تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 21968
تاریخ : ۲۷ دی, ۱۳۹۹ :: ۱۴:۱۶
حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد؛ سواد رسانه‌ای کارگزاران حکومت باید در سطح عالی و راهبردی باشد حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی بیان کرد: سطح نیاز به سواد رسانه نسبت به شرایط محیطی، سنی و شغلی افراد متفاوت است. برای کاربران سطح نازل آن کافی است اما برای مدیران صاحب پیامرسان و کانال سطح بالاتر و برای کارگزاران حکومتی سطح عالی و راهبردی آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه فضای مجازی به بررسی «حکم فقهی آموزش سواد فناوری» پرداخت.

وی با اشاره به این‌که شناخت عمیق نسبت به فضای مجازی و آشنایی با کارکرد‌ها و ظرفیت‌های آن و به عبارت دیگر آموزش سواد رسانه یکی از تکالیف ماست، اظهار داشت: مراد ما سواد سخت‌افزاری نیست بلکه مراد شناخت فرصت‌ها و آسیب‌ها فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این‌که سه نکته درباره آموزش سواد رسانه مطرح است، عنوان کرد: نکته نخست؛ سواد رسانه امروزه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه است. سواد رسانه بخشی از آموزش عمومی شهروندی در دنیا محسوب و در مدارس آموزش داده می‌شود. آموزش سواد رسانه نیازمند مجموعه برنامه ریزی و اقدامات دانش محوری است که باید در آموزش‌های عمومی و تخصصی لحاظ شود در غیر این صورت نه تنها در آینده بلکه در زمان حال نیز دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: نکته دوم؛ سطح نیاز به سواد رسانه نسبت به شرایط محیطی، سنی و شغلی افراد متفاوت است. برای کاربران سطح نازل آن کافی است اما برای مدیران صاحب پیامرسان و کانال سطح بالاتر و برای کارگزاران حکومتی سطح عالی و راهبردی آن ضروری است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: نکته سوم؛ سواد رسانه پیوسته در حال پیشرفت و تغییر است، بنابراین آموزش‌ها باید هماهنگ با زمان و گسترش و پیشرفت ابزارهای نوین به روزرسانی شود و نباید به آموزش های قبلی اکتفا نمود.

وی درباره برخی از سرفصل‌های سواد رسانه نیز تصریح کرد: یکی از سرفصل‌ها سواد فرهنگی فناوری است که به بررسی تاثیر فناوری بر فرهنگ و سبک زندگی و مسائل دیگر فرهنگی می‌پردازد. اخلاق فناوری نیز از دیگر سرفصل‌های سواد رسانه است. غیر از بخش فقه فضای مجازی بحث اخلاق نیز ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی بیان داشت: با توجه به نکاتی که برای تبیین موضوع ارائه گردید باید به بحث از حکم فقهی بپردازیم. ادلّهُ متقن و یقین‌آور بر وجوب و استحباب علم‌آموزی در زمینه فضای مجازی وجود دارد. آیات، روایات و حکم عقل از منابع استنباط در این بحث هستند.

وی درباره نگاه کلی اسلام نسبت به تحصیل سواد گفت: اسلام در تشویق به علم از همه ادیان الهی و مکاتب بشری پیشگام‌تر است و فراگیری دانش از محوری‌ترین برنامه‌های اسلام است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: نزول نخستین آیات قرآن در مورد ارزش قلم و تعلیم نشانگر ترسیم خط مشی اجتماعی و فرهنگی اسلام است. آموزش در کنار پروش از اهداف بعثت انبیا شمرده شده است.

وی اضافه کرد: آیات قرآن و سیره معصومین و آشنایی اجمالی با اسلام اهمیت علم را نشان می‌دهد. تحصیل علم در موارد مختلف واجب عینی، کفایی و مستحب است. آموزش سواد رسانه یکی از علوم مورد نیاز ‌است.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.