به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام یحیی جهانگیریسهروردی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگویی؛ با اشاره به جایگاه حضرت زینب(س) در حفظ و گسترش جامعه دینی و قرآنی در زمان جاهلیت و اصول حفظ نقش مادری و اجتماعی در کنار یکدیگر، گفت: سالهاست که غرب برای اینکه فرهنگ خود را در سایر نقاط جهان پیاده و الگوهایش را جایگزین کند، از دو مدل استفاده میکند. اولین اقدام آنها این است که دکترینی را در جامعه تعریف میکنند که نظریه نام دارد؛ به این معنی که تئوریهای متناسب با بحث مورد نظر خود را آنقدر گسترده میکنند که مردم باورشان شود چنین موضوعی حقیقت دارد؛ در ادامه سعی میکنند هر چیزی را که میخواهند در جامعه از همین طریق ترویج کنند؛ لذا ابتدا دکترینهای مشخصی را در جامعه هدف تبیین و سپس، دکترینالهای خودشان را معرفی میکنند؛ به این معنی که الگوهای عملی که به عنوان یک حقیقت عینی مردم از آن تبعیت میکنند را وارد میدان میکنند.
وی افزود: زمانی که به زندگی حضرت زینب(س) مینگریم، میبینیم که حضرت به دلیل اینکه پس از پیامبر(ص)، متأسفانه الگوهای تاریخی و سبک زندگی تغییر کرده بود، یک رسالت بزرگ را به دوش کشید و در این مسیر، دکترین زندگی محمدی را به جامعه معرفی کرد. حضرت با حضور خودشان در جامعه فرمودند که نگاه جاهلی و ابزاری به زن درست نیست، بلکه نگاهی را که اسلام به مقوله زن داشت به صورت نظری تبیین کردند.
حضرت زینب(س) دکترین اسلامی را در جامعه تبیین کرد
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز وقتی که دشمن بر روی زنان سرمایهگذاری میکند و تلاش دارد تا زنان را یک قشر تأثیرگذار در جامعه و حتی مؤثر در حیات انسانی معرفی کند و با این نگاه معادلات خودش را در حوزه اجتماع تغییر میدهد و ما نیز باید مسئله زنان را یک مسئله جدی و مهم بدانیم، گفت: باید پیش از این که دشمن بتواند خودش را معرفی کند و مقابل ما بایستد، الگوهای خودمان را به درستی به جامعه معرفی و تبیین کنیم؛ اقدامی که حضرت زینب(س) کردند در حقیقت اینگونه بود. حضرت در آن زمان دکترین اسلامی را در جامعه تبیین و مبانی نظریای که اسلام در مورد زن داشت را در جامعه به درستی تبلیغ و ترویج کردند. پس از آن هم دکترینال را به جامعه معرفی نمودند؛ یعنی تنها صحبت و سخن نگفت بلکه از حیث عملی هم الگوی عینی را برای جامعه آن روزگار معرفی کردند.
حجت الاسلام جهانگیری با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س) در حالی که یک مادر بود، شهیدانی را تربیت کرد و در عین حال توانست از خانواده یتیمان بسیاری سرپرستی کند و از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بعد از حضرت زهرا(س) پرستاری و مراقبت کند، افزود: حضرت در عین حال که یک مادر و خواهر خوب بودند، توانستند یک کنشگر اجتماعی هم باشند. در زمانی که احساس کردند جامعه نیاز به کنشگری دارد این نقش را پذیرفتند و به یک کنشگر اجتماعی تبدیل شدند. در واقع حضرت زینب(س) مبانی نظری اسلام نسبت به زن را به خوبی معرفی کردند تا از به قهقرا رفتن نگاه اسلام به زن جلوگیری کنند، بدین جهت الگوی عملی ارائه دادند تا جایگزین الگوهای رقیب شود و این دقیقا چیزی است که امروز در حوزه زنان به آن نیاز داریم.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل حوزههای علمیه بانوان سراسر کشور، تصریح کرد: امروز جامعه ایران به زن، مباحث زن و منش و نگاه حضرت زینب(س) به این مقوله نیاز دارد تا از حیث دکترین و دکترینال این بحث را مرور کنند و دشمن نتواند الگوهای رقیب و بدیل را جایگزین کند.
وی نکته مهم دیگر در مورد حیات حضرت زینب(س) را خطبه های بلند ایشان دانست و ادامه داد: زمانی که دشمن قصد داشت واقعه عاشورا را یک اتفاق و واقعه معمولی معرفی و آن را موضوعی ناچیز اعلام کند تا با فرافکنی قضیه عاشورا کوچک دیده شود و مردم متوجه این حماسه بزرگ و برجسته نشوند، کاری که حضرت زینب(س) انجام داد این بود که عاشورا را با یک واقعه تنها نگذاشت. حضرت زینب(س) واقعه عاشورا را دنباله یک اتفاق و جریان میدانستند که ادامه دارد؛ به این معنی که حضرت عاشورا را یک اتفاق بیآغاز میدانست، نه یک اتفاق بیپایان؛ ایشان معتقد بودند که عاشورا آغازی دارد از حضرت آدم(ع)، نوح(ع)، عیسی(ع)، موسی(ع) و ابراهیم(ع) و اینجا نقطه شروع نبردی است که شما در بین حسین(ع) و یزید مشاهده میکنید. عاشورا تنها یک نبرد نیست، این اتفاق انباشت مسائل و موضوعات تاریخی است که در این روز رقم خورده است.
حجت الاسلام جهانگیری اضافه کرد: حضرت زینب(س) در این خطبهها تلاش میکند تا ارجاعات و رفرنسهایی را به صدای تاریخ دهند و اعلام کنند که ای مردم این واقعه را تنها یک اتفاق ساده نبینید، که در آن تنها اشکی بریزید و بعد از آن احساس کنید که همه چیز تمام شده است، بلکه این واقعه ابتدایش خطی به طولانی خلقت حضرت آدم(ع) داشته و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. حضرت در خطبههایشان به امام زمان(عج) هم اشاره دارند؛ اما سؤال اینجاست که مگر آن زمان، امام زمان(عج) هم بود و چه لزومی داشت که حضرت در آن مجلس به این مسئله اشاره کنند. دلیل آن هم روشن است چرا که حضرت میخواستند اعلام کنند که ای مردم با چشم پوشی و بی خیالی نمیتوانید این اتفاق را فراموش کنید چرا که این واقعه تا انتهای تاریخ بشریت ادامه دارد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل حوزههای علمیه بانوان سراسر کشور با تأکید بر اینکه کربلا را نباید تنها یک پدیده ساده دید، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری کربلا را باید یک مکتب دید، گفت: کربلا را باید یک فرایند دید که از ابتدا بوده و تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه خواهد داشت. بلند مقامی حضرت زینب(س) در این بود که نگذاشتند کربلا اینگونه در سکوت بمیرد. ایشان رسالتی تبلیغی در این موضوع داشتند، اما مسئله مهمتر این بود که ایشان چگونه توانستند این کار را انجام دهم. حضرت طراحی بلندی در برجستهسازی عاشورا اتخاذ کردند و آن این بود که عاشورا را تنها برشی از تاریخ ندانستند، بلکه عاشورا را ابتدای تاریخ تا انتهای روزگار دانستند و اعلام کردند که این راه ادامه خواهد داشت و این دو نقطه در زندگی حضرت زینب(س) بسیار برجسته است.
تحریفزدایی و دشمنشناسی
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اکثر مورخین معتقد هستند نهضتی که امام حسین(ع) علیه کفر و ارتداد برپا کرد، اگر زینب(س) نمیبود و وظایف سنگین خود را پس از شهادت برادر انجام نمیداد و زمام امور را در مراحل اسارت خانواده پیغمبر(ص) در دست نمیگرفت، این چنین سامان نمییافت و آن رستاخیز خونین به چنین نتیجه مطلوبی نمیرسید. نهضت حسینی تنها در گرو همت عالی این بانوی بزرگ است که در واقع حلقه اتصال و پیوند آن فاجعه با قرون و نسلهای آینده شده است. حضرت زینب(س) مؤثرترین نقش را در صیانت از انقلاب امام حسین(ع) و تحریف زدایی و دشمن شناسی داشتند.
مکتب ما پمپاژکننده خون و مکتب زینبی باشند
وی با بیان اینکه حضرت زینب(س)، بهترین الگو و اسوه برای زنان جامعه امروز ماست، چرا که حضور ایشان در عرصه های مختلف به ویژه عرصه سیاست زنان را به سمتی سوق میدهد که علاوه بر فعالیت در خانواده، فعالیت در جامعه همراه با رعایت حجاب و عفاف و حضوری آگاهانه داشته باشند، گفت: اگر شخصیت و سیره حضرت زینب(س) را با خانواده و دختران امروز پیوند ندهیم، دشمن به جای ما الگوها و اهداف خودش را به خانواده و جامعه پیوند میزند. اگر دشمن در برهههایی از زمان جامعه هدف خودش را دانشجویان قرار داده بود، اما امروز جامعه هدفش را برای تغییر معادلات بر روی زنان به عنوان کنشگران اجتماعی قرار داده است. پس باید جامعه، دانشگاه، دانشجویان و مکتب ما پمپاژکننده خون و مکتب زینبی باشند تا شاهد شکل گیری چنین شخصیت هایی در جامعه خود باشیم.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا