به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعهالمصطفی(ص)، در جمع مدیران، اساتید و طلاب مجتمع آموزش عالی فقه اظهار کرد: در نبرد فعلی و در این صحنه حساس، نقش مراکز علمی، حوزههای علمیه و جامعهالمصطفی(ص) العالمیه، که رسالت خود را بر تربیت عالمان، فقیهان و دینشناسان برجسته و بصیر قرار داده است، تعیینکننده خواهد بود.
وی احیای تمدن بزرگ اسلامی و برخورداری از اقتدار علمی را لازمه عبور از چالشهای جهانی دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تمدنسازی را آرمان و هدف بزرگ این مرحله از انقلاب اسلامی بیان کردند و تمدنسازی عرصههای مختلف فرهنگی، اقتصادی و علمی را دربرمیگیرد و ما به عنوان مشارکتکننده در این حرکت بزرگ، مسئولیت مهمی در گسترش علمی جهان اسلام برعهده داریم.
رئیس جامعهالمصطفی(ص) با اشاره به کلام نورانی امیرمؤمنان(ع)، علم را موجب اقتدار و قدرت خواند و ابراز کرد: امروز دشمنان ما از قدرت علم استفاده میکنند و ضرورت دارد ما نیز با نگاه جهانی و بینالمللی به اقتدار و پیشرفت علمی دست یابیم. جامعهالمصطفی(ص) به عنوان نهاد علمی و بینالمللی، خود را در این زمینه مسئول میداند.
عباسی نقش علوم انسانی را در گسترش و پیشرفت علمی برجسته دانست و گفت: بسیاری از علوم حوزوی و اسلامی که امروزه در حوزه علوم انسانی دستهبندی میشود، علوم تمدنی و مدیریتی است که با تربیت انسان و هدفگذاری برای جهان سر و کار دارد. یکی از مهمترین این علوم، فقه است.
وی فقه را علمی تعیینکننده و سرآمد در مسیر ظهور تمدن نوین اسلامی خواند و تصریح کرد: فقه علم تنظیم زندگی انسان در حوزه فردی، اجتماعی، روابط مدنی و بینالمللی است و به مسیر زندگی براساس نگاه معنوی و الهی جهت میدهد. مبنای این علم با معنویت، معارف الهی، اخلاق و قداست درهم آمیخته است.
معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به فرصتهای جدیدی که به برکت انقلاب اسلامی پیش روی علوم اسلامی، به ویژه علم فقه، قرار گرفته است، اظهار کرد: فقه خانواده، محیط زیست، بینالملل و... عرصههای جدید و آفاق تازهای است که در این عرصه گشوده شده است.
وی توجه به فقههای تخصصی، پرداختن به فقه مقارن بین مذاهب و بینالادیانی، پژوهشمحوری و توجه ویژه به نظام سطوح حوزه را از الزامات پیشرفت و شکوفایی روزافزون علم فقه برشمرد و ابراز کرد: شرط توفیق در این مسیر آن است که سیره تربیتی و تاریخی حوزههای علمیه بین طلاب، استادان و مسئولان جاری باشد. توجه به اخلاق و معنویت، به ویژه در ارتباط استادان و طلاب، که از نوعی قداست و معنویت برخوردار بوده، قابل مقایسه با دیگر مراکز علمی نیست و روزبهروز باید تقویت شود.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا