تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, مشروح خبرها
شماره : 21856
تاریخ : ۱۸ دی, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۳۷
حجت الاسلام والمسلمین رهدار در نشست علمی بیان داشت؛ مقاومت به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می‌بخشد رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: تمدن‌ها مبتنی بر امت‌ها هستند و گفتمان مقاومت ظرفیت بسیار بالایی در امت سازی دارد. مقاومت گفتمانی است که به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می‌بخشد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در سومین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی «قهرمان ملت، قهرمان امت» که با موضوع «نظریه مقاومت» در صفحه مجازی کانون اندیشه جوان به صورت زنده برگزار شد با اشاره به ضرورت پشتیبانی نظری از گفتمان مقاومت گفت: اگر ما نتوانیم برندهای تمدنی خودمان را پشتیبانی نظری کنیم، حداقل آسیبش این است که سرنوشت پروژه مقاومت با اظهار نظرهای شخصی گره می‌خورد و در این حالت صرفاً بر اساس یافته‌های تجربی پیشین در موقعیت‌های گوناگون حکم داده می‌شود.

وی با اشاره به ساحت‌های گوناگون نظریه مقاومت بیان کرد: درست است که یکی از برجسته‌ترین ساحت‌های مقاومت که سبب شده امروزه از نظریه مقاومت به عنوان یکی از مظاهر تمدن نوین اسلامی یاد کنیم ساحت مقاومت سخت و نظامی است، اما نباید از نظر دور داشت که تمامی این موفقیت‌ها در نسبت عمیقی با یک پیوست فرهنگی قرارداشته اند به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۵ وقتی از شهید سپهبد سلیمانی در خصوص عدم کسب توفیق در نبردهای سوریه در مقایسه با عراق سوال می‌پرسد جواب فرمانده سپاه قدس به او این است که بنا به خواسته شما فعالیت‌های سپاه قدس در سوریه صرفاً در حوزه نظامی بوده و با پیوست فرهنگی همراه نشده است! بعد از آن دیدیم که با اضافه شدن این پیوست‌های فرهنگی در سال ۲۰۱۷ کم کم شاکله حکومت داعش از هم پاشیده شد.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در تبیین تفاوت مفهومی جهاد و مقاومت گفت: مفهوم مقاومت دارای دایره مفهومی وسیع‌تری نسبت به مفهوم جهاد است. آنچه مفسران قرآن کریم از آیات جهاد بیان کرده اند غالباً در حوزه عملیات نظامی و مقاومت سخت قراردارد و بسیار دشوار است که حوزه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را با این مفهوم بتوان توضیح داد. همچنین نباید از نظر دور داشت که متأسفانه مفهوم جهاد امروزه توسط گروه‌های تکفیری سنی مصادره شده و در افکار عمومی با مفاهیمی نظیر خشونت و افراط و تروریسم همراه شده است. اما مفهوم مقاومت چنین نیست یعنی اولاً دایره معنایی گسترده‌تری دارد و همچنین در فضای عمومی داخلی و بین المللی از این گفتمان به عنوان یک گفتمان معقول در مقابل غرب و تمدن غربی یاد می‌شود. ما باید پرچمدار گفتمان مقاومت باشیم.

وی در بیان نسبت تمدن اسلامی با نظریه مقاومت افزود: تمدن‌ها مبتنی بر امت‌ها هستند و گفتمان مقاومت ظرفیت بسیار بالایی در امت سازی دارد، همانطور که دیدیم ملت‌های ایران و عراق و سوریه و یمن و بحرین ذیل یک مفهوم به نام امت اسلامی به وحدت می‌رسند. باید توجه داشت که تمدن‌ها ماهیت‌های مستقل دارند و به اصطلاح هر تمدنی غیریتی دارد یعنی مثلاً تمدن اسلامی غیر از تمدن غربی است و این غیریت‌ها هستند که مرزهای هویتی تمدن‌ها را تفکیک م ی‌نمایند. مقاومت گفتمانی است که به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می‌بخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار در خاتمه این نشست بیان داشت: شهید سلیمانی مولود گفتمان مقاومت و جزو علل قوام بخش مقاومت است. او چهره بارز این عرصه و فرمانده این میدان است. عبارت «مکتب سلیمانی» در بیانات رهبر معظم انقلاب ناظر به دلالت‌های معرفتی مهمی است که یکی از مهمترینِ آنها قائم به شخص نبودن این گفتمان است؛ یعنی اشخاص در مکتب رنگ می‌بازند و بقای مکتب را تضمین می‌کنند. مکتب صورت نهادینه شده امام مکتب است لذا این تحلیل که حاج قاسم یک شخصیت کاریزماتیک بوده و ویژگی‌های برجسته او صرفاً به شخص او اعطا شده است، صحیح نیست. همانگونه که مکتب امام خمینی (ره) با ارتحال ایشان ادامه یافت مکتب سلیمانی نیز با شهادت او پرشور تر ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.