تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 22554
تاریخ : ۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ :: ۱۶:۳۸
آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی مطرح کرد؛ درباره مشروعیت رأی مردم در عصر غیبت برخی سکوت کرده و برخی قائل به عدم اعتبار آن هستند طرف‌داران این نظر قائل به حکومت اسلامی هستند نه جمهوری اسلامی، از این‌رو مشروعیت حکومت را متوقف بر رأی مردم نمی‌دانند. برخی از آن‌ها منکر مشروعیت حکومت بر رأی مردم در زمان حضور و غیبت هستند و برخی دیگر قائل به مشروعیت رأی مردم فقط در زمان غیبت هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه سیاسی، به بیان مقدماتی در خصوص اندیشه عدم توقف مشروعیت حکومت بر مردم بر رأی مردم پرداخت.

وی در این‌باره گفت: طرف‌داران این نظر قائل به حکومت اسلامی هستند نه جمهوری اسلامی، از این‌رو مشروعیت حکومت را متوقف بر رأی مردم نمی‌دانند.

آیت‌الله علیدوست تأکید کرد: برخی از آن‌ها منکر مشروعیت حکومت بر رأی مردم در زمان حضور و غیبت هستند و برخی دیگر قائل به مشروعیت رأی مردم فقط در زمان غیبت هستند که بحث ما در مشروعیت داشتن رأی مردم در زمان غیبت است.

وی یادآور شد: اندیشه‌ای متداول میان علمای امامیه چنین است که حکومت از طرف خداوند به پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) اعطا شده است، اما در عصر غیبت به این موضوع پرداخته نشده است، زیرا وظیفه فقیه را محدود در اجرای حدود می‌دانستند نه تشکیل حکومتی که در رأس آن فقیه باشد و سیاست مدون بکند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: دلیل این‌که فقیه باید عهده‌دار انجام اموری مانند اجرای حدود و امور حسبیه باشد، حدود الهی بودن این افعال است که در صورت عدم اجرا شریعت معتل می‌ماند.

وی افزود: در دهه 40 برخی از فقها مخصوصاً امام خمینی(ره) بر این باور بودند که فقیه دارای جایگاه حاکم بالفعل است و بر شئون دینی، اداره جامعه، سیاست مدون و امور مردم ولایت دارد.

آیت‌الله علیدوست گفت: کسانی که در عصر غیبت قائل هستند که فقیه بدون رأی مردم در رأس حکومت است بر این باور هستند که اگر فقیه در رأس حکومت باشد به دلیل این‌که منصوب من الله با واسطه هستند، حکومت حق است و اگر غیر از او باشد حکومت طاغوت است.

این استاد درس خارج در جمع‌بندی بحث خاطرنشان کرد: در عصر حضور رأی مردم مشروعیت ندارد اما در عصر غیبت عده‌ای نسبت به آن ساکت و عده‌ای دیگر قائل بر عدم اعتبار رأی مردم هستند.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.