تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, مشروح خبرها
شماره : 21723
تاریخ : ۱۱ دی, ۱۳۹۹ :: ۸:۳۷
تهذیب و تربیت به پایه عقلی و منطقی نیاز دارد/ با عزلت و گوشه نشینی هیچ تحولی رقم نمی‌خورد آیت‌الله اعرافی در نشست معاونان تهذیب: تهذیب و تربیت به پایه عقلی و منطقی نیاز دارد / با عزلت و گوشه نشینی هیچ تحولی رقم نمی‌خورد مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می‌خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می‌ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ارتباط تصویری با نشست معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مشهد، با بیان اینکه بشر به یافتن هویت معنوی و انسانی دعوت شده و این خودسازی همواره مطرح بوده است، گفت: برخی معتقد به عزلت و گوشه نشینی حداکثری هستند و به طور کلی دنیا را کنار می‌گذارند و فقط به آخرت می‌پردازند، بعضی نیز کار عبادی را تنها در امور محدود و حداقلی می‌دانند که نوعی از جریانات عملگراست و مبارزه را اصل و بحث‌های معنوی و عبادی را کم می‌شمرند و از مسیر خودسازی و تهذیب فاصله می‌گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: ما از قرآن و در مکتب اسلام و اهل بیت(ع) آموخته ایم که این دوگانه را باید به نحو احسن برنامه ریزی کرد و به شکل متناسب در کنار هم قرار بگیرند.

وی، درباره نظریه جمع دنیا و آخرت، درباره نمودها، نامه‌ها و تضادهای این دو عرصه، گفت: «تهذیب و تحصیل»، «فعالیت علمی، اخلاقی، روحی، معنوی و عبادی»، «خانواده و تهذیب»، «نظم، انضباط و تهذیب»، «آراستگی ظاهری و تهذیب»، «کار و اشتغال و تهذیب و فعالیت معنوی و اخلاقی»، «شئونات و تشریفات در روابط اجتماعی و روح معنوی و پاکی درون» و «مسائل سیاسی، اخلاقی و معنوی» از جمله همین امور است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: برخی اصل را تهذیب می‌دانند و مابقی را با نگاه تزاحمی‌و تعارضی به حداقل رسانده یا حذف کرده اند که نوعی معنویت گرایی نامعقول، ناپسند، شکل گرا و ظاهری است و در مقابل، نظریه دوم می‌باشد که به حداقل عبادت معتقد است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: همه این مباحث با نگاهی دیگر، نه تنها معارض نیست، بلکه ابزاری برای رشد و پیشرفت اخلاقی است. در واقع، مظاهر طبیعت طبق دیدگاه قرآن، می‌تواند منشأ تکامل و تعالی شود و آن را ابزاری در صحنه عمل و آزمایش به شمار آورد تا رشد اخلاقی و معنوی را به دست آورد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: بسیاری از استعدادهای آدم زمانی بروز و ظهور می‌کند که به صحنه عمل آورده شود نه اینکه گوشه ای بنشیند.

وی ادامه داد: ورود به عرصه‌های تهذیبی که ابزاری برای رسیدن به کمال روحی و اخلاقی است، با هوشیاری، هوشمندی و... می‌تواند محقق شود که البته دعا، عبادت، مستحبات فردی و خلوت و محاسبه نفس نیز در این عرصه‌ها نیاز است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: عرصه‌های عمل مانند جهاد و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و ... با تهذیب می‌تواند با یکدیگر ترکیب شود که از دو نظریه اول جداست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معاونان تهذیب، نگهبان، هدایتگر و پیشتاز هستند، ابراز کرد: مدیر و سایر معاونان مدارس همراه امر تهذیب و تربیت هستند و تشکیلات نباید روح معنوی و اخلاقی را از انسان دور کند.

آیت‌الله اعرافی گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می‌خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می‌ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان، سلیقه، اخلاق و عمل فرد را در فعالیت و برنامه ریزی تهذیب مهم دانست و رعایت توان متربیان و بکارگیری آنان را در مسائل اخلاقی و معنوی مهم برشمرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری حوزه

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.