تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مبانی علوم انسانی اسلامی
شماره : 13243
تاریخ : ۱۱ مهر, ۱۳۹۸ :: ۱۷:۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان بالندگی علم دینی در گرو پیشرفت مباحث روش شناختی است عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی گفت: بالندگی علم دینی در گرو پیشرفت مباحث روش شناختی است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، صبح امروز 11 مهرماه در ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع جامعه شناسی اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان «راهبرد استقرائی ـ قیاسی نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی و کاربرد آن در آسیب شناسی اجتماعی» پرداخت.

وی با بیان اینکه بالندگی علم دینی در گرو پیشرفت مباحث روش شناختی است، اظهار داشت: موضوع «راهبرد استقرائی قیاسی نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی» موضوعی است که با هدف پیشبرد بحث علم دینی به‌ویژه در زمینه روش شناختی علوم دینی به معرفی روشی تلفیقی با استفاده از ظرفیت‌های اجتهاد و روش‌های علوم اجتماعی در جهت افزایش تعامل آنها در نظریه‌پردازی می‌پردازد.

حجت‌الاسلام بستان گفت: بر اساس مبانی مطرح شده در این تحقیق برای رسیدن به هدف نظریه‌سازی دینی در علوم اجتماعی، نیازمند مراحل شش‌گانه ای هستیم که عبارت اند از: تدوین پرسش تحقیق، مروری بر ادبیات بحث، جست‌وجو و استخراج گزاره‌های مرتبط با مسئلة تحقیق در متون دینی، گزاره‌پردازی، ساخت مدل نظری انتزاعی و ساخت مدل تجربی انضمامی.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه ضمن توضیح این مراحل شش گانه افزود: در این تحقیق، مسئله بی‌ثباتی خانواده یا طلاق که از مسائل عمده در حوزه آسیب­‌شناسی اجتماعی است به عنوان نمونه انتخاب شده است.

وی گفت: با بررسی مفاهیم، نظریه‌ها و گزاره‌یابی در متون دینی با استخراج بیش از صد عامل تأثیرگذار در بی ثباتی خانواده همچون ویژگی‌های فردی همسران، عوامل ساختاری خانواده و پیش‌زمینه‌های تشکیل خانواده، عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز به عنوان عوامل اصلی در ثبات و یا بی‌ثباتی خانواده شناخته می شوند.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین «فطرت‌گریزی» و «عرفی شدن» را به عنوان دو عامل تعیین کننده در بی‌ثباتی خانواده برشمرد و افزوذ: فطرت‌گریزی در حوزه ویژگی‌های فردی از قابلیت و گسترۀ وسیعی برخوردار نیست، زیرا تعیّن طبیعی تفاوت‌های زن و مرد به آنها خصلتی نسبتاً ثابت و تغییرناپذیر بخشیده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اسلام در راستای تأمین سعادت حقیقی انسان‌ها، دو نظام هنجاری اخلاقی و حقوقی را در تمام حوزه‌های فردی و اجتماعی زندگی انسان عرضه کرده که رسیدن انسان به سعادت حقیقی دنیوی و اخروی را میسر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.