نشست رابطه علم کلام با نظام اسلامی روز گذشته برگزار و در آن عنوان شد: فقه تمدنی، راهبرد آینده نظام اسلامی است، لذا باید از فقه فردی به سمت حکومتی و در نهایت تمدنی حرکت کنیم.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، روز گذشته ۱۴ آبان ماه در نشست علمی «رابطه علم کلام و عقائد با انقلاب اسلامی» گفت: علم کلام در سه بخش قبل از انقلاب، بعد از انقلاب تاکنون و آینده آن قابل بحث است تا بتوان به دیدگاه روشنی در مورد تغییرات این علم در این سه مقطع دست یافت.
وی افزود: به اعتقاد بنده اگر انقلاب اسلامی مبانی کلامی مناسبی نداشت، از اساس ایجاد نمیشد و شکل نمیگرفت؛ زیرا انقلاب اسلامی بیش از آن که فقهی باشد محصول علم کلام است و تغییر نگرشها در مردم بود که سبب شد تا فقه بتواند متصدی امور شود.
ایزدهی با بیان اینکه بعد از انقلاب فقه فردی تقویت شد و فقه حکومتی در دستور کار قرار گرفت و دورنمای ما فقه تمدنی است، بیان کرد: انقلاب این هنر را داشت که توانست از موضوعاتی مانند روضه و عزاداری و ... به جای اینکه صرفا با نگاه آخرتی به آن توجه کند، با نگاه الگویی به آن بپردازد و امام حسین(ع) الگوی مردم و مبارزه شد و انقلاب به وجود آمد.
مردمسالاری دینی؛ مدلی روزآمد برای ارائه نظام ولایت فقیه
این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه خدمات بسیار بینظیر علم کلام به انقلاب و نظام اسلامی در پیدایش آن بروز یافت و بسیاری از پیشرفتهای بعد از انقلاب نیز در پرتو این مسئله ایجاد شده است، تصریح کرد: امروز ما با نظام ولایت فقیه به اداره کشور میپردازیم، ولی باید توجه داشته باشیم با این منطق نخواهیم توانست این مدل نظام را به کشورهای دیگر اسلامی حتی عراق سرایت دهیم، بنابراین رهبری مدل مردمسالاری دینی را مطرح فرمودند.
ایزدهی تاکید کرد: رویکرد آینده ما در علم کلام راهبردی و نه انفعالی مانند قبل انقلاب و حتی فعال بعد از انقلاب است، از این رو حرکت از فقه فردی به حکومتی و تمدنی لازم است و علم کلام باید پشتوانه این نگاه باشد.
ایزدهی تاکید کرد: هنر علم کلام ایجاد نظام اسلامی بوده و نظام اسلامی هم این هنر را داشته است که بسیاری از مباحث مانند عدالت و آزادی و توحید و ... را به میان توده مردم و به کف خیابان بیاورد، لذا کلام نقلی بعد از انقلاب به کلام عقلی سرایت یافته است.
دغدغه جامعه توحیدی
همچنین حجتالاسلام والمسلمین کاشیزاده در این نشست در سخنانی عنوان کرد: ایجاد جامعه توحیدی از دغدغههای مهم رهبری و امام بوده و هست، لذا باید این دغدغه در مباحث کلامی و نسبت آن با انقلاب به صورت پررنگتری تدوین و تتبع شود.
وی با بیان اینکه مفهوم جامعه توحیدی عام و برای ایران و غیرایران مدخلیت دارد و قابل فرض است، بیان کرد: مصلحسنجی حاکم یکی از مواردی است که در علم کلام در دوره فعلی باید بیشتر مورد تحقیق و توجه واقع شود، زیرا وقایعی مرتبط در این مسئله در نظام رخ داده که باید با پشتوانه علم کلام تقویت یا رد شود.
کاشی زاده تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید مورد واکاوی قرار گیرد، این موضوع است که متدینین وقتی هنوز حکومت را در دست ندارند، از آزادی به نحوی سخن میگویند، ولی وقتی حکومت را در دست گرفتند، ممکن است بنابر دلائلی تعارضاتی ایجاد شود، از جمله در بحث آزادی ادیان برای تبلیغ و عدم انتشار کتب ضاله که باید برای این موارد نیز قواعد کلامی مشخصی تعریف و تبیین شود.
بازخوانی کلامی قانون اساسی
حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی نیز در این نشست تصریح کرد: امروز نیازمند بازخوانی کلامی از قانون اساسی هستیم، زیرا قانون اساسی مبتنی بر متون دینی و منابع اصیل اسلامی است که از جمله در فصل دو قانون اساسی برپایی نظام بر مبنای توحید مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: براساس نظرسنجی گالوپ، دین مهمترین بخش زندگی روزمره مردم را در ایران تشکیل میدهد و ۸۳ درصد مردم معتقدند که دین در زندگی آنان نقش دارد. البته این مسئله به معنای دینداری مطلوب مردم نیست.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی توانسته با وجود فسادهایی که شاهد هستیم، جامعه نسبتا پاک و سالمی را ایجاد کند و در ترویج احکام و عقائد و به خصوص مناسک نیز تلاش داشته است.
وی با بیان اینکه برخی آسیبهایی که در مورد انقلاب ذکر میشود ربطی به اصل اسلام و نظام ندارد، بیان کرد: برخی نهادها و رسانهها و بخشها کمکاری دارند و باعث ایجاد برخی آسیبها در امور دینی میشوند که باید تفکیک شوند.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا