به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام محمد صالح مازنی، مدیر کل اداره ترویج پژوهش حوزههای علمیه کشور روز گذشته دوم دیماه، در نشست مشترک مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه در ساری بر ضرورت اصلاح گزینش ورودی طلاب به حوزه تأکید کرد و گفت: باید در گزینش طلبه مؤلفههای پژوهش محوری را مورد توجه قرار دهیم که در این راستا ورودی حوزه باید اصلاح شود و همچنین در نظام آموزشی ما نیز باید تغییراتی ایجاد شود.
وی با اشاره به تولید برنامه جامع پژوهش طلاب حوزههای علمیه، افزود: در حال حاضر سیر فعالیتهای پژوهشی طلبه از ابتدا تا زمانی که پژوهشگر شود را طراحی کردیم.
وی مدرسه پژوهش محور را سطحی نازلتر از طرح قبلی دانست و تصریح کرد: در این بخش مدیر و اساتید در مدارس علمیه محور فعالیتهای پژوهشی هستند که اگر اراده در این بخش وجود داشته باشد میتوان مدرسه پژوهش محور را حداکثر تا پنج سال آینده مستقر کرد.
مدیر کل اداره ترویج پژوهش حوزههای علمیه کشور، ارائه برخی دروس به شیوه پژوهش محور را سومین راهکار پیشنهادی جهت رسیدن به نظام آموزشی پژوهش محور در سطح حوزه دانست و تاکید کرد: این طرح هم اکنون در قم و برخی شهرستانها به صورت غیررسمی در حال اجرا است.
حجتالاسلام مازنی به مهمترین اقدامات صورت گرفته برای طلاب در دو سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در گذشته آموزش مهارتهای پژوهشی در برنامههای درسی وجود نداشت، اما در حال حاضر ۶۴ ساعت آموزش مهارتهای پژوهشی در برنامههای درسی وجود دارد.
وی به تدوین درسنامه آموزش مهارتهای پژوهشی خبر داد و افزود: در گذشته درسنامهای وجود نداشت، اما هم اکنون ۹۰ درصد سه مورد از درسنامهها به پایان رسیده و در یکی از درسنامهها نیز پیشرفت ۳۰ درصدی داریم و انتظار این است که در ترم آینده ارائه دهیم.
مدیر کل اداره ترویج پژوهش حوزههای علمیه کشور، به طرح توسعه کانونهای علمی در سطح مدارس علمیه اشاره کرد و افزود: توسعه کانونهای علمی یکی از فرصتهای طلایی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی طلاب است.
وی در ادامه سخنان خود به تهیه برنامه پژوهش سطوح عالی حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که سطوح عالی حدود سال است که راه اندازی شده، دستورالعمل اعطای پنج نمره به مقاله علمی و همچنین چهار نمره برای تقریر نویسی ارائه خواهد شد.
حجتالاسلام مازنی به برگزاری بیش از ۸۰۰ درس خارج در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: در همین رابطه سامانه تقریر نویسی طراحی شده که از این پس اساتید میتوانند از محتواهای درس خارج هم مطلع شوند، طلاب میتوانند ارتباطات و تبادل علمی داشته باشند و از طریق سامانه علمی تقریرنویسی شکل خواهد گرفت.
وی همچنین به برگزاری جشنواره مرحله مدرسهای علامه حلی با هدف شبکهای شدن ارزیابیها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: پس از فراخوانی که در سطح کشور داده شد از بیش از ۵۰۰ مدرسه علمیه سراسر کشور بیش از ۳۵۰ مدرسه آمادگی خود را برای برگزاری مرحله مدرسهای این جشنواره اعلام کردند.
حجتالاسلام مازنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه، تمرکز ما امروز بیشتر روی اساتید است از آموزش مهارتهای پژوهشی هزار و ۲۰۰ نفر از اساتید سراسر کشور تاکنون خبر داد و گفت: در این باره طرح شناسایی، توجیه، تربیت و ساماندهی اساتید مهارتهای پژوهشی کل کشور را کلید زدیم و برای آن سه سطح تعریف کردیم.
انتهای پیام/
منبع: رسا