به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری – مفتاح_اندیشه، حجتالاسلاموالمسلمین احمدعلی یوسفی در درسگفتار فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی؛ در ادامه بحث بررسی حکم فقهی معامله کالای خارجی بر اساس ادله ثانویه، درباره فرض معامله با کشورهای خط مقدم جنگ اقتصادی با ایران چنین اظهار داشت: اگر درمورد معاملهای شک در وقوع سلطه و سبیل اقتصادی وجود داشته باشد، اصلِ عدم تحقق عنوان سلطه و سبیل جاری میشود. در این صورت، خرید از کالا از کشور آمریکا یا رژیم صهیونیستی تا زمانی که مصداق سلطه و سبیل احراز نشود از باب نفی سبیل نمیتوان حکم به حرمت و عدم صحت معامله نمود.
وی افزود: در استناد به آیه نفی سبیل در حمایت از کالاهای تولیدی داخلی میتوان به اقدامات علما در زمان قاجاریه استشهاد نمود. در سال 1305 شمسی، بعد از صدور قطعنامهای از جانب اصناف اصفهان که در آن مردم را به عدم استفاده از کالای خارجی و استفاده از کالای ساخت ایران دعوت مینمود، حاج آقا نورالله اصفهانی در اعلامیهای با عنوان «اسلام در خطر است» چنین اظهار داشت: ايرانيان علاوه بر غيرت وطنخواهي، غيرت ديني و اسلامي دارند و مطابق فرمان و کتاب آسماني خود که فرمود: «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً » که مذهباً نبايد راضي بشوند کفار بر آنها و مملکت آنها راه استيلايي داشته باشند و صنايع آنان بهتر از صنايع خارجه ميباشد، چرا صنايع خود را متروک و صنايع اجانب را مرغوب مينمايند و خود را اسير صنايع اجانب و آنها را با ثروت و مملکت را مبتلا به فقر و فاقه نمودهاند و از دستورات مذهبي خود تخلف نمودهاند.
این استاد حوزه یادآور شد: نمونه دیگر اینکه در سال 1324 هجری قمری سیزده نفر از علمای اصفهان، از جمله حاج آقا نجفی اصفهانی و حاج آقا نورالله نجفی اعلامیهای را در جهت حمایت از تولید داخل صادر نمودند که در آن متعهد شدند که از کاغذ ایرانی استفاده کنند؛ بر جنازهای که کفن آن از پارچه غیر ایرانی است نماز نخوانند؛ از لباس ایرانی استفاده کنند؛ مهمانیها را ساده برگزار کنند و در مهمانیهای اعیانی شرکت نکنند.
وی افزود: همچنین آیت الله آقا نجفی اصفهانی در اواسط دوره مشروطه در سال 1325 هجری قمری اعلامیه 8 مادهای در زمینه وظایف سیاسی و اجتماعی مردم صادر میکند که ماده چهارم آن در زمینه دعوت مردم به حمایت از منسوجات تولیدی ایران و سایر کالاهای ایرانی است.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی تأکید کرد: استناد علمای گذشته به این آیه برای پرهیز از مصرف کالاهای خارجی در حالی اتفاق افتاد که هیچ کشور خارجی در جنگ اقتصادی با ایران نبود. اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای خارجی دشمن اسلام و انقلاب، رسماً انواع جنگها از جمله اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداختهاند و به دنبال سلطه مجدد بر منابع اقتصادی ایران هستند.
وی تصریح کرد: دلیل ثانویه دوم در این بحث، آیه «لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» است. عزت در کتب لغت عرب به معنای قدرت شکستناپذیر است. کلمه عزت در این آیه حصر شده و تنها برای خدای متعال و پیامبرش و مؤمنین قرار گرفته است. چون «تقدیم ما حقه التاخیر» در اینجا اتفاق افتاده که مفید حصر میباشد.
کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: آیه در صدد اِخبار نیست، بلکه نوعی حکم تشریعی را به دنبال دارد. یعنی خدای متعال هیچ حکم ذلیلانهای را که منافات با عزت مسلمانان داشته باشد، جعل و تشریع نکرده است. خدا میخواهد مؤمن عزیز باشد. بنابراین آنان نیز حق ندارند وارد پیمان، معامله و قراردادی شوند که ذلت آنان را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت: امام صادق(ع) در حدیثی با استناد به این آیه میفرماید: «ان اللَّه تبارک و تعالی فوض الی المؤمن اموره کلها و لم یفوض الیه ان یذل نفسه. الم تر قول اللَّه سبحانه و تعالی هیهنا «و للَّه العزة و لرسوله و للمؤمنین» والمؤمن ینبغی ان یکون عزیزاً و لا یکون ذلیلا.» در این روایت، به قرینه اینکه مؤمن هرگز نباید در ذلت باشد، ینبغی بر لزوم دلالت میکند. یعنی مؤمن نباید خود را ذلیل کند. بنابراین از استشهاد امام(ع) به آیه قرآن و نوع عبارتی که امام(ع) آورده است میتوان حکم لزوم را استفاده نمود.
استاد حوزه گفت: بنابراین براساس مفاد آیه بیان شده، وقتی اقدامات اقتصادی مثل معامله و خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی از ناحیه حاکمیت اسلامی، یا شرکتها و تجار مسلمان به گونهای انجام شود که منافات با عزت مسلمانان و کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، چنین معاملهای را شارع تایید نمیکند و مجاز نخواهد بود.
وی افزود: یعنی جریان مبادلات اقتصادی با کشوری مثل آمریکا اگر منتهی شود به در اختیار گرفتن بخشی از جریان اقتصادی کشور جمهوری اسلامی ایران و این امر باعث بیکاری تعدادی از کارگران ایرانی گردد و مشکلات فراوانی برای اقتصاد ایران فراهم شود، به گونهای که با عزت اسلامی منافات داشته باشد و نوعی ذلت سلطه محسوب گردد، حکم فقهی چنین جریان مبادلات اقتصادی حرام و آن معاملات باطل است.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی بیان کرد: زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق سلطه و سبیل باشد، منافی با عزت اسلامی است و سلطه اقتصادی نوعی ذلت و خواری اقتصادی محسوب میشود، بنابراین براساس مفاد این آیه، غیر مجاز و معامله نیز باطل است.
انتهای پیام/