تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, علوم تربيتي
شماره : 9570
تاریخ : ۲۰ دی, ۱۳۹۷ :: ۱۰:۳۰
حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون-دوره تربیت کودک فعال کردن حواس پنجگانه را یکی از راه های ایجاد هوشمندی در افراد است 65 درصد یادگیری‌ها به وسیله دیدن صورت می‌گیرد/ تأثیر حواس پنجگانه در هوشمندی کارشناس مسائل خانواده گفت: فعال کردن حواس پنجگانه سبب فهم و تحلیل درست مسائل و در نتیجه یادگیری می شود. البته هر کدام از این حواس تأثیرات خاص خود را دارد. برای نمونه دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در یادگیری افراد أثر می گذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، فعال کردن حواس پنجگانه را یکی از راه های ایجاد هوشمندی در افراد بیان کرد.

وی گفت: فعال کردن حواس پنجگانه سبب فهم و تحلیل درست مسائل و در نتیجه یادگیری می شود. البته هر کدام از این حواس تأثیرات خاص خود را دارد. برای نمونه دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در یادگیری افراد أثر می گذارد.

استاد حوزه عنوان کرد: خاصیت حواس پنجگانه دریافت است. دریافت مقدمه تحلیل و تحلیل مقدمه هوشمندی است.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون درباره راهکارهای فعال کردن حواس پنجگانه نیز اذعان داشت: اولاً، آموزش های متناسب با سن افراد باید از طروق مختلف مانند دیداری، شنیداری و... داده شود. ثانیاً، زمینه های کنجکاوی به وسیله حواس پنجگانه فراهم آید.

وی اضافه کرد: البته در آموزشی که با استفاده از حواس پنجگانه صورت می گیرد باید به چند نکته توجه داشت. نخست، سعی شود توازن برقرار باشد. دوم، سعی شود مواردی که برای تقویت حواس انتخاب می شود مثبت باشد. سوم، سعی شود بر روی حواس زمینه های تحلیل فراهم آید.

کارشناس مسائل خانواده، فراهم آوردن زمینه های تجربه انگیزی را از دیگر راهکارهای ایجاد هوشمندی در افراد برشمرد و عنوان کرد: بازی و هم بازی از مصادیق ایجاد تجربه در افراد هستند.

وی ادامه داد: البته این تجربه انگیزی باید در میدان عملیات به وجود آید و عمدتاً در رفتارها و فعالیت های آزاد شکل می گیرد، گاهی در میدان سختی ها و مشکلات صورت می گیرد و اگر لذت بخش باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت. البته منظور از تجربه اندوزی تجربه منفی نیست. همچنین لذت باید لذت حقیقی باشد نه کاذب. لذت حقیقی لذتی است که فرد از عملکرد خود احساس رضایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تأکید کرد: بخش عمده ای از هوشمندی زمانی آشکار می شود که انسان بتواند در مواجه با سختی ها و مشکلات سربلند بیرون آید به همین دلیل بهتر است خانواده ها فرزندان خود را مقداری در معرض مشکلات قرار دهند. البته مربیان و والدین به میزان انتظارشان فرزندان را رشد می دهند نه به اندازه ظرفیتی که خود بچه دارد.

استاد حوزه از برآوردن نیازهای اولیه و فراهم آوردن امکانات مناسب نیز به عنوان راهکارهای دیگر ایجاد هوشمندی یاد کرد و گفت: نیازهای اولیه در حقیقت نیازهای هفتگانه است که شامل زیست، امنیت، محبت، احترام، خودشکوفایی، علم آموزی و زیبایی می شود.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.