تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, حوزه و فقاهت, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 15154
تاریخ : ۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۱۷:۴۶
نخستین نشست هم اندیشی اساتید مشاور علمی مراکز هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در نشستی مطرح شد؛ پژوهش حرکت روشمند تولید علم و توسعه مرزهای علم است/ حضور ۷۰۰ استاد مشاور در طرح هدایت علمی تربیتی پژوهش حرکت روشمند تولید علم و توسعه مرزهای علم است. در اهمیت این قضیه همین اندازه بس که اگر پژوهشی نباشد، مرزهای علمی شکافته نمی‌شود و در جامعه‌ای که مرزهای علمی توسعه پیدا نکند، چنین جامعه‌ای با نشاط و پاسخگو نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، نخستین نشست هم اندیشی اساتید مشاور علمی مراکز هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، پنجشنبه 17 بهمن ماه در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهش حرکت روشمند تولید علم و توسعه مرزهای علم است، تاکید کرد: در اهمیت این قضیه همین اندازه بس که اگر پژوهشی نباشد، مرزهای علمی شکافته نمی شود و در جامعه ای که مرزهای علمی توسعه پیدا نکند، چنین جامعه ای با نشاط و پاسخگو نخواهد بود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در پژوهش عناصری مهم است که باید با ایجاد آن عناصر مرزهای علمی شکافته و مجهولات پاسخ داده شود و از جمله این عناصر در پژوهش این است که پژوهشگر باید روحیه پژوهشی و جستجوگر داشته و متفکر باشد.

حجت‌الاسلام میرمعزی با بیان اینکه ارکان دیگر در پژوهش، آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های پژوهشی و تهذیب برای رسیدن به حقایق درست در عالم است، گفت: بنابراین پژوهش با آموزش و تهذیب آمیخته است و باید این سه در کنار هم باشند تا پژوهشگر خوب و تراز تربیت شود.

وی بیان داشت: جریان پژوهش از طلبه شروع نمی شود، بلکه از استاد شروع می شود، کار استاد راهبری است. اگر استاد مسلط بر پژوهش نباشد نمی تواند در تربیت طلبه پژوهشگر موفق باشد برای همین نظام جامع پژوهش برای اساتید تصویب شده است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی، معاون پژوهش سطوح عالی حوزه بیان کرد: از جمله اهداف طرح هدایت علمی تربیتی، نقش و جایگاه اساتید علمی پژوهشی، اهمیت نظام جامع پژوهش در رشد طلاب در سطوح عالی و روش های کاربردی و نهادینه کردن پژوهش در حوزه است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه افزود: این طرح ۲ سال است که در۴۰ مرکز در حال اجرا است. با تلاش هایی که مدیریت حوزه انجام داده، اساس و هدف اصلی این بود که این طرح بتواند هدایت تحصیلی و پژوهش طلاب را در حوزه نهادینه کند. چرا که در گذشته این گونه بوده که طلاب علاوه بر تحصیل، از اساتیدی که در مسائل علمی، تهذیبی مشاوره می دادند، بهره‌مند می‌شدند ولی این مسئله به مرور زمان در حوزه کم رنگ شده است.

حجت‌الاسلام هاشمی تنکابنی در ادامه گفت: این طرح با هدف آزادی طلاب در کلاس های آزاد حوزه و با هدف استفاده بهتر و قوی تر از هدایت علمی اساتید راه اندازی شده است، چرا که هرگاه آموزش در کنار پژوهش قرار گرفته، شاهد اثربخشی بوده‌ایم و اگر علمای گذشته توانسته اند به درجات علمی بالا برسند به دلیل اهمیت توجه به بحث آموزش و پژوهش بوده است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه گفت: برای این طرح آیین نامه ای با اهداف افزایش روحیه پژوهشی، توسعه و تثبیت آموزه های دریافتی، انتقال تجربیات اساتید با طلاب، محصول محور شدن درس ها، تعمیق دروس علمی تربیتی سنن گذشته، افزایش توان تحقیق، استعدادسنجی و شناسایی استعدادها و... تنظیم شده است.

وی بیان داشت: از جمله شاخصه های این طرح، تقویت عبارت خوانی، تقریربیانی طلاب، نقادی، کنفرانس علمی، ارائه پاسخ‌های علمی و تدوین مقاله و... است.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی مدیر سطوح عالی حوزه، با اشاره به نقش استاد در تربیت طلاب، گفت: در گذشته این گونه بوده که اساتید همراهی و ارتباط علمی خوبی با طلاب داشته اند، اما امروز این مسئله در حوزه کم رنگ شده است این هم به دلیل زیادی دروس و سایر مسائل است.

مدیر سطوح عالی حوزه افزود: ویژگی طرح هدایت علمی تربیتی، تأکید بر حفظ سنت های گذشته حوزه و توجه به مسائل علمی تربیتی تهذیبی طلاب است.

حجت‌الاسلام حامدی در ادامه گفت: ثمره این طرح را باید در بحث پایان نامه نویسی دید چون برخی طلاب نمی دانند چگونه پایان نامه بنویسند و برای همین طلاب از زمان طولانی پایان نامه نویسی گلایه دارند. این طرح این مشکل را به سادگی رفع می‌کند، چون طلبه یکی از آموزش هایش پایان نامه و مقاله نویسی است.

وی بیان داشت: قرار است طرح هدایت علمی تربیتی به زودی در حوزه های علمیه کشور اجرا شود و این کار بعد از رفع نواقص آن اجرا خواهد شد. در حال حاضر ۶ هزار طلبه و ۷۰۰ استاد مشاور در این طرح حضور دارند و مشغول فعالیت می باشند و این در حالی است که طلبه های زیادی هستند که می خواهند وارد این طرح شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی، استاد حوزه در ادامه این نشست، گفت: بزرگترین هنر استاد، شناسایی استعداد و حمایت، بالندگی و هدایت طلبه است.

این استاد حوزه افزود: رهبر انقلاب می فرمودند« قبل از انقلاب، بالغ بر 4 هزار کتاب مطالعه کرده بودم»؛  این مسئله نشان می‌دهد که بزرگان؛ پژوهش، آموزش و تربیت را در کنار هم می دیدند و برای همین موفق بودند.

وی بیان کرد: در گذشته امکانات حداقلی ولی تلاش برای رفع آن زیاد بوده و طلبه ها هم خوب تربیت می شدند، امروز هم باید در کنار شناسایی استعدادها، برای رفع مشکلات این دسته از طلاب تلاش شود. یکی از کارهایی که لازم است راه اندازی شود، بانک اطلاعات جامع اساتید و طلاب با استعداد است.

این استاد حوزه افزود: مسئله دیگر رفع مشکلات اساتید و حمایت از آنهاست. طلاب و اساتید برای پیشرفت علمی نیاز به رفع مشکلات و توجه فراوان دارند.

انتهای پیام/

منبع: حوزه

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.