به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه در سخنانی به تشریح بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و بیان داشت: بخشی از محورهای این بیانیه مستقیماً به طلاب، فضلا، اساتید و علما باز میگردد.
وی با اشاره به بخش «اسلام و استکبار» بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: اسلام و استکبار حقیقت و ارزشی است که قرآن کریم نیز به آن پرداخته است. آیات قرآن به شدت هم نشینی، هم گامی، هم مسلک بودن، تساهل و ملامت در برابر طواغیت را منع و مبارزه با آنها را در رأس برنامههای انبیا معرفی کرده است.
آیتالله سیفی مازندرانی، ماهیت و واقعیت نظام و انقلاب اسلامی را مبارزه با طاغوت دانست و تأکید کرد: بدون شک کفار در رأس طواغیت هستند. علمای معاصر نیز براساس آیات قرآن فتوا دادهاند هرگونه قانون، تعهد و معاهده با کفار که سبب سلطه آنها بر مقدرات مسلمین و حکومت اسلامی شود، حرام است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه تقابل اسلام و استکبار شعار نبوده، بلکه حقیقتی میباشد که جلوه آن در آیات، روایات و فتاوای فقها ظاهر است، تصریح کرد: وظیفه طلاب و حوزه علمیه است که چنین مطالب را با استناد به کتاب، سنت و فتاوای فقها با بیان احسن تبیین کند.
آیتالله سیفی مازندرانی، عدالت اجتماعی را یکیدیگر از محورهای بسیار مهم بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و بیان داشت: یکی از شاخصها و ممیزات مهم و مهمترین ممیزه نظام اسلامی موضوع عدالت و مبارزه با فساد است.
وی افزود: امیرمؤمنان(ع) میفرماید اگر مسئولین حکومت اسلامی گرفتار فساد شوند، بر والی مسلمین واجب است نشانه و علامت ننگ را بر پیشانی او نصب کرده و برای دیگران معرفی کند.
استاد حوزه تأکید کرد: اینکه برخی از مسئولین قضایی دوره گذشته بیان میکردند باید حرمت این افراد نگه داشته شود، حرف غلطی است. اتفاقاً براساس حکومت علوی مسئولی که در نظام جمهوری اسلامی دچار فساد شده حرمت ندارد. واجب است که او(فساد) را به جامعه معرفی کرد.
وی اضافه کرد: از بیانات امام علی(ع) استخراج میشود که با چنین فردی(مسئول فاسد) باید براساس اشد مجازات برخورد کرد. مجازات او با مجازات فرد عادی متفاوت باشد. اینکه حرمت نگه داشت حرف درستی نیست، برخورد باید شدیدتر صورت گیرد.
آیتالله سیفی مازندرانی با بیان اینکه کاری که جناب آقای رئیسی انجام میدهد، شروع خوبیست، بیان داشت: امیدواریم بر سر راه ایشان موانع ایجاد نشده و دیگران او را از انجام کار و رسالت بزرگی که انجام میدهد، باز ندارند. این روند شبیه روند حکومت و عدالتیست که امیرمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه فرمودهاند.
وی افزود: آن قدری که اسلام در کتاب و سنت به عدالت اهمیت داده، به کمتر چیزی چنین اهمیت داده است. اینکه شخص کارگزار از بیت المال نهایت بهره را برده و گاهی هشت برابر مردم عادی حقوق بگیرد و اختلاس هم بکند با عدالت اسلامی سازگاری نداشته و جزو فساد است.
استاد حوزه با تأکید بر اینکه برخورد با مفسدین باید ادامه داشته باشد، گفت: به عقیده بنده جناب آقای رئیسی گام دوم انقلاب را شروع کرده است. تا پیش از ایشان یا شروع ضعیف بود، یعنی شروع شد ولی ضعیف بود یا اینکه کالعدم بود.
وی افزود: شما نباید مجامله کنید. اینکه یک شخصی منصوب، زیر دست یا جزو اداره شما باشد فرق ندارد، باید برخورد شود. برخورد نشود جرأت زیاد شده و آرام آرام فساد تمام نظام اسلامی را میگیرد.
آیتالله سیفی مازندرانی موضوع اخلاق و معنویت را از دیگر ابعاد بیانیه گام دوم عنوان کرد و با اشاره به اینکه جامعه اسلامی و مردم در درجه نخست این اخلاق را از حوزه انتظار دارد، به حوادث اخیر پیش آمده واکنش نشان داد.
وی اظهار کرد: علما، فضلا و روحانیون در اخلاق و معنویت باید نمونه باشند. مردم علما و فضلا را به عنوان خلیفه و جانشین رسول خدا تجلیل میکنند. در روایت نیز آمده «العلما ورثه الانبیا» انبیا اخلاق و معنویت را به ارث گذاشتهاند.
استاد حوزه تأکید کرد: این کار بر اساس اخلاق و معنویت اسلامی نیست و برخلاف آیات قرآن است که دو مسئول در نظام جمهوری اسلامی علیه یکدیگر چنین برخورد کنند و آنچه در شأن آنها نیست به یکدیگر نثار کنند. این بسیار خطرناک است. برخلاف آموزههای قرآن و بیان رسول خداست.
وی افزود: قرآن تأکید میکند اگر طرف مقابل و دشمن شما فحش داد، شما دفع به احسن کنید، مقابله به مثل نکنید. پس ما در حوزههای علمیه قم چه خواندهایم؟ بنده از زعمای مسئولین جمهوری اسلامی ایران تعجب میکنم چرا در این شرایط حساس با یکدیگر حسابهای شخصی را تسویه میکنند.
آیتالله سیفی مازندرانی تصریح کرد: حساب شخصی هم نباشد، فرض کنید فردی به شما جسارت و توهینی کرده و خلاف واقع گفته است(فرض کنید، حال یا بوده یا نبوده) شما حق ندارید در مقابل او مقابله و جسارت کنید. این برخلاف قرآن است.
وی ادامه داد: شما بر خلاف قرآن عمل کردید. شما از آیات قرآن تخطی کردید. این درد دل را رهبری به چه کسی بگوید جز امام عصر(عج). اینکه آنجا بی بی سی(رسانه بیگانه) بگوید منصوبان رهبری به جان یک دیگر افتادهاند. این کار ناشایستی است، درست نیست. قرآن میفرماید ای مؤمنان اگر کسی به شما جسارت و توهین کرد شما دفع به احسن کنید، ببخشید. این دستور قرآن است. ما باید الگو باشیم.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه و زعمای حوزه خلیفه خدا هستند و مردم آنها را میشناسند. شما چه بخواهی و چه نخواهی همین که عمامه بر سر گذاشتید و لباس روحانیت پوشیدید و به شما لقب آیتالله دادند، یعنی شما خلیفه رسول خدا هستید. این خلاف دستور قرآن است که با یکدیگر اختلاف کنید. این درست در مقابل گام دوم قرار گرفتن است.
وی افزود: رهبری در گام دوم به اخلاق و معنویت تأکید کردند، حال شما کجا قدم در گام دوم برداشتید؟ این جوانان از شما چه انتظاری دارند؟ الگوی جوانان چه کسانی باشند، غیر از شماها؟ این گونه الگو بگیرند؟ به فرموده امیرمؤمنان(ع) کسی که خود را رهبر، امام و عالم دیگران میداند اول وظیفه دارد خودش را ادب کند.
آیتالله سیفی مازندرانی اظهار کرد: این جوانان از چه کسانی الگو بگیرند؟ اگر بنا باشد شما الگوی اینها باشید بر جوانان و جامعه چه میگذرد؟ باید دائماً شاهد فحش دادنها، تهمت زدنها، در مقابل هم ایستادنها و به جان هم افتادنها باشند. تقاضای من این است که حتماً رهبری در این قضیه... البته ایشان بحمدالله با درایت و حکمتی که دارند در وقت خود برخورد مناسب را خواهند کرد و اگر با اینگونه روندها برخورد نشود، در نظام مقدس شاهد فاجعه خواهیم بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود بر استفاده درست از بیتالمال تأکید کرد و اذعان داشت: برخی از مسئولین خیال میکنند چون مراحل مختلف درسی را طی کردهاند باید حقوقشان از عموم مردم بیشتر باشد، این حرف باطلی است. نمیخواهم بگویم مطلقاً باطل است ولی از یک حیث باطل است.
استاد حوزه اضافه کرد: اینکه یک فرد مانند دکتر و مهندس براساس زحمت و مدرکش درآمد بیشتری داشته باشد درست است، ولی حساب شما مسئولین از اینها جداست. شما مسئولین نظام اسلامی هستید، شما میخواهید از بیتالمال حقوق بگیرید. مگر کارگزاران امیرمؤمنان(ع) افراد بیکار، بی عار، پخمه و عقب افتادهای بودند؟ آنها از نظر فضل، علم و تجربه سران جامعه خود بودند، امیرمؤمنان(ع) هر کسی را که به استانداری منصوب نمیکند. ایشان در نامههای متعددی به این افراد خطاب میکند حق ندارید از مردم عادی حقوق بیشتری بگیرد.
وی افزود: شما براساس کدام منطق به خود چنین حقی(حقوقهای نجومی) میدهید؟ این مخلوط کردن حق و باطل است. کسب درآمد زیاد برای کسی که حاصل دسترنج خود را میگیرد، فی نفسه درست است ولی برای شمای مسئولی که از بیتالمال میگیری، درست نیست. شما که مسئولیتی قبول میکنید باید دیدتان این باشد که من دندان را از مادیات کشیدم و به دنبال انجام مسئولیت هستم. کسی که حقوق نجومی میگیرد فقر را نمیفهمد. اینها مسائل مهمی است که حوزه علمیه باید در گام دوم برای مردم تبیین کند.
انتهای پیام/