به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله علیرضا اعرافی، در دیدار رئیس و تعدادی از مسئولان دانشگاه بینالمللی اهلبیت(علیهمالسلام)، که در دفتر مدیر حوزههای علمیه برگزار شد، دورنمایی از وضعیت حوزه و فعالیتهای آن در سالهای اخیر ارائه نمود و خاطرنشان کرد: حوزههای علمیه در سالهای اخیر، وارد فصل مهمی از تدوین اسناد کلان شده است.
وی بر اهمیت جایگاه کلاننگری و رویکردهای بلند راهبردی و تأثیر آن بر مقام عمل، اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در این چند سال ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزههای علمیه تدوین و ترسیم شده است؛ این اسناد کلان و راهبردی با حرکت جهادی و صرف هزاران نفر ساعت و در طی دو سال تولید شده است.
مدیر حوزههای علمیه ترسیم نظامات جامع، ارائه چشم انداز و منشورهای حوزوی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که حوزههای علمیه برنامه ۵ ساله میان مدت نیز تدوین نموده است، اظهار داشت: برنامه میان مدت حوزه های علمیه با ذکر شاخص های راهبردی در ۴۰ مضمون و ۹۰۰ ردیف برنامهای تدوین شده است.
وی با اشاره به این که ذیل این اسناد بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کارویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزههای علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهمنامهها و برنامههای مشترک، درختواره رشتههای حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، هوش مصنوعی و اجتهاد، طرح واسپاری اختیارات و ارتقاء و توسعه درس های خارج در کشور و... از مهمترین این طرح ها به شمار می رود.
آیتالله اعرافی ضمن اشاره بر تقویت مرکز اسناد علوم اسلامی با مشارکت حوزههای علمیه، بر اهمیت طراحی جامع، رشته و گرایشهای حوزوی در ۱۶ حوزه دانشی تأکید نمود و ابراز داشت: این طرح جامع رشته ها و گرایش های حوزوی با مشارکت ۶۰۰ استاد و در مدت سه سال آماده شده است.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: طرحهای حوزوی بر اساس آسیبشناسیهای کلان و ناظر به نظام فکری واحد و در قالب منظومه ای از طرح های به هم پیوسته طراحی شده است، خاطرنشان کرد:
آیتالله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر جایگاه والا و تاثیرگذار دانشگاه اهل بیت علیهم السلام، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی هماهنگ با گفتمان متعالی انقلاب اسلامی در قلمرو دانشگاههای دیگر علوم اسلامی و انسانی به ویژه حوزه علوم پایه اصل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که در ۱۵ سال گذشته و در جلسات متعدد پیشنهاد میشد؛ تا با توجه به خالی شدن ظرفیت دانشگاهی کشور، جامعة المصطفی و وزارت علوم، پایگاه مشترکی را برای جذب دانشجویان غیر ایرانی ایجاد نمایند، تصریح کرد: با توجه به سیستم آموزش زبان فارسی منحصر به فرد و استعداد بالا در جذب دانشجوی غیر ایرانی جامعة المصطفی؛ سالانه می توان دانشجویان غیر ایرانی فراوانی را جذب و در قطبهای مهم دانشی کشور از جمله دانشگاههای فنی و مهندسی و علوم پایه توضیع نمود.
مدیر حوزههای علمیه با بیان این که در صورت تحقق این طرح ضمن خدمت رسانی به کشورهای نیازمند و افزایش ۱۰ برابری قدرت دیپلماسی علمی، عمومی و فرهنگی ایران، این مهم در حرکت رو به رشد کشورهای اسلامی و مستضعف، اثرات فراوانی ایجاد خواهد نمود.
بررسی رویکردهای راهبردی و تحول بخش دانشگاه اهل بیت علیهم السلام از دیگر موضوعاتی بود که آیتالله اعرافی بدان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: دانشگاه اهل بیت(علیهمالسلام) در طراحیهایی ضمن رعایت قواعد آموزش بین الملل، میتواند تولیدات مناسبی را ناظر به بخشهای فکری، معرفتی و زیرساختی جامعه هدف، مورد توجه قرار دهد.
آیتالله اعرافی در رابطه با اهمیت گسترش نظامات فقهی در حوزه های دانشی، به اقدامات در خور توجه حوزه های علمیه در این مسیر اشاره نمود و ابراز داشت: باید با ورود قوی و هدفمند به عرصههای فنی و مهندسی و علوم پایه، به سمت تاسیس دانشگاه جامع اسلامی حرکت نماییم.
وی با بیان این که تولید بنیههای فکری برای تمام رشتههای دانشگاهی نیازمند سرمایهگذاری و افزایش همکاریهاست، خاطرنشان کرد: دانش فنی جذب، تربیت و حمایت از دانشجوی غیر ایرانی اصل مهمی است که جامعه المصطفی پیشتاز در آن است؛ باید از دانش فنی و تجربه موفق جامعةالمصطفی استفاده نمود.
مدیر حوزههای علمیه بر توجه به نظام جامع تربیتی در مراکز علمی و دینی کشور تأکید نمود و یادآور شد: مباحث اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی برای مجموعهها و کسانی که به دنبال ارائه پیام اهل بیت(علیهم السلام) به جهانیان هستند، جایگاه ویژه ای در حوزه های آموزشی داشته، اندیشه اهل بیت(ع) به عنوان شالوده و روح حرکت های دانشی مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که ظرفیت های بالقوه و بالفعل فراوانی در حوزه های علمیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاههای کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقاء ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشتههای آموزشی می توانند از ظرفیت حوزههای علمیه بهرهمند شوند.
انتهای پیام/
منبع: حوزه