کتاب تربیت سکولار در گفتوگو با دکتر خسرو باقری، دکتر جمیله علمالهدی، دکتر حمید پارسانیا، دکتر محمد داوودی و آیتالله علیرضا اعرافی، سکولاریسم تربیتی را تبیین و ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، کانون اندیشۀ جوان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب تربیت سکولار از دیدگاه صاحبنظران را به کوشش دکتر سیدنقی موسوی به بازار نشر فرستاد.
دکتر موسوی با اشاره به اهمیت بازاندیشی فلسفی/تطبیقی دربارۀ نظامهای موجود تربیتی و سنجش و ارزیابی آن، در ضرورت پرداختن به موضوع سکولاریسم تربیتی مینویسد: تلاش برای اسلامیسازی علوم تربیتی و نیز فرایند تربیت و کوشش برای تدوین و ساماندهی نظام تربیتی اسلام نمیتواند بدون توجه به نظامهای رقیب تربیتی باشد. سکولاریزم به عنوان یک ایدئولوژی در عرصه علوم انسانی و رفتاری خود را به عرصه نظر و عمل تربیتی رسانده است و تلاش میکند حضور دین را در تئوری و مدرسه کاهش دهد. ضرورت دوچندان این مسئله وقتی آشکار میشود که بنابر نظر برخی جامعهشناسان و فرهنگپژوهان، تشکیل حکومت اسلامی و دخالت شدید آن در آموزشوپرورش و دینیسازی همه عرصههای تربیتی و آموزش عالی، روند سکولاریزاسیون و عرفیسازی ایران را شتاب خواهد بخشید و سکولاریزم تربیتی تنها راه ممکن و عاقلانهترین انتخاب برای آموزشوپرورش است.
در این راستا، کتاب حاضر با هدف تبیین و ارزیابی سکولاریزم تربیتی در چهار محور زیر با صاحبنظران حوزۀ تعلیم و تربیت به گفتوگو نشسته است: تبیین مفهومی سکولاریسم تربیتی، ویژگیها و دلالتهای تربیتی سکولاریسم، ارزیابی سکولاریسم تربیتی و آینده سکولاریسم تربیتی.
این اثر، «علم سکولار» را در گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا تبیین میکند. تاریخچۀ سکولاریزاسیون در جهان اسلام، حضور سکولاریسم در فرهنگ و نظام آموزشی سکولار محورهای سخنان وی را تشکیل میدهد.
بخش بعدی کتاب، به مفهوم سکولاریسم تربیتی پرداخته است. در این بخش، گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکترمحمود داوودی بحثی را در زمینۀ تعریف مفهوم سکولاریسم تربیتی به مثابۀ یک فلسفۀ تربیت رقم میزند. وی در این گفتار نقش تعریف دین را در سکولاریسم تربیتی شرح داده و اثرات این نوع تربیت را بررسی میکند.
دکتر خسرو باقری در دیگر گفتوگویی، با تعریف تربیت سکولار و تبیین نسبت تربیت اسلامی با آن از نظرگاه خود، آیندۀ سکولاریسم تربیتی را ترسیم کرده است.
این کتاب، ویژگیهای سکولاریسم تربیتی را از جمله اهداف، اصول و مختصات تربیت سکولار در دوران مدرن، در گفتوگو با دکتر جمیله علمالهدی تبیین کرده است و در نهایت آیتالله علیرضا اعرافی، مقولۀ تربیت سکولار را از منظر فقه تربیتی واکاوی کرده است. وی در گفتوگو با دکتر موسوی به نسبت میان فقه تربیتی و فلسفۀ تربیت پرداخته و چالشهای فقه تربیتی را بیان میکند.
انتهای پیام/
منبع: پایگاه خبری رب
https://ihkn.ir/?p=5215
نظرات