تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مبانی علوم انسانی اسلامی
شماره : 12362
تاریخ : ۲۲ مرداد, ۱۳۹۸ :: ۱۵:۴۴
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نگرش «عدم جدایی دین از سیاست» معادلات جهانی را تغییر داد/ زمانی دخالت علما در سیاست بی‌تقوایی محسوب می‌شد آیت‌الله مصباح یزدی گفت: تا نزدیک به نیم‌قرن پیش دخالت علمای شیعه در امور سیاسی نوعی بی‌تقوایی محسوب می‌شد. ولی به خواست خدا و تدبیر رهبر کبیر انقلاب نه تنها این نگرش غلط رنگ باخت بلکه از انجام فریضه نماز نیز مهمتر جلوه داده شد. این تغییر نگرش باعث تغییر معادلات جهانی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع دانش پژوهان، اساتید و مجریان بیست و چهارمین دوره طرح ولایت کشوری دانشجویی با بیان این‌که قرآن از نام‌هایی که برای خود برگزیده «ذکر» است، بیان داشت: دلیل انتخاب عبارت این است که همواره باید مفاهیم الهی را برای خود متذکر شد.

وی افزود: بر اساس رویه تاریخی زندگی انسان، جوامع از سادگی به طرف پیچیدگی روابط پیش می‌روند و ایجاد ارتباطات اجتماعی بین توده‌های انسانی انواع پیشه‌ها را ایجاد کرده است. هر چه زندگی انسان پیچیده‌تر شود تعداد شغل‌های بیشتری نیز به وجود می‌آید.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به این‌که مراجعه به متخصص یک امر عقلایی است، گفت: انسان زمانی که بیمار می‌شود به شخصی مراجعه می‌کند که تجربیات درمانی دارد و از وی جهت رفع عارضه کمک می‌خواهد. همین رویه در مسائل شرعی نیز جاری است. مراجعه به انسان‌های اعلم دینی باعث می‌شود تا انسان در رویه دین‌داری خود دچار انحراف نشود. این یک امر عقلایی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، جنس شغل‌های به وجود آمده در جامعه انسانی را عمدتاً جهت رفع نیازهای مادی انسان دانست و اظهار کرد: حتی بعضی از صاحبان مشاغل به توصیه‌های خود عمل نمی‌کنند که نشان از عدم قطعیت احکام موجود در شغل مربوطه است. اگر این رویه در اعتقادات انسان ایجاد شود، نیاز است تا همواره به وی تذکر داده شود تا دچار کج روی نشود.

وی ادامه داد: رفتارهای انسان در بعضی از ابعاد تنها منحصر به خودش نمی‌شود و افزون‌بر نمود فردی بروز اجتماعی نیز دارد. یعنی رفتارهای او بقیه انسان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. علمای اجتماعی جهت کنترل و وضع هنجارهای بین انسانی نظریه «بسط دولت» را مطرح کرده‌اند. آن‌ها مقرر کرده‌اند که عده‌ای بر اجرای صحیح و کامل قانون در جامعه نظارت ‌کنند. اما چه کسانی بر اجرای قانون نظارت کنند؟ ویژگی‌های رفتاری مجریان و نحوه تعیین آن‌ها باعث ایجاد مفهومی به نام «دموکراسی» شد. انتخاب مردم در قالب عبارت دموکراسی می‌گنجید که برای تعیین حاکمان نیاز به استقبال توده‌ای از مردم از شخص مورد نظر بود.

آیت‌الله مصباح یزدی، تعیین مرز بین فردی و اجتماعی بودن رفتارهای انسانی را یکی از مباحث عقلایی دانست که از زمان قدیم مورد بحث و بررسی بوده و گفت: مرز بین این دو در آنجایی مهم است که انسان با رفتارهایش به منافع شخص دیگر ضربه‌ای وارد کند.

وی ادامه داد: البته در جوامع افرادی نیز بودند که حقوقی فراتر از حقوق بین دو انسان را مطرح می‌کردند. این افراد به تبیین حقوقی می‌پرداختند که بین انسان و خالقش جاری بود. این افراد که همان پیامبران الهی بودند، انسان را به ‌طرف قدرت لایزال الهی دعوت می‌کردند.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: ایجاد رابطه بین فعالیت‌های روزمره انسان و دستورات الهی وظیفه‌ای بود که رسولان الهی قصد داشتند در زندگی انسان ایجاد شود و همه افراد جامعه به آن پایبند باشند. علاوه بر این سعی داشتند تا زندگی پس از مرگ انسان را برای همگان تشریح کنند تا افراد مشتاق، توشه‌ای برای زندگی پس از مرگ آماده کنند.

وی تأکید کرد: به‌طور خلاصه فعالیت مشترک پیامبران در سه مفهوم توحید، معاد و عدل نهفته است. اغلب جوامع با پیامبران مخالفت می‌کردند و به‌تبع آن افراد قلیلی جذب ایشان می‌شدند. با این ‌وجود اغلب مکاتب دینی که انسان‌محور هستند نیز باعث گمراهی می‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی، یکی از معجزات آیت‌الله خاتم را قرآن برشمرد که در آن جامع دستورات و برنامه‌های مختلف جهت سعادت انسان در زندگی دنیوی و اخروی وجود دارد.

وی بیان داشت: عدم تبعیت جامعه از دستورات قرآن پس از رسول اکرم(ص) باعث ایجاد انحرافات جدی در عالم اسلام شد. جهت‌گیری سکولاریسمی جامعه پس از پیامبر(ص)، عامل انحراف جامعه اسلامی شد که ریشه این تفکر غلط در «جدایی دین از سیاست» نهفته است. این ایدئولوژی غلط آن‌چنان در جامعه توسط حکام جور گسترش پیدا کرد که به امری مشتبه تبدیل شد و دخالت علما در سیاست یک کار غلط محسوب می‌شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: این حادثه نوعی وارونگی از مبانی اسلام ناب بود. تا نزدیک به نیم‌قرن پیش دخالت علمای شیعه در امور سیاسی نوعی بی‌تقوایی محسوب می‌شد. اما به خواست خداوند متعال و تدبیر رهبر کبیر انقلاب نه تنها این نگرش غلط رنگ باخت بلکه از انجام فریضه نماز نیز مهمتر جلوه داده شد.

وی ادامه داد: این تغییر نگرش یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت اسلامی ایران بود که باعث تغییر معادلات جهانی شد و اندیشمندان معاصر جلوه‌ جدیدی را از دنیای اسلام مشاهده کردند؛ جلوه‌ای که می‌تواند در قالب جامعه‌ای پویا و مردم‌سالار، دین و دنیای مردمانش را بسازد و در همه شئون حکومتی نقش دین برجسته شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که جوانان امروز وارث فداکاری امام خمینی(ره) و یارانشان هستند، بیان داشت: وظیفه جوان انقلابی در عرصه کنونی آن است که با مطالعه دقیق تاریخ چهل ساله انقلاب، نقاط قوت نهضت اسلامی را شناسایی کند و در جهت تقویت آن بکوشد.

وی افزود: همچنین در صورت وجود نقاط ضعفی، این دوره تاریخی را به‌ درستی مطالعه نماید و پس از شناخت علل نقاط ضعف احتمالی، آن‌ها را رفع کند و در نهایت از اشتباهات صورت گرفته عبرت گیرد و آن را تکرار نکند. این همان مسئولیت‌پذیری است که افراد جامعه اسلامی باید نسبت به حاکم اسلامی داشته باشند و آن را به‌خوبی ادا کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود عنوان کرد: سعادت حال و آینده نهضت اسلامی درگرو مراجعه به متخصصین امور نهفته است و بهترین محل رجوع، علمای اسلام به ویژه مقام عظمای ولایت است.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.