به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام» بیان کرد: در جلسه گذشته به مقوله عفت و یکی از اصول ذیل آن یعنی عدم جواز هرگونه رفتار جنسی خارج از ازدواج پرداخته شد اما بایستی مشخص شود مفهوم عفاف چیست؟ چراکه به نظر میرسد اتفاق نظری درباره این مفهوم وجود ندارد.
وی ادامه داد: برخی عفت را در مقوله اخلاق گنجانده و آن را حالتی درونی میدانند اما در نگاه دوم عفت ترک برخی از افعال است. بر اساس مشتقات عفاف که در روایات به کار رفته است به نظر میرسد بیشتر بر مقوله فعل تاکید دارد.
حجتالاسلام والمسلمین بستان تأکید کرد: اصل دیگری که در ذیل مقوله عفت قرار دارد وجوب پنهان سازی رفتار جنسی است. جدای از اینکه رفتار جنسی باید در ذیل خانواده باشد اصل آن نیز بایستی پنهان باشد. روایات مختلفی در این زمینه بیان شده و به شدت از انجام دادن این عمل در معرض فرزندان حتی شیرخوار نهی می کند. این اصل کاملا مقابل فرهنگ غربی و طراحان الگوی 2030 است.
وی افزود: مقوله دیگری که در ذیل آن دو اصل قرار دارد اخلاق جنسی است. اصل اول ذیل این مقوله این است که اخلاقیات عام(تقوا، ورع، صبر، خوف) باید بر همه رفتارهای جنسی حاکم باشد. این مفاهیم گرچه عام است اما بر رفتارهای جنسی نیز قابل تطبیق است و باید بر آن حاکم باشد.
این استاد حوزه یادآور شد: علاوه بر اخلاقیات عام اصل دوم در ذیل این مقوله این است که حیا به عنوان یک ارزش اخلاقی خاص باید بر همه مناسبات جنسی حاکم باشد. آیه 25 سوره قصص بر این امر تاکید داشته و غیر از این آیه روایات فراوانی در فضیلت بالای حیا وارد شده و بر اساس برخی از این روایات داشتن ایمان به حیا گره خورده است.
وی خاطرنشان ساخت: تاکنون شش اصل در چهار مقوله در ذیل مسئولیتهای فردی مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی مسئولیتهای اجتماعی در قالب سه مقوله کلی مورد بررسی قرار میگیرد. اولین مقوله تعلیم و تربیت است و اصل هفتم در ذیل آن این است که آموزش احکام مورد نیاز در زمینه امور جنسی و پرهیز از آموزشهای مخرب، وظیفهای همگانی است.
کارشناس مسائل خانواده عنوان کرد: مسئله جنسی مثل هر مسئله دیگری مبتنی بر علومی است که اگر آگاهیهای لازم را داشته باشیم رفتار جنسی صحیحی انجام خواهیم داد و بخشی از بهبود مناسبات جنسی نیز منوط به آموزشهای جنسی است. از همین رو آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب یک وظیفه همگانی بهشمار میرود.
وی اضافه کرد: در اثبات این موضوع هم ادله عام و هم خاص قابل ارائه است. از ادله عام میتوان به ارشاد جاهل اشاره کرد. روایاتی مانند صحیحه ابوعبیده بر لزوم ارشاد جاهل به صورت عمومی تاکید میکند. علاوه بر این وظایفی بر روی دوش برخی اقشار مانند علما و همچنین خانواده گذاشته شده که احکام و آموزشهای لازم را تعلیم دهند که از ادله آن میتوان به آیه نفر و آیه 43 نحل برای وظیفه علما و آیات 6 تحریم و 58 نور برای وظایف خانواده اشاره کرد.
انتهای پیام/