماز و روزه دارد ولی تفرقه حکومت می کند. برای وحدت حرمت قائل نشدیم، برای تفرقه جرم قائل نشدیم. پایه اغتشاشات اقتصادی کنونی و دفع آن در این 10 فرمان است. این 10 فرمان عمومی تمام ادیان الهی است ولی به این ها توجه نشد.
حجت الاسلام نقیپور فر خاطرنشان ساخت: علم به زمان بحث مهمی است و باید ربا و دیگر مسائل از همین زاویه بررسی شود. آقایان حوزوی نصف حرف را می زنند که مشکل حل نمی شود. دائم می گویند باید ربا ریشه کن شود. در صدر اسلام به یکبار ریشه کن نشد. سبک تدریج، سیاست عقلا است. این سیاست و سیره پیامبر اکرم(ص) چرا تعطیل شد؟
وی یادآور شد: برای نمونه آیت الله بهجت(ره) درباره روایت «الاسلام دین سهلة سنده» به مبلغین کشورهای خارجی می گوید «دغدغه این که مردم را متلبس به احکام دین کنید نداشته باشید. بلکه سعی کنید او را وارد اسلام کنید و اعتقادش را قوی کنید. خدا می داند در تحول اعتقادی آن ها چه برکاتی نهفته است. قدم اول مسلمان کردن فرد مقابل است. درست کردن اصول اعتقادات اوست.»
حجت الاسلام نقیپور فر بیان کرد: مگر خداوند نمی فرماید «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا.» ظرفیت می خواهد. اگر می گفتیم اهل عالَم هر کسی این 10 فرمان را قبول کرد مسلمان است، کلی مدافع نظام داشتیم. اصل فلسفه نسخ چه بوده است؟ چرا حکم الله به یکبار نیامد؟ آقایان حوزوی جواب می دهند چون جامعه ظرفیت نداشت. الان هم کسی که کافر است می خواهد مسلمان شود، بی ظرفیت است.
وی سیاست نسخ را سیاست تسامحی عنوان کرد و گفت: در قرآن سه نوع سیاست وجود دارد؛ سیاست قاطعیت در اجرا، تدریج در اجرا و تأخیر در اجرا. احکام با سه سیاست به عمل می آیند. قاطعیت که حکم فعلی است. «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَ.» بزرگواران به سیاست تأخیر توجهی نکرده اند. حجاب سیاست تأخیر داشته که حکم آن به زمان مناسب دیگری ارجاع داده شد. حجاب قابل تدریج نبوده ولی ربا و شراب قابل تدریج بود. بعضی موضوعات که ظرفیت تدریج شرعاً ندارند باید به تأخیر بیفتند.
انتهای پیام/