تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 22798
تاریخ : ۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ :: ۱۳:۰۹
آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی عنوان کرد؛ پایگاه اجتماعی و شرف اجتماعی افراد نباید مانع از اجرای حدود الهی شود پایگاه اجتماعی و شرف اجتماعی نباید مانع از اجرای حد شود. اسلام هرگونه امتیاز در عرصه قضا و حقوق براساس تفاوت طبقاتی و روابط اجتماعی را رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه در درس خارج فقه نظام سیاسی خود در ادامه بررسی مسأله مبارزه اسلام با تفاوت طبقاتی یا امتیازات اجتماعی مبتنی بر تفاوت طبقاتی عنوان کرد: منظور ما این است که براساس امتیازات اجتماعی برای کسی تفاوت طبقاتی قائل شویم.

وی با تقسیم بندی تفاوت‌های طبقاتی به سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی، درباره القای امتیازات قضایی تصریح کرد: مستدرک وسائل از دعام الاسلام نقل می‌کند که پیامبر اسلام می‌فرمایند «یکی از دلایل هلاکت اقوام پیشین این بود که در اجرای حدود رعایت عدالت و حق نمی‌کردند، بلکه اجرای حدود تنها برای ضعفا بود.»

آیت‌الله اراکی یادآور شد: در روایت دیگری از پیامبر(ص) داریم که می‌فرمایند «از مشکلات امت‌های پیشین این بود که حد دزدی را نسبت به افراد شریف(بزرگ و مهم) جای نمی‌کردند.» بنابراین پایگاه اجتماعی و شرف اجتماعی نباید مانع از اجرای حد شود.

وی با اشاره به این‌که اسلام هرگونه امتیاز در عرصه قضا و حقوق براساس تفاوت طبقاتی و روابط اجتماعی را رد می‌کند، گفت: امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند «از پیامبر(ص) مکررا شنیدم: امت پاک، امتی است که حق ضعیف را از قوی بگیرد بدون این‌که ضعیف در اظهار حق خود دچار واهمه نشود.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: در فراز دیگری از عهدنامه حضرت امیر(ع) می‌فرمایند «به گونه ای نباشد کسانی که در اطراف تو جمع شدند – منظور مسئولان و کارگزاران است – برای خود زمین، آب و... اختصاص دهند... و اگر حدی برای کسی قائل شد چه دوست باشد چه دوست نباشد، چه نزدیک باشد چه نزدیک نباشد، اجرا کن، به گونه ای نباشد که برای اطرافیان و دوستان خود حد جاری نکنی.»

وی ادامه داد: البته براساس سخنان امیرمؤمنان(ع) جاری کردن حد برای بستگان و نزدیکان کار بسیار سختی است. چرا که سبب بسیاری از گلایه‌ها، آزارها و تهمت‌ها می‌شود. کارگزار مؤمن از جاری کردن حد برای نزدیکان و دوستان خود دریغ نمی‌کند ولو سبب گلایه‌ها، آزارها یا قطع روابط شود.

آیت‌الله اراکی با اشاره به داستان نجاشی شاعر که به دلیل جاری کردن حد از سوی امیرمؤمنان(ع)، به سپاه معاویه پیوست، گفت: گاهی ایراد می‌گیرند که چرا حرف حق می‌زنید، چون این حرف حق شما سبب رویگردانی فلانی می‌شود. در حالی که به دلیل این‌که به سبب گفتن حرف حق فلانی رویگردان می‌شود ما نباید از گفتن و اجرای حق خودداری کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید حق را بیان و اجرا کنیم هر کسی پذیرفت که پذیرفت، هر کسی هم نپذیرفت که نپذیرفت. خیلی‌ها حق را جاری نمی‌کنند چون می‌گویند اگر حق را جاری کنیم فلانی بیشتر گمراه می‌شود، خب گمراه شود. گمراه شدن او به سبب خودش است و این دلیلی نمی‌شود که ما از اجرای حق خودداری کنیم. هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد.

استاد حوزه تأکید کرد: همچنین در عهده نامه آمده که فرد باید عاقبت و نتیجه اجرای حق را نیز بپذیرد. ولی بداند سرانجام کار خوب خواهد بود. یعنی در پایان مردم از او سپاس گذاری خواهند کرد. همچنین اگر مردم خیال کردند تو به آن‌ها ظلم می‌کنی، تو باید صراحتا عذر خود را مطرح کنی تا مردم در جریان امور باشند. یعنی شفاف سازی کن و صراحتا به مردم بگو که مشکل کجاست و چه اتفاقی رخ داده است.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.