به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام والمسلمین حسن یوسفزاده، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امروز ۱۸ مهرماه در کرسی ترویجی «مبانی و اصول حاکم بر ارتباط با خلق در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: چند دهه بیشتر از عمر این نوع ادبیات و مباحث در علوم انسانی یعنی سبک زندگی نمیگذرد و خاستگاه آن هم مغرب زمین است گرچه اصل بحث سبک زندگی، همزاد زندگی اجتماعی بشر بوده و هست زیرا هیچ نوع زندگی امکان بقاء نداشته است.
یوسفزاده افزود: سبک زندگی اسلامی هم همزاد با نزول قرآن کریم و گسترش و بسط سیره و سنت است ولی از اینکه در قالب جدیدی در غرب ریخته شده پیرو تحولاتی است که شکل و شمایل نو و تغییر ماهوی پیدا کرده است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه مثلا ما جامعهشناسی هنر، علم ارتباطات داریم که عمر آن سه چهار دهه بیشتر نیست ولی اصل ارتباطات و هنر همزاد بشر بوده است، اظهار کرد: مدرنیته یک ویژگی را به زندگی بشر جدید اضافه کرده و آن روحیه گزینشگری و انتخاب و فرهنگ بازاری است؛ امروز اگر بشر قدرت انتخاب دارد چون گزینههای مختلفی در برابر او هست که چند سده قبل در اختیار او نبوده است.
یوسفزاده تصریح کرد: گزینشگری در اعتقادات هم مطرح است و از این جهت برای یک مسلمان دغدغهمند این سؤال ایجاد میشود که آیا میتوان در همه چیز انتخاب کرد یا اعتقاد وعمل و کنش چارچوبی دارد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه آثار انبوهی در دهه اخیر در مورد سبک زندگی نوشته شده است ولی کار قرآنی بسیار کم است، اظهار کرد: اجمالا از قرآن و روایات ارتباط انسان در سطوح چهارگانه که در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده به دست میآید که در ادبیات دینی شامل ارتباط با خالق، ارتباط با خلق، ارتباط با خود و ارتباط با طبیعت است.
یوسفزاده تصریح کرد: منطقا انسان مسلمان نمیتواند هر طور که دلش میخواهد زندگی کرده و همه ساحات زندگیش را منطقة الفراغ بداند به خصوص از منظر اخلاق، نفس کشیدن ما هم منطقة الفراغ نیست گرچه از لحاظ فقهی این مسئله وجود دارد؛ البته چون فقه ما هنوز جامعیت لازم را ندارد و اخلاق به داد فقه ما نرسیده به نظر میآید مجتهدین در کنار فقه باید اهتمام بیشتری به اخلاق هم داشته باشند تا مکمل سبک زندگی باشد.
یوسفزاده با اشاره به کرامت ذاتی انسان اضافه کرد: همه انسانها از کرامت ذاتی برخوردار هستند و اگر به سمت تقوا پیش بروند کرامت اکتسابی دیگری هم به آن اضافه خواهد شد؛ در نگاه کلی به انسان، انسانها به دو جنس زن و مرد تبدیل میشوند که مرز زنانگی و مردانگی باید در جهان اجتماعی خود را نشان دهد و نباید هیچ چیزی این مرز را بهم بریزد زیرا جهان اجتماعی ما امتداد جهان طبیعی است.
وی با اشاره به اصل حقمداری در تعامل با خلق افزود: بنیان فقه و حقوق بر حقمداری است همچنین ولایتمداری شبیه ملات در ساختمان روابط انسانی است و مانند نخ تسبیح منظومه بشر را در قالب یک نظام معنایی بهم مرتبط میکند یعنی ولایتمداری، جمع شدن زیر یک چتر معنایی با محوریت توحید است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: اصل دیگر در ارتباط با دیگران، امانتداری به عنوان ویژگی مهم انبیاء الهی است و در اصول اجتماعی سبک زندگی باید وجود داشته باشد همچنین رحمتگرایی از دیگر اصول است یعنی باید با طاغوت و کفر، شدتگرایی و با افراد داخل در دایره اسلامی، محبت باشد.
یوسفزاده با اشاره به وحدت و اخوت دینی به عنوان موضوع مهم در تعامل با افراد دیگر ادامه داد: نظارت جمعی یکی از مباحث زندگی جمعی است همچنین بحث تقدم اخلاق بر حقوق که اگر همین یک گزاره بر نظام آموزشی و تعلیم و تربیتی ما حاکم شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه دین بیشتر بر تکلیف تا استیفای حق تاکید فرموده است اظهار کرد: این در حالی است که در جامعه ما بیش از حد بر تادیه حق تاکید میشود و حتی کلاس آموزشی و اردو میگذاریم تا به زنان بیاموزیم که بروند حقشان را از شوهرشان بگیرند در حالی که به افراد بیاموزیم که اخلاق رعایت شود با روح اسلام سازگارتر است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) انصاف، حفظ نظام، نظام اجتماعی و ... را از دیگر موضوعات مرتبط با ارتباط با خلق برشمرد و تصریح کرد: اصل مسئولیتپذیری هم از دیگر اصول حاکم بر روابط با انسان ها است.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد گریز از مسئولیتپذیری در بخشهای مختلف جامعه هستیم و اگر این اصل رعایت شود مشکلات ما کمتر خواهد شد و با موفقیت بیشتری میتوانیم به تمدن اسلامی برسیم.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا