تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, حوزه و فقاهت, مشروح خبرها
شماره : 20304
تاریخ : ۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ :: ۱۵:۳۷
تولید اندیشه نو مستلزم توجه به علوم اسلامی است/ نظام آموزشی باید تحقیق مدار و پژوهش محور باشد آیت الله اعرافی؛ تولید اندیشه نو مستلزم توجه به علوم اسلامی است/ نظام آموزشی باید تحقیق مدار و پژوهش محور باشد باید تلاش کنیم حوزه را در مسیر نوآوری و پژوهش قرار دهیم و به تولید فکر و اندیشه نو بپردازیم. این مستلزم توجه به مرزهای دانشی و علوم اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی که در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برگزار شد، با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس در تاریخ نظام جمهوری اسلامی اتفاق بسیار بزرگی بود که به وقوع پیوست و نقطه درخشانی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که همه ما برسفره انقلاب اسلامی نشسته ایم گفت: انقلاب پدیده بزرگ تمدن سازی بود که از درون حوزه برخاست و در همین رابطه می توان به بزرگترین مفاخر ظهور قیام انقلاب به نام امام راحل از حوزه اشاره کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با بیان این که انقلاب برآمده از گفتمان عمیق حوزه است، افزود: انقلاب، دروازه های تازه ای را به سوی حوزه های علمیه گشود و همین مسئله موجب تطورات در حوزه های علمیه شد. در این باره می توان به ۳۰ مورد از این موارد اشاره کرد که از جمله آن راه اندازی حوزه عملیه خواهران، رشد حوزه در عرصه بین الملل از بیش از۱۰۰ ملیت و ترجمه و تألیف از ۲۰ زبان، ورود حوزه در مرزهای دانشی و اما در سایر دانش ها مانند تفسیر و... نیز شاهد رشد هستیم و از طرفی حوزه به سایر علوم اسلامی هم ورود کرد.

۵ هزار اثر در قلمرو جدید تدوین شد

مدیر حوزه های علمیه افزود: در طرح گفتمان انقلاب اسلامی که سال گذشته حوزه انجام داد، ۵ هزار اثر در قلمرو جدید تدوین شد. حوزه این مسیر را طی کرده و معتقدیم کارهای انجام نشده و قلمروها نرفته و ضعف هایی وجود دارد که بدست پژوهشگرن جوان باید حل شود و به نیازها پاسخ داده شود.

وی با بیان این که برای رشد پژوهش در حوزه گام هایی باید برداشته شود گفت: از جمله، اینکه نظام آموزشی، تحقیق مدار و پژوهش محور شود. این پژوهش محوری در متن باید مشاهده شود. متنی که مسئله ساز برای طلبه باشد و طلبه را با منابع و متون دیگر آشنا کند و استاد نیز باید رویکرد پژوهشی داشته و با مطالعه عمیق و ارائه مباحث علمی بتواند به طرح پرسش ها پرداخته و سوال ها را پاسخ دهد و در عین حال به نظامات ارزیابی آشنا و فعالیت های او بر این موارد  استوار شود و از همه مهمتر این که طلبه ها ضمن آشنایی با رویکردهای و ابزارهای نو و تازه پژوهشی به سنت هم عمق ببخش.د.

مدیر حوزه های علمیه افزود: درباره عمق بخشی به سنت های پژوهشی گذشته می توان به مواردی اشاره کرد که از جمله آن داشتن مطالعه عمیق، پیش مطالعه، مباحثه، تحریر و تقریر حوزوی، مطالعه پیرامونی و مراجعه به  منابع، گفتگو و ارتباط مستمر با استاد، ارائه تحقیق و مقاله، ارائه بحث در جمع و کنفرانس های علمی، مشارکت در رقابت های علمی  مانند جشنواره علمی، تدریس همراه با تحصیل، تحقیق و پایان نامه، آشنایی با روش های اجتهادی در علوم اسلامی که در سنت علمی پژوهشی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عمق بخشی به سنت های پژوهشی گذشته علما باید بر فضای مدارس وارد شود و فرهنگ سازی شود گفت: در این مدیریت جدید حوزه های علمیه، این مدیریت سعی کرده با وجود همه مشکلات اما به تدوین نظام جامع پژوهش، طراحی نقشه جامع علمی، طرح گفتمان علمی انقلاب، نظام رتبه بندی محققان، برنامه ریز برای حمایت از پژوهشهای مورد نیاز جامعه، طراحی علم سنجی در حوزه، توجه  به متون نو در محور آموزشی، رویکرد تقویت امر پژوهش، توجه به درختواره رشته ها، طراحی رویکرد پژوهشی در سطح اول، آسیب شناسی، افزایش کانوهای علمی تربیتی، الزام به ارائه پایان ماه در سطح ۳ و ۴ و راه اندازی مرکز  مطالعات راهبردی و روحانیت  بپردازد.

امام جمعه قم اظهار داشت: باید تلاش  کنیم حوزه را  در مسیر نوآوری و پژوهش قرار دهیم و به تولید فکر و اندیشه نو بپردازیم. این مستلزم توجه به مرزهای دانشی و علوم اسلامی است.

وی افزود: این جشنواره باید ما را متوجه امر پژوهش و شکافتن مرزهای دانش کند.

انتهای پیام/

منبع: حوزه

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.