به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین رستم نژاد شب گذشته در دومین نشست مشترک مدیران ارشد حوزههای علمیه با نمایندگان طلاب و فضلا اظهار کرد: از جمله برنامههایی که در دستور کار معاونت آموزش حوزههای علمیه قرار گرفته، اصلاح برنامه جاری آموزشی حوزه است که تغییر متون کتب نیز یکی از آنان است.
وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که کتاب بر بال قلم برای طلاب پایه دوم بسیار سنگین است، گفت: اشکالاتی که درباره سنگینی برخی از متون بیان میشود، به معاونت منتقل شده و در حال بازسازی برخی از کتب جدید و قدیم هستیم.
معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که امضای کتاب دانشنامه فقه از سوی مراجع عظام تقلید که جدیدا تدوین شده، از مباحث درستی است که باید پیگیری شود، اظهار کرد: اینکه گفته شود کتاب عقائد با نگاه تفکیکی نوشته شده است، باید مصداقا مشخص شود که آیا اینگونه است یا خیر؟؛ این کتاب از سوی یک جمع محقق به رشته تحریر درآمده و نمایندگان محترم باید مصداقا مشخص کنند که کجای این کتاب همراه با اشکال می باشد.
وی بیان کرد: پرونده تمام کتب جدید تدوین شده باز است و تقاضای ما از همه حوزویان این است که اشکالات خود را به صورت مکتوب ارائه داده تا بتوانیم آن را رفع نماییم.در حال حاضر با تدوین کتب جدید، در سطح یک برای مقطع دیپلم و دانشگاه یک سال از سال های تحصیلی کم شده و اگر کتب سطح دو نیز تدوین شود، یک سال از سال تحصیلی سطح دو نیز کم خواهد شد.
حجتالاسلام رستم نژاد گفت: امسال ۵۰۰۰ طلبه تحت هدایت علمی-تربیتی بر اساس برنامه استعدادشناسی، استعدادیابی و ... قرار گرفته اند تا بتوانیم مطابق با استعداد طلاب، برنامه ریزی داشته باشیم.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: در ۲۹ متن آموزشی جدید بیش از ۸۰۰۰ مرتبه از آیات قرآن استفاده شده است که تحولی بزرگ در کتب درسی محسوب میشود. کل دوره تفسیر در سطح یک طلاب دیده شده تا طلاب از ابتدا بتوانند با تفسیر این کتاب آسمانی آشنا شوند. امروز ۳۲ رشته و گرایش فقط برای علوم قرآن و تفسیر تا سطح چهار برای طلاب برنامهریزی شده تا فضلا و روحانیون بتوانند به صورت کامل و دقیق به این رشته بپردازند. مهارت افزایی در دروس حوزه از برنامه های جدید ماست که صرف مهارتی، نحو مهارتی و ... از جمله کتب جدید است.
حجتالاسلام رستم نژاد به برخی از فعالیتهای اخیر معاونت آموزش اشاره و خاطرنشان کرد: اصلاح محدودههای درسی، معرفی منابع درسی بدیل (بیش از ۴۰ عنوان)، معرفی کتابهای حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، حذف برخی از امتحانات شفاهی، واسپاری امتحانات کتبی و شفاهی به مدارس، ارائه تقویم آموزشی جدید با انعطاف فراوان و ... از جمله فعالیتهای این معاونت بوده است.
وی اظهار کرد: در کنار تمام درسها حتی کتاب اصول (غیر از لمعه که فعلا ابلاغ نشده است)، یک الی چهار کتاب بدیل معرفی شده است تا طلاب و فضلا بتوانند با انتخاب مناسب، تحصیل مناسب خود را داشته باشند، در بحث امتحانات نیز کارهای خوبی صورت گرفته تا بتوانیم از مشکلات موجود کم کنیم.
حجتالاسلام رستم نژاد اظهار داشت: «تجمیع و تمرکز امتحانات و تعیین زمان آن در ستاد مرکزی»، «نادیده گرفته شدن شرایط اقلیمی و جغرافیایی در کشور»، «اخذ امتحانات شفاهی طلاب کل کشور در قم تنها توسط ۳۰ استاد ممتحن»، «تراکم طلاب در امتحانات شفاهی پایه ۷ و ۹»، «بی ضابطه بودن امتحانات شفاهی و عدم توزیع متوازن آن در پایان کتاب و پایان مقاطع»، «عدم اتمام محدودههای درسی در تعدادی از دروس و پایهها» و ... از جمله اشکالات موجود در بخش امتحانات بوده که تلاش کردیم از این مشکلات بکاهیم.پس از تغییرات در بحث امتحان شفاهی، ۱۳۵۰۰ نفر از طلاب معاف از امتحان بعدی شده و قریب به ش۶۰۰۰ نفر نیز با حذف امتحان به سمت اخذ موضوع برای پایان نامه روانه شدند که بسیاری از مشکلات طلاب در موضوعات گوناگون حل شد.
حجتالاسلام رستم نژادخاطرنشان کرد: در گذشته ۳۰ استاد امتحان شفاهی برای کل حوزههای علمیه کشور وجود داشت، اما امروز ۲۷۰ استاد امتحان شفاهی حکم دار در کشور داریم. امروز مکالمه عربی از برنامههای اصلی آموزشی ما برای طلاب محسوب میشود اما در بخش اساتید مکالمه عربی مشکل داشته و نمی توانیم پاسخگوی نیاز کل کشور باشیم. برای مهارت یابی طلاب، مرکز آموزشهای کاربردی حوزه راهاندازی شده تا طلاب بتوانند مهارتهای لازم در موضوعات گوناگون به دست بیاورند.
وی اعلام کرد: امسال حدود ۳۰ کرسی تدریس فقه مضاف و تخصصی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفتهاند و آنان را رسمی کردهایم.
حجت الاسلام رستم نژاد بیان داشت: امروز قریب به 18 هزار استاد حکم دار در حوزه داریم که بالغ بر پنج هزار نفر از آنان مشغول به تدریس در کل کشور هستند و نظرات، پیشنهادات، انتقادات، افکار و ... بسیاری در حوزه وجود دارد که ما باید تمام این مباحث را جمع کرده و از میان آن، در حد توان بهترین ها را اجرا نماییم. طرح هایی که در معاونت آموزش پس از چکش کاری های بسیار به تصویب می رسد، به نهادهای علمی گوناگون ارسال می شود تا بتوانیم نظرات همه را جمع کرده و پس از آن اجرا نماییم. در ضمن دروس حوزه در پنج شنبه تعطیل نیست و اعلام کرده ایم که نباید دروس تعطیل شود.
همچنین در این جلسه، نمایندگان طلاب نیز انتقادات و پیشنهاداتی داشتند که بدین شرح است:
«همراهی مدیران با برنامه های آموزشی»، «تصحیح ذهن طلاب نسبت به قوانین حوزه»، «سنگینی برخی از کتب موجود برای طلاب»، «الزام مدیران به اجرای برنامه های آموزشی»، «توانمندسازی طلاب در مکالمه عربی»، «مهارت افزایی بیشتر برای طلاب»، «زیاد بودن محدوده برخی از کتب مخصوصا در پایه ۸ و ۹»، «زیادی کتب برخی از پایه ها همچون پایه هفت»، «صحیح نبودن تعطیلی دروس در پنج شنبه»، «عدم بروز بودن کتب علوم پایه»، «عدم درست خوانی علوم پایه در حوزه»، «عدم ضابطه مند بودن تدریس در حوزه»، «ارزیابی اساتید از سوی حوزه»، «برنامه ریزی برای اتمام کتب در پایان سال»، «ضرورت مشاوره تخصصی تحصیلی»، «ضرورت نظارت بیشتر بر معاون آموزش و پژوهش مدارس علمیه»، «ضرورت تدریس منطق، بلاغت و اصول تطبیقی در حوزه»، «ضرورت راه اندازی کارگاه روش اجتهاد برای طلاب»، «ورود بیشتر حوزه به فقه های مضاف»، «واسپاری امتحانات شفاهی درس خارج به استاد همان طلبه»، «تدبیر برای کسری معدل طلاب سطح دو و سه»، «ارزش گذاشتن به اساتید قرآن در حوزه»، «ضرورت توجه بیشتر به ورزش در مدارس علمیه»، «تدریس پایان نامه نویسی در حوزه»، «تربیت طلاب پژوهش محور»، «تزریق استاد امتحان شفاهی جوان به دائره اساتید»، «توجه بیشتر به نخبگان حوزه»، «شناسایی طلاب نخبه برای تدریس»، «رسیدگی بهتر به اساتید حوزه»، «اعطای حکم تدریس به طلاب مدرک دار سطح چهار»، «تحویل پایان نامه های حوزوی به معاونت پژوهش»، «نظارت منظم بر دروس اساتید سطوح عالی»، «زمانبر بودن تصویب پایان نامه ها»، «تدریس روش تحقیق و پایان نامه نویسی به طلاب» و ... بخشی از نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب و فضلا بوده است.
انتهای پیام/
منبع: حوزه