به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی، استاد حوزه در درس گفتار «فقه تربیت جنسی»، به بررسی آیه 34 سوره نساء به عنوان یکی از ادلهای قائلین به نواقص العقول بودن زنان، پرداخت.
وی افزود: برای فهم مراد آیه شریفه نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین فقیهی تصریح کرد: در کتاب المصباح المنیر گفته شده است: «(قَوَامُهُ) بالْفَتْحِ و الْكَسْرِ و تُقْلَبُ الْوَاوُ يَاءً جَوَازاً مَعَ الكَسْرَةِ أَىْ عِمَادُهُ الَّذِى يَقُوم بِهِ و يَنْتَظِم و (الْقِوَامُ) بِالْكَسْرِ مَا يُقِيمُ الْإِنْسَانَ مِنَ القُوت» با توجه به این معنا مفهوم آیه شریفه چنین است؛ مردان قیام کننده به امور زنان هستند.
وی ادامه داد: علامه مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم میفرماید: «فالقوّام فهو يشرف على المرأة في تدبير أمورها و رفع احتياجاتها و الآية الكريمة تدلّ على فضيلة له عليها من هذه الجهة» یعنی قیام به امور زنان از توانمندی خدادای مردان است.
این استاد حوزه یادآور شد: آیتالله جوادی آملی بیان میکند: قيموميت مربوط به موردى است كه زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن باشد قوام بودن در اين مقام نشانه كمال و تقرب الى الله نيست، زیرا مسئول تامين هزينه و سرپرستى داخله منزل بر عهده مرد است و این امر وظيفه است نه فضيلت.
وی اضافه کرد: در کتاب قاموس آمده است: آيه فوق سه مطلب را روشن ميكند: ۱) مردان از جمله شوهران براى زنان بطور كلّى بر زنان قيّم و سرپرست هستند. ۲) علت برترى مرد نسبت به زن در اداره امور و سرپرستى این است که مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد و ۳) مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است
حجتالاسلام والمسلمین فقیهی در پایان گفت: از مجموع نظرات فوق میتوان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: ان الرجال یقومون بامر نساء و رجال در آیه محصور به شوهران است به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است.
انتهای پیام/