به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله محسن اراکی، در مراسم شب سوم عزاداری دهه اول محرم در حسینیه شهدای قم با اشاره به این مسئله که حق تناقضپذیر نیست، گفت: حق قطعا یکی است و هرجا که حق است همدلی هم وجود دارد.
وی افزود: برعکس اینکه افرادی بیان میکنند، چند صدایی مطلوب است ولی باور دینی آن است که چند صدایی در یک جامعه که حقمحور است، مطلوب نیست زیرا اگر حق یکی است، دیگر هرچه غیر از او است باطل است و چند صدایی در جامعهای که محوریت آن با حق است معنا ندارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب یادآورشد: نمیتوان در یک جامعه هم از حق گفت و هم از باطل؛ عدهای که میگویند سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع) هیچ فهمی از دین ندارند؛ عدهای هنوز بر تکثرگرایی که با منطق و عقل یکسان نیست، پافشاری میکنند.
وی بیان کرد: منطق به معنی راه رسیدن به حق است و عقل نیز بر این مفهوم تاکید دارد؛ اگر کسی با منطق و عقل سر ستیز داشته باشد و نخواهد آن را بپذیرد قطعا در این فضا، زور و سلطه حاکم خواهد شد.
آیتالله اراکی با اشاره به مفهوم قدرت در دنیای غرب و تضاد آن با فرهنگ قرآنی بیان کرد: امروزه در نگاه غربی، مفهومی از قدرت سیاسی مطرح است که ماحصل آن، رسیدن به قدرت از هر راهی، حتی زور و سلطه است؛ غربیها میگویند که کسی که زور دارد، حق هم دارد و هرکس که سلطه یافت میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد ولی این سخن با منطق قرآن سازگار نیست.
وی با ذکر این مطلب که منطق قرآن و دین با رویکرد قدرتمحور همخوانی ندارد، گفت: منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: متاسفانه برخی از دانشگاهیان ما نیز بدون هیچ منطقی بیان میکنند به این دلیل که اسراییل با زور به یک منطقه حاکم شده پس مشروعیت دارد و حق با اوست؛ اگر دولتی با زور سرنیزه بر یک کشور سلطه یافت به معنی مشروعیت او نیست، حتی اگر سازمان ملل هم او را مشروع بخواند.
وی با اشاره به آیه «قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ بگو پليد و پاك يكسان نيستند هر چند كثرت پليد[ها] تو را به شگفت آورد پس اى خردمندان از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد» (مائده/۱۰۰) گفت: این سخن قرآن پاسخ بسیار محکمی برای کسانی است که معتقد هستند اگر دور کسی شلوغ شد، حق با او است؛ قطعا قدرت نامشروع، از نظر خدا نامشروع است حتی اگر اکثر کشورها هم او را مشروع بدانند.
آیتالله اراکی یادآورشد: امام حسین(ع) این خدمت بزرگ را به تاریخ و بشریت کردند که تکلیف مواجهه حق و باطل را در یک صحنه عینی به مردم نشان دادند؛ قطعا هر انسان با وجدانی از قیام عاشورا درس شناخت حق از باطل را میگیرد و حضور در مجالس امام (ع) اعلام حضور در جبهه ایشان یعنی جبهه حق است.
وی گفت: هرجا که حق و باطل در مقابل هم قرار میگیرند، جنگ و جدال دو فرهنگ است؛ فرهنگ نیز به معنی منظومهای از خوبها و بدها یا همان معروفها و منکرها است؛ امام حسین(ع) نیز از همین جهت وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند.
آیتالله اراکی با اشاره به خطاب قرآنی خداوند به بنی اسراییل در خصوص جامعه وارونه شده بیان کرد: این جامعه از این جهت که معروفهای آنها منکر و منکرات آنها معروف شده بود، یک جامعه وارونه شده بود و همین اتفاق در زمان پس از پیامبر نیز روی داد و امام حسین(ع) به حسب اصلاح این جامعه وارونه قیام کردند.
آیتالله اراکی با ذکر این مطلب که بدترین خطری که یک جامعه را تهدید میکند، مساله وارونگی است، یادآور شد: امام حسین(ع) بنیاد انقلاب فرهنگی خود را بر همین اصل بناکردند؛ تکرار اینکه دوست و دشمن چه کسی است مصداق امر به معروف و نهی از منکر است؛ چه کسی است که نفهمد اسراییل و آمریکا و سعودی و... جنایت کار هستند و مردم یمن و سوریه و بحرین و... مظلوم هستند؟ منتها دنیای امروز سعی میکند که چهره بدان را خوب و چهره خوبان را بد نشان دهد.
این استاد حوزه گفت: تکبر در مقابل حق، بدترین نوع تکبر است که برخی از همین جهت جزو منفورترین انسانهای تاریخ قرار گرفتند؛ خداوند بیان میکند که این افراد را از آیات خود منصرف میکنم و قدرت تشخیص را از آنها میگیرم چون آنها خودشان چنین مسیری را با غرور انتخاب کردند.
آیتالله اراکی در پایان بیان کرد: جمهوری اسلامی نیز برای احقاق حق سلب شده این ملت ایجاد شد زیرا نمیخواست سرنوشت این مردم در اختیار جانیان آمریکایی باشد و آنها برای ما شاه و نقشه راه و زندگی انتخاب کنند.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا