به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام» عنوان کرد: در بحث نظریه جنسی اسلام در حال بیان اصول کلی بودیم.
وی یادآور شد: اصل اولی که در زمینه مسئولیتهای فردی بیان شد این بود که رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج یا ملک یمین تعریف میشود. این اصل یک رویکرد سلبی نیز دارد که عنوان آن را میتوان عفت به معنی پرهیز از هرگونه رفتار جنسی(نگاه، خودآرایی، رقص و خودارضایی) در خارج از چارچوب ازدواج گذاشت.
حجتالاسلام والمسلمین بستان تأکید کرد: با بررسی آیاتی مانند آیه 30 و 31 سوره نور و چندین روایت مانند روایت معتبر سکونی، ابو بصیر و موثقه عمار بن موسی این نتیجه حاصل میشود که رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است و منظور از رفتار جنسی، معنای وسیع آن است و ملاک آن مطلق تلذذ یا تحریک جنسی است. هرچند میزان مبغوضیت دارای شدت و ضعف است.
وی ادامه داد: با این وجود نوع بیان برخی روایات مانند صحیحه علی بن سوید شبهاتی را در این زمینه بهوجود آورده و با وجود اینکه فقها معمولاً بین نگاهی که با قصد تلذّذ صورت میگیرد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ عملاً به تلذّذ منجر میشود، تفاوتی قائل نشده و هر دو را حرام دانستهاند. اما این نوع روایتها موجب شده شیخ انصاری (ره) بین این دو نگاه تفصیل دهد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ باشد را جایز بداند. حتی با علم به اینکه نگاه در ادامه با لذّت توأم خواهد شد.
این استاد حوزه عنوان کرد: لیکن به نظر میرسد استدلال شیخ قابل دفاع نباشد و اشکالات زیادی به آن وارد شده است و از روایت تنها این بهدست میآید که حضرت فقط نگاههای آنی و غیر مستمر را در حد اقتضای حاجت عرفی تجویز کرده باشد.
انتهای پیام/