پنجشنبه ۰۶ دی, ۱۴۰۳

درباره ما

علوم انسانی موجود، در بستر تحولات رنسانس و انقلاب صنعتی غرب شکل گرفته­ اند و با توجه به رویکرد مادی و مدرن غرب در بنیان­های فلسفی-کلامی، این علوم انسانی بر اساس این بنیان­ها شکل می­گیرند. تحول در علوم انسانی، یکی از مهم­ترین نیازهای علمی کشور محسوب می­شود چرا که علوم انسانی موجود، ابتنای بر بنیادهای الحادی و مادی دارد که حیوان انگاشتن انسان، عدم وجود رویکرد معنوی به انسان و جهان و عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال، از جمله نتایج این بنیادها است. با توجه به صبغه دینی و اسلامی نیازهای کشور، این علوم انسانی به نیازهای مربوطه پاسخ صحیح بومی نمی­دهد چرا که نیاز و پاسخ آن از حیث مبانی و منطق با یکدیگر تعارض دارند. از این رو تحول در علوم انسانی نیاز به باز مهندسی مجدد این علوم، بر اساس اندیشه ناب اسلامی دارد.

یکی از آسیب­شناسی­های مهم گفتمان علوم انسانی اسلامی در کشور، این است که با وجود نتایج قابل قبول در گفتمان اسلامی در حوزه مبانی و رشته­های علوم انسانی، گفتمان و مبنای دینی و اسلامی در کلان بحث علوم انسانی کشور جزء جریانات اقلیت و از هم گسیخته محسوب می­شود در حالی که جریان روشنفکر و غرب­گرای علوم انسانی کشور در گفتمان سازی یافته­ها و نتایج علمی خود در بین اساتید و دانشجویان، بسیار منسجم و هدفمند عمل می­کند.

لذا تشکیل یک دبیرخانه با چشم­انداز حرکت به سمت مرجعیت علمی گفتمان اسلامی در علوم انسانی کشور ضرورت پیدا می­کند. حرکت به سمت این چشم انداز به منظور رفع ایراد مطروحه و ترویج و انتشار مباحث علمی و پژوهشی، باید با هماهنگی و حرکت یکپارچه با مراکز علمی دیگر همراه باشد که موجب تشکیل جبهۀ علمی بر محور گفتمان اسلامی می­شود زیرا که مباحث علمی و پژوهشی در این مراکز علمی تولید و تجمیع می­گردد اما آسیب اصلی، عدم انتشار منسجم این مباحث بوده و به همین دلیل علوم انسانی اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی بروز و ظهور ضعیفی دارد. همچنین وجود سلایق و علایق مختلف در عرصه مبانی و عملکرد، با حفظ حرکت هماهنگ و یکپارچه، ایرادی به تشکیل این جبهه وارد نمی­کند چرا که این­ها در عرصه علمی و پژوهشی کشور بدیهی و طبیعی به نظر می­رسد کما اینکه در جبهه غرب گرا و روشنفکر این مسئله وجود دارد.

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید