به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیتالله محسن اراکی ، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در ادامه مباحث دولت اسلامی که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: الگویی که ما امروز در جمهوری اسلامی پیاده میکنیم دچار یک آفت بسیار بزرگ است و آن اینکه تا کسی پول نداشته باشد نمیتواند وارد انتخابات شود، زیرا تبلیغ نیازمند پول است، در نتیجه یا پولدارها و یا کسانی که از طرف آنان حمایت میشوند و یا افراد خنثی که نمیتواند با چنین افرادی برخورد کنند، انتخاب میشوند.
وی افزود: قطعا این آفت با روح نظام اسلامی سازگار نیست؛ حال چه راهی باید اندیشید؟ اگر بگوییم انتخابات نباشد درست نیست، زیرا انتخابات از راههای جدی برای مشارکت مردم است و نظام از عدم مشارکت بیش از انتخاب شدن افراد قدرتمند آسیب میبیند، به ویژه اینکه در قانون اساسی هم این راه پیشنهاد شده است.
آیتالله اراکی تصریح کرد: باید نهادهای مردمی سالم برای حمایت از نامزدهای سالم داشته باشیم و این از وظایف مردم است؛ در غرب، احزاب و مجموعههای مردمنهاد دخیل هستند و ما نیاز داریم مؤسسات و نهادهای مردمی سالم، مؤسسات خیریه و... فعال شوند و حمایت کنند، مساجد، حوزهها و متدینین جامعه که پایه نظام اسلامی هستند، وظیفه دارند چنین کاری بکنند.
آیتالله اراکی تصریح کرد: اینکه بگوییم حوزه، امام جمعه و جماعات و بسیج و سپاه نباید در سیاست دخالت کنند، پس چه نهادهایی باید مداخله داشته باشند؟ باید نهادهای مردمی از بدنه متدینین ایجاد و افراد توانمند معرفی شوند.
مسجد بهترین جایگاه برای عدالتپروری
وی افزود: هر کسی که بخواهد اختیار تصمیمگیری در حق مردم در هر درجه به او داده شود و بخواهد در اموال و اختیارات اجتماعی و اقتصادی و ... دخالت کند، هم باید کارشناسی در حد بالا و علم لازم را واجد باشد و هم باید عدالت در حد بالا داشته باشد؛ ویژگی مهم جامعه اسلامی، عدالتپروری است و عدالتپروری از مساجد شروع میشود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: مسجد، آدمپرور و تربیتکننده انسان است، البته افرادی که واقعا مسجدی هستند؛ الان چند نفر دزد و قاتل و ... سراغ داریم که واقعا مسجدی هم بودهاند، لذا هر محله باید مسجد مخصوص به خود داشته باشد؛ آدمهای مسجدی در هر محله باید معلوم باشند، زیرا مسجد، نقش مهمی در سبک زندگی و تمدن اسلامی دارد.
آموزش و پرورش باید عادلپرور باشد
وی با بیان اینکه ما تزکیه و تعلیم را در کنار هم داریم، لذا آموزش و پرورش ما باید نظام عادلپرور باشد، اضافه کرد: در این صورت معلم غیرعادل و فاسد نمیتواند سر کلاس برود. معلمی چیزی نیست که هر کسی بخواهد وارد آن شود؛ ضابطه دارد، ولی متاسفانه سبک مدرسهداری ما آدمپرور نیست، اینکه ۴۰۰ دانش آموز لابلای هم در محیط کوچک بلولند، تمرکزی برای تربیت وجود ندارد.
استاد حوزه اضافه کرد: در آموزش و پرورش باید از ظرفیت مساجد استفاده و برخی کلاسها در آنجا برگزار شود؛ مسجد باید محل آموزش هم باشد؛ اینکه مساجد را طوری بسازیم که در هر مسجد، یک مدرسه و یا در کنار هر مسجد یک مدرسه بسازیم، عملی و قابل تحقق است.
وی افزود: نظام سیاسی که میخواهد در مورد مردم تصمیم گرفته و فرمان دهد و مردم را از برخی کارها باز دارد و در انفال و دریا و کوه و ... دخالت کند، باید مشروع و مقبول باشد. یک مطلب بسیار منطقی که در قرآن مطرح شده، این است که انبیاء همه مدعی فرمانروایی و حکمرانی بودند، ولی برخی میگفتند که تو هم مانند ما هستی و برای چه باید بر ما حکومت کنی.
آیتالله اراکی تصریح کرد: انبیاء حجت داشتند و میفرمودند که ما رسول امین هستیم؛ یعنی خدا حق حاکمیت دارد، لذا به من هم برنامه و هم اجازه حکمرانی داده است؛ چرا برنامه داده چون رسول او هستم و چرا اجازه اجرا به من داده چون امین هستم؛ در فقه سیاسی امروز ما از این موضوع به فقیه عادل تعبیر میکنیم، یعنی کسی که هم امین و هم عادل است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: تنها نظام سیاسی که در آن هیچ بشری فوق قانون نیست، نظام اسلامی است و حتی رسول اکرم که برترین حاکم و خلیفه خدا هست به او گفته میشود اگر شرک بورزد و یا خلاف نظر خدا قدمی بردارد، یعنی اگر یک کلمه خلاف فرمان خدا عمل کند، نابود میشود و رگ او را میزنیم.
تعبیر حکومت روحانیون، غلط است
آیتالله اراکی تصریح کرد: برخی حکومت ولایت فقیه را میگویند حکومت روحانیون؛ این غلط است، چنین نیست که کسی چون روحانی است، حق حاکمیت داشته باشد. در اسلام حکومت طبقاتی نداریم؛ دلیلش این است که فقیه علم به قانون خدا دارد و در اجرای آن علم هم امانتدار است و خلاف آنچه خدا بگوید، عمل نمیکند.
وی افزود: رکن دوم حکمرانی، قدرت است؛ اگر جبرئیل هم بخواهد حکومت کند، اگر مردم نخواهند و حمایت نکنند، در این صورت کاری از پیش نمیبرد؛ یعنی باید میثاق حمایت و نصرت باشد.
آیتالله اراکی تاکید کرد: طاغوت هم بر این مبنا تفسیر میشود یعنی طاغوت کسی است که حکومتش مشروعیت ندارد و تجاوز از حق خود کرده است؛ خودش را بالاتر از دیگران میداند، در حالی که مجوزی از خدا ندارد؛ زیرا بالاترین طغیان، نشاندن خود جای خدا و تلاش برای حکومت بر مردم بدون اذن الهی است.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا